tiistai 28. tammikuuta 2014

AJATUKSET SANOIN

Tammikuun alussa mä aloin kirjaamaan joka päivän jälkeen mun ajatuksia ylös, joita eri ihmiset herätti mussa. Ne ajatukset ei aina ollu positiivisia, blogimaailmalle suunnattuja tai kaunista kuultavaa. Silti mä halusin kerätä ne tähän ja jakaa niitä, jotta mä saisin raaputettua sen pintapuolisen kuvan itestäni pois. Ja niinkuin mä alussa sanoin, osa näistä voi kuulostaa siltä, että puhuisin samasta ihmisestä - vaikka kyseessä on aina eri ihminen.

"Uutenavuotena me riideltiin ensimmäistä kertaa sillä tavalla, mitä ollaan yritetty parhaamme mukaan välttää: julkisesti ja kovaäänisesti. Mä häpesin, tunsin itteni toivottomaks ja sun huutaessa mulle ekaan kertaan moneen vuoteen, mä en ikinä ois ajatellu antavani anteeks sitä iltaa, josta tuli mun elämäni henkisesti kauhein. Kaikki kävi niin nopeesti ja kumpikin meni tolaltaan moniks päiviks. Kunnes lopulta ymmärsin, ettet sä ollu oma ittes siinä tilanteessa ja halusin antaa uuden mahollisuuden. Mä rakastan sua."

"Ensimmäisenä päivänä tätä kuuta, sä katoit mua kalpeena ja poissa tolaltas. Olin jo pitkään sanonu sun tarvitsevan apua, mut sinä päivänä sä olit viimein ite samaa mieltä ja halusit saada vastauksia sun käytökseen. Mä oon ilonen, että sä kävit juttelemassa siitä jonkun muun, ku mun kanssa. Ehkä se ihminen osaa auttaa sua näkemään uuden näkökulman."

Kollaasit20
"Tää puoltuttu poika kävelee mun luo ja sanoo humalassa "Kuule Noora, oon tuntenu Joonaksen niin pitkään ja sä oot sille paras tyttöystävä. Mun on ees vaikee kuvitella sitä seurustelemassa jonkun muun, ku sun kanssa. Te ootte niin luodut toisillenne." Ja mä jäin miettimään pitkään noita sanoja tältä Joonaksen kaverilta, jota en ois ikinä uskonu näkeväni herkistelemässä."

"Tammikuun neljäs päivä makoiltiin pitkään sängyssä, sä pelasit ja mä luin yksityiskohtasesti jokaikisen blogin. Maailma on sun- biisi soi kahettakymmenettä kertaa putkeen, kunnes mulla otti se tunteisiin ja koskin sua hipasten lantiolle. Sä otit mut syliin. Mä itkin. Kummankaan ei tarvinnu sanoa mitään, molemmat kyllä ymmärsi. Sä oot kaunis. Ja maailma on sun."


"Mä kärsin pahasta migreenistä, mua itketti ja todellisuus oli yhtä sumua. Kipu jyskytti sydämen tahtiin ja mä olin kokonaan ilman vaatteita peiton alla, ku en pystyny pitämään mitään yllä, ennenkuin lääkkeet alkais vaikuttaa. Koko ilta oli yhtä tuskaa. Nukkumaanmennessä luulit mun nukahtaneen kipuihini ja aloit silittää mua niin turvallisesti hiuksista ja olkapään kohdalta. Silloin mä ymmärsin olevani oikeen ihmisen kanssa yhessä. Sellasen kanssa, jonka kanssa mua ei ikinä kohdella fyysisesti väärin."

"Me juteltiin aina, kuinka kummallakaan ei oo ikinä riitaa kavereittensa kanssa. Sanoit aina, miten mulle ei vois suuttua, ku oon niin viaton ja mä sanoin samaa susta. Tiistaina kouluun mennessä kaikki kysy, oonko mä kuullu. Ihmettelin mistä ja pelästyin. Olit ekaa kertaa riidoissa, kaikkien kanssa yhen mokan takia, ja mulle tuli liian vahva halu auttaa sua. Olin sun puolella, kun muut oli sua vastaan ja silti musta tuntu, etten osannu sanoa tarpeeks sanoja."

