lauantai 10. toukokuuta 2014

A TO V

A - ANNOYING THINGS

Inhoon kasvisten ja vihannesten hajua, likasia hiuksia, sitä ettei Suomen ilmastoa oo luotu mekkotytsyille, sateen kihartamia hiuksia, natriumglutamaattia ja tupakanpolttajia ihan henkeen ja vereen. Kylmät varpaat, aggressiivinen käytös, liian pieni sydän ja huono itsekuri on myös mun vihaamia asioita. Mun mielestä ihmisellä tulee olla vahva mieli, vankka itsekuri ja motivaatiota tehä asioita, joita rakastaa. 

B - BLOGGER

Tää on se paikka, jossa vietän päivittäin jopa tunteja ja käytän jokaset lyhyetkin bussimatkat lukien uusia postauksia. Rakastan kirjottaa ja se onkin suuri syy, miks itekin kirjotan blogia ilmaistaseni itteäni. Tää sama ei jostain syystä toimi lukiossa ollenkaan, sillä oon täyssurkee kirjottamaan esseitä tai tekstitaidon vastauksia äikässä. Yläasteella mun taso oli niissä keveesti 10, lukioon tullessa en oo tainnu saada niistä koskaan 5 parempaa. :-D 

C - CHANGE

En voi kuvailla, kuinka paljon rakastan muutoksia, uusia juttuja elämässä ja mahollisuuksia mihin tahansa. Kyllästyn päivittäin kaikkeen maholliseen ja oon aina tekemässä pieniä muutoksia. Meillä on kotona aina kotiruokaa kahesti päivässä ja nyt oon niin totaalisen kyllästynyt perunamuussiin, jauhelihaan, riisiin, kanaan ja kalaan, että mua kuvottaa niitten syöminen ihan ylivertaisesti. Tän takia mua ei ikinä haluta ottaa vapaaehtosesti mukaan kauppaan, kun haluun ihan omat ruuat ja kauppalasku näyttää normaalista sataa euroa isommalta mun vuoks.

D - DREAMER

Voisin viettää monta tuntia sängyssä makaillen ja haaveillen uusien ruokien maistamisesta, ulkomaanmatkoista, ihanista korkkareista tai tulevaisuuden omakotitalosta. Harvemmin nää ajatukset jää pelkiks ajatuksiks, sillä nää juuttuu niin vankasti mun päähän, et mun on lähes pakko toteuttaa ne saadakseni mielenrauhan hetkeks - kunnes saan uuden unelman. Tällä hetkellä yks mun unelmista on lähteä au pairiks Australiaan vuoden päästä muutamaks kuukaudeks. Välivuotta oon myös miettiny ihan hirveesti, sillä nää koulunpenkit alkaa jo puuduttamaan näin 11 vuoden jälkeen. 

PicMonkey Collage
F - FOOD

Muutin kaks kuukautta sit mun ruokavaliota ihan kokonaan ja lopetin koulun epäterveellisen ruuan syömisen. En kiellä sitä, etteikö ne ruuat ois lautasmallin mukasia tai vähärasvaisia. Mua vaan suoraansanottuna kuvottaa esimerkiks se, kuinka paljon koulun liharuokiin on tungettu kaikkea muuta kuin ite sitä lihaa ja ne loput ainesosat ei todellakaan oo sieltä terveellisimmistä päästä: natriumglutamaattia, joka saa mun päässä ihan tajuttoman kiputilan muutamakskin päiväks. Lääkäri käski mun lopettaa kouluruuan syömisen ja kattoa, häviiks noi kiputilat. Jo päivässä kaikki oli poissa, enkä oo kertaakaan sen jälkeen syöny mitään koulun tai kaupan valmisruokia, vaan pelkkää puhdasta alkuperästä ruokaa. 

H - HAPPY

Paras tunne koko maailmassa: olla onnellinen. En voi kieltää, ettenkö ois tätä tällä hetkellä. Opiskelen sellasessa koulussa, jossa en tunne olevani "alisuorittaja" ja oon ylpee siitä, että vuoden päästä oon todennäkösesti ylioppilas. Vaikka en vieläkään tiiä yhtään, mikä musta isona tulee, on lukio mun elämässä semmonen pakollinen juttu itelleni, jota ilman oisin alittanu oman rimani. Käyn töissä, jossa saan jatkuvasti kiitosta ja eri perheet kertoo, kuinka korvaamaton oon heille. Se motivoi ihan hulluna ja kasvattaa itseluottamusta ja maailmankuvaa, kun käyn erilaisissa perheissä kuulemassa heiän tarinansa. Työt mahollistaa mulle myös korkeen elintason ja sen, ettei ikinä tarvii miettiä, onko mulla varaa ostaa yllättäen uus mekko tai lähteä extemporesti ulkomaille huomenna kavereitten kanssa. Oon vasta 17, eikä mitään päätöksiä tulevaisuudesta oo lyöty lukkoon vielä, vaan kaikki mahollisuudet on avoinna. Yksinkertasesti, miksen mä ois onnellinen, kun kaikki on vielä mulla edessä.