IMG_4794

"Juteltiin yökaudet, mutta ei ikinä nähty, mua jännitti liikaa. Halasit mua kesken koulupäivän yhtäkkiä ja mä tuijotin seinään, kun yritit jutella. Sanot mua hyväsydämmisimmäks tytöks, jonka oot ikinä tavannu. Sä oot mun paras poikapuolinen kaveri, vaikka puhutkin musta inhottavan hyvään sävyyn aina. Mä en oo niin viaton, kun uskottelet itelles."

"Oon laittanu mun päälle mekon, jalkaan korkkarit, kihartanu hiukset ja taivuttanu ripset kaarelle. Mä osaan sanoa sen ääneen: mulla on kaunis olo tässä vartalossa - tässä ja nyt. Oon ilonen siitä, että mulla on terve itsetunto ja mitättömät ulkonäköpaineet elämässä."

"Valehtelit, menetin luottamukseni ja aloin purkaa sitä petetyks tulemisen pahaa oloa sanomalla ilkeitä asioita kattoen sua suoraan silmiin. Vasta jälkeenpäin mä tajusin itestäni, etten osaa kohdella jotakuta hyvin, jos luottamus heittelehtii ilmassa."

"Ollaan pian oltu 11 päivää näkemättä. Mitä se kertoo ihmisestä, joka oli ennen mulle tosi rakas, jos en tunne ikävää noin monen päivän aikana kertaakaan?"

jooo
"Katsaus vuoteen taaksepäin ja mä huomaan täällä hymyilevän itsevarmemman tytön - niin ulkonäöllisesti - ku luonteeltakin. Ja mä rakastan sitä tunnetta. Vaikka ylläoleva kuva ei oo kaunein kuva musta, on se silti niin aidosti naurava, etten voinu jättää sitä julkasematta."

"Kun pikkusisko kasvaa tarpeeks vanhaks, isosisko muuttuu ärsyttäväks huolehtijaks. Kuitenki yhtenä aamuna sä juoksit mun syliin lähtiessäs ja sanoit mulle "moikka muru", vaikka sä et yleensä käytä hellyttelynimiä."

"Ohikulkija pysäytti meiät ja kielsi menemästä eteenpäin kirkkailla silmillä. Nainen puhu englantia ja pyysi meitä viereseen kahvilaan keskellä yötä  mieluummin. Jatkoin ihmettelemistä ja kyselyitä siitä, mikä edessä olevassa rannassa on niin kamalaa keskiyöllä. Siellä oli kuulemma raiskattu niin monia tyttöjä viimeaikoina, eikä uhrien huutoja kuulu meren läheltä kaupunkiin. Epäilin edelleen naisen motiivia, mut mentiin kahvilaan istumaan iltaa. Yhtäkkiä tuntematon suomalaispariskunta kyseli meiän kuulumisia ja varotteli vieresestä merenrannasta. Kukaan ei ikinä ennen varottanu meitä. Mua pelotti enemmän, kuin ikinä meiän kävellessä puol neljältä yöllä hotellille."


"Kesällä mä sanoin, että oot muuttunu niin paljon huonompaan suuntaan uuden miehen takia. Kun sä viimein erosit, mä olin helpottunu, sillä teki pahaa kuulla, kuinka huonosti sua kohdeltiin. Alkoi alamäki ja aloit kokeilemaan elämistä äärirajoissa, kunnes katosit. Ei oltu pidetty yhteyttä pitkään aikaan, kun mua alko ärsyttää sun muuttunut elämänasenne. Kuitenkin sun kadotessas mä rukoilin, että oot kadonnu vaan oman tyhmyytes ja kokeilunhalus takia, eikä sulle oo tapahtunu mitään kauheeta. Mä en haluu istuu sun hautajaisissa. Toivottavasti tää vuosi tuo mukanaan järkeä ja turvallisuutta."

"Joka aamu vanha miesbussikuski hymyilee auringon lailla ja toivottaa hyvää huomenta ja kivaa päivänjatkoa. Iltapäivällä mua oottaa bussissa se sama mies, mut tällä kertaa hymyilee ja sanoo toivovansa, että mulla oli kiva päivä tänään. Mä en voi olla kadehtimatta tota ihanaa asennetta, ihan mahtava!"

26 kommenttia:

  1. Voi noora, oot niin ihana ja aito ihminen että mua harmittaa niin kovasti etten tunne sua ollenkaan! Toivottavasti saan joskus mahdollisuuden tutustua suhun paremmin! :)

    kaikkea hyvää <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipa ihana kommentti lukea, kiitos paljon sen lähettämisestä! :-) Mä halusin pitkästä aikaa kirjotella tänne jotain syvällisempää, etten mä ois pelkästään "se joku harmaa bloginkirjottaja", vaan musta sais enemmänkin irti. Näköjään oon kuitenki onnistunu siinä, ku sulla on noin positiivinen kuva musta.

      Mulla ei oo pienintäkään tietoa siitä, kuka sä oot tai tiiätkö sä mut koulun, asuinpaikan vai pelkän blogin perusteella? Tää on se kysymys, joka mua on aina kiinnostanu eniten anonyymikommentoijissa, mut en oo ikinä saanu tähän vastausta (ja silti mä jaksan kysellä tätä kerta toisensa jälkeen haha... :-D).
      Sullahan on mahollisuus, kunhan rohkenet sanoa ensimmäiset sanat - mun on vaikee lähestyä nimetöntä kasvoa! Kaikkea hyvää sulle myös ♥

      Poista
  2. voi luoja miten ihana postaus Noora!! :-)

    VastaaPoista
  3. Hei mulla tuli itku :D osaat kirjottaa ihan sairaan hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha eikä, ei ollu tarkotus itkettää :-D Iso kiitos Netta, kiva ku kommentoit!

      Poista
  4. En jaksanu ihan jokasta tekstiä lukea, mut ne mitä luin niin vau!! Mielettömän ihana idea ja tosi kauniita tekstejä <3

    VastaaPoista
  5. ompa koskettava postaus..pistää miettiin tai sillee..;o esim. viides ja 13. oli mielenkiintoista luettavaa..:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja ihanaa, ku annoit esimerkkejä tosta tekstistä tarkennukseks :-)

      Poista
  6. Oon sanonut tän varmaan miljoonasti, mutta rakastan sun kirjoituksia. Nää oli jokanen koskettavia ja pisti miettimään. Pakko vielä tämäkin sanoa (oon sanonut tämänkin useasti, mutta en vaan voi koskaan lopettaa), että arvostan sua erittäin paljon, vaikutat aivan älyttömän symppikseltä, oot niin aito ja pikkasen jopa harmittaa ettei tunneta! Tsemppiä sulle Noora, ja muista aina,että oot älyttömän upea <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Anni, ite oot upea! Mut tiiätkö, nyt on mun vuoro tunnustaa jotain :-D Tiiän sun liikkuvan Turussa ja kai (?) käyvän kouluaki täällä, joten aina ku oon shoppailemassa ni luon itelleni ajatuksen, et tuun bongaamaan sut vielä joku päivä sieltä. Kävin kerran töitten takia siinä jätskipaikassa, jossa olit kesällä töissä ja mä olin ihan innoissaan "jes, Anni on varmaan töissä ja nään sen sattumalta täällä" ja pettymykseks sä et ollu just sinä päivänä siellä... Voi apua, kuulostaa varmaan tosi tyhmältä puhua "tuntemattomasta" näin, vaiks tiiänki sut blogin kautta haha. :-)

      Mut iso kiitos, jätät mut aina sanattomaks ♥

      Poista
    2. Haha, joo käyn Turun kauppista! Ja vitsit tää pisti mut hymyilemään!
      Mulle tuli nyt viimeistään fiilis, et meiän on hei nähtävä, en tiiä koska, mutta joskus! :) (näin osaltani voin myös myöntää, että kun on nyt pariin kertaan tullut tsykissä nopeesti käytyä kaveria moikkaamassa yms, niin oon toivonu ja kattellu vähän ympärille jos sua olis näkynyt, joten hei tasoissa ollaan ;))