I - ILLNESS

Nyt te mietitte, miks listaan näihin aakkosiin sairaudet. Siks, koska ne on niin iso osa mua, mun arkea ja on koko ajan läsnä elämässä. Joudun selittelemään näitä juttuja aina ihan hirveesti jopa lähimmäisille, eikä he silti välttämättä ymmärrä mun olevan tosissaan. Oon ihan sairaalloisen allerginen tupakansavulle ja etenkin sen hajulle. Mikään muu mun elämässä ei oo aiheuttanu yhtä kovaa kipua, kuin tupakka. Ei reikiintyneet silmän sarveiskalvot, ei tikattu polvi tai mikään muukaan kehoon liittynyt kipu. Saatan saada kovan kipukohtauksen pelkästään siitä, et bussissa on yks henkilö, joka on polttanut muutamaa minuuttia sit. Pahimmillaan oon menettäny puhekyvyn, menny lähes tajuttomaks, liikuntakyvyttömäks ja menettäny kaiken toimintakyvyn. Ees mun oma poikaystävä ei osannu tehä yhtään mitään, koska en voinu puhumalla kertoa, mitä lääkkeitä mulle pitää antaa. Aivoinfarktia, joka on tätä kaikkea seuraava vaihe, en oo vielä onneks koskaan joutunu kokemaan. Oon jopa katkassu välit yhteen ystävään ihan vaan sen takia, ettei mun terveys oo menny oman tupakan edelle. 

g
L - LOVE


Rakastan niin paljon sitä rakastamisen fiilistä, et sillä ite kohteella ei oo mitään väliä. Rakastan sitä, kun mun pikkusisko hassuttelee ja saattaa tulla hihittelemään mun huoneessa oleville pusukuville sillä aikaa, kun mä oon koulussa. Rakastan meiän tapaa kaveripoitsun kanssa, että kun toinen menee käytävällä ohi ja näyttää hyvältä niin pommitetaan viestit täyteen "Sä näytit ihan törkeen hyvältä sun mekossas, oot kaunis niinkuin aina ♥", sillä se on niin ihanan viatonta ja piristävää arjen keskellä. Rakastan sitä, kun joku ottaa mua lantiosta kii ja halaa takaapäin tai kaappaa mut tiukasti syliinsä. Mut yks oudoin asia, mitä mä rakastan, on laihat reidet! En suoraansanottuna tiiä mitään kauniimpaa naisen vartalossa kuin sen, et joku omistaa laihat reidet, jotka ei ota kiinni toisiinsa esimerkiks mekon kanssa kävellessä.


M - MORNING

Aamut on mun päivän kohokohtia, joista on kiinni koko päivän onnistuminen: jos ehdin laittautua rauhassa, valita kivat vaatteet päälle ja syödä ihanan pikkubrunssin aamulla, niin tää tytsy on hymyssä suin koko loppupäivän. Toisaalta jos herään hiukset likasina, en kerkee meikkaamaan ja vaatteiks eksyy ensimmäiset lattialta, niin voi että sitä kiukun määrää, joka laantuu ihan tajuttoman hitaasti.

P - PRINCIPLE

Mulla on paljon periaatteita, joissa ei oikeestaan oo mitään järkeä. Haistan veitset joka kerta kirjaimellisesti läpi ennen leivän leikkaamista, ettei niillä vaan oo leikattu ennen mua tomaattia tai paprikaa. Toinen periaate on se, etten voi tankata ite mun skootteria, joka on tosiaan ollu mulla kohta kolme vuotta. Oon jo niin monta vuotta onnistunu välttämään tankkauksen, et oishan se vähän noloa myöntää äitille ja iskälle tässä vaiheessa, etten mä muuten osaa sit tankata sitä. Niin että, ei mitään järkeä näissä. :-D 

PicMonkey Collage
R - RELIGION

Luulen, ettei tätä tiennyt ykskään poikaystävästä kauimmaisempi ihminen mun elämästä. Oon uskonu jo lapsesta asti, vaikka meiän perhe ei oo yhtään uskonnollinen. Uskon vahvasti myös karman lakiin, suojelusenkeleihin, kohtaloon ja siihen, että paha saa palkkansa jossain vaiheessa elämäänsä. En silti käy koskaan kirkossa tai tykkää kouluissa pidettävistä seurakunnan aamunavauksista, vaan se on mulle lähinnä sellanen oma henkilökohtanen juttu. Isosenakaan mä en ollu sen ite uskomisen vuoks, vaan lähinnä pelkän fiiliksen ja niitten ihmisten vuoks. Uudelleensyntymiseen mä en kuitenkaan usko. 

S - STUBBORN

Jääräpää. Se mä oon, ihan henkeen ja vereen. Omistan niin vahvan tahdon, että jos saan fiiliksen lähteä keskellä yötä peiton kanssa istumaan keskellä tietä, niin teen sen (ja oonkin tehnyt). Lähen usein kesken tylsän tunnin shoppailemaan, lopetan lukion tylsän kurssin kesken viimeisellä tunnilla ihan vaan fiiliksen vuoks ja kun joku yrittää saada mua ajattelemaan toisella tavalla, ilmotan tekeväni sen silti omallani. Kaikki fiilikset tulee mulla niin vahvoina, et kun mun tekee mieli itetehtyjä hamppareita, niin en syö mitään muuta ennenkuin saan ne pirun itetehdyt hampparit käsiini. 

T - TOUCH

Oon ihan toivottoman hellyydenkipee ja poikaystävä joutuu sen takia kokemaan rankkaa elämää. :-D Hän saattaa silitellä mun hiuksia tai hipsuttaa selkää tuntikausia, koska se vaan tuntuu niin uskomattoman hyvältä. Usein käperryn jonkun syliin pienenä myttynä ja pakotan jonkun paijaamaan ja silittelemään. Kerran mulla kävi nolosti, kun oon tottunu jännittäessä puristamaan poikaystävän kättä mun reisien välissä (tää rentouttaa ihan hulluna, ihme kyllä) ja sit puolihuomiossa nappasin yhen poikapuolisen kaverin käden mun reisien väliin ja puristin reidet kii! Hahaha oon nauranu tälle niin monet kerrat, ku istuttiin vielä keskellä käytävää tässä asennossa muutamat minuutit, ennenkuin ymmärsin palauttaa käden omistajalleen. 

V - VULNERABLE


Mulla on hyvä itseluottamus, eikä kukaan tai mikään saa sitä laskemaan helposti. Poikaystävän huomautus uudesta vaatteesta saattaa olla, että se on ihan älyttömän ruma, eikä se sovi mulle kuulemma yhtään. Se ei hetkauta mua yhtään ja saatan ruveta käyttämään kyseistä vaatetta kaks kertaa enemmän ihan vaan kiusaks. On kuitenkin yks asia, jonka mainitseminen ihan ystävällisestikin saa mut epävarmaks. Nimittäin mun iho, joka on tosi epätasanen ja siinä näkyy elämisen arvet vuosien mittaan. Mun kanssa ei puhuta mun ihon kunnosta ja vakavaan keskusteluun mun kanssa ei pysty ilman mun loukkaantumista tai keskustelun vitsiks heittämistä. Mun yks kaveri sano mulle pari päivää sit et "Oot liia sujut ittes kans ymmärtääkses mun ulkonäköpainei :-D" ja hetken päästä hän sano "Ainut asia, mis et oo sujut ittes kans, on sun iho:-(" ja vaiks noi kaikki oli ystävällisesti sanottu, niin silti mun sydän pysähty hetkeks järkytyksestä. Vielä joku päivä käyn laseroimassa sen sileeks, mut en vielä pitkään aikaan. 

6 kommenttia:

  1. kiva postaus noora :-)! tykkään sun blodist paljo :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että kiitos :-) En ees tienny sun lukevan tätä ollenkaan, mut kiva kuulla sun tykkäävän!

      Poista
  2. Vastaukset
    1. :-D haha, en ees huomannu tota kirjotusvirhettä

      Poista
  3. aika hauska toi "Touch" kohta :-D ! hyvä idea muute keksii englanniksi nuita juttuja kun ei meinaa suomen sanoista keksiä nuita aakkosia