      Poista
    3. Eikä, mua alkaa naurattaa :-D Mä oon jo pidemmän aikaa halunnu nähä sut, mut se on samaan aikaan tuntunu tosi hassulta, ku tietää toisesta niin vähän! Joku päivä vielä, joku päivä... ;-)

      Poista
  7. Tää oli tosi ajatuksia herättävä postaus.. Hienoa, miten osaat laittaa ajatuksia ja tunteita sanoiksi <3 Aijotko jatkaa tuota pidempäänkin vai oliko se vaan tän tammikuun juttu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon ♥ Mä kirjottelin tätä tammikuun joka päivä, enkä ollu vielä siinä vaiheessa varma, julkasenko mä tätä ollenkaan blogin puolella. En epäröiny tätä sen takia, että tää ois sisältäny liian henkilökohtasia juttuja - vaan lähinnä mietin teiän suhtautumista tähän ja sitä, onks tää tylsää tai liian surullista luettavaa. Oon kuitenki ilonen tän julkasemisesta ja ainakin teiän kommenttien ja lukijamäärien perusteella tää on noussu parissa tunnissa koko kuukauden luetuimmaks :-D Mutta joo, en osaa sanoa vielä.

      Poista
  8. Vautsi, ei muuta voi sanoa! Tää kyllä osottaa kuinka aito ja ihana ihminen oot ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos pitäis sanoo luonteenpiirre tai asia, jota inhoon ihmisissä eniten, niin se ois teennäisyys. :-D Se on kans sellanen asia, jota mä en ikinä haluis yhdistettävän muhun, joten tulin enemmän ku iloseks tästä kommentista, kiitos Suvi!

      Poista
  9. Noora en ikinä lopeta tän sanomista, mut sä osaat kirjottaa niin hyvin ja niin aidosti. Sun tunteisiin pystyy samaistumaan heti ja pystyn näkemään kaiken mitä kirjotat. Rupesin vaa itkemää ku luin tota sun tekstiäs. Oot ihana ja aito, älä muutu ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Sofia... ♥ Kun tota aitoa on sanottu melkein jokasessa kommentissa, niin kaikista parhaimmalta se tuntuu sellasen ihmisen suusta, joka oikeesti tuntee mut muutenkin kuin pelkän blogin perusteella :-) Iso kiitos ja hali sinne, ihana kuulla!

      Poista
  10. En ilmeisesti ookkaan ainoa, jolla alko kyyneleet valumaan! :-D Ja ihan vaan sen takia, että oot uskommattoman hyvä kirjottamaan! Oot ehdottomasti yks aidoimmista ihmisistä (jos nyt näin ruudun takaa voi niin sanoa?) ketä tiedän :-) Oot uskomaton, älä muutu ikinä ♥

    ps. hyvinhyvin pelottavaa miten suurinosa näistä teksteistä ois voinu olla meikäläisen pääkopasta! Hui :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hurjan isot kiitokset näin lyhyesti sanottuna :-) Muut ihmiset menee sanattomaks, ku tapahtuu jotain negatiivista tai joku sanoo jotain ikävää, mut mun elämässä ne on nää kommentit, jotka saa mut sanattomaks. Tähänkään perään en osannu sanoa muuta kun kiitos ja se tuntu sellasenaan kauheen tylyltä, kun oot saanu mut hymyilemään kestohymyä :-D

      Ja voi vitsit, sulla taitaa olla tosi samanlainen elämäntilanne tai sit älyttömän samanlaiset ajatukset! Ois siistiä lukea tällanen sun kirjottamana ja kattoo, kuinka paljon samoja fiiliksiä oikeestaan käydään läpi. :-)

      Poista
  11. Kirjotat tosi kauniisti! vaikutat tosi syvälliseltä tyypiltä :)

    VastaaPoista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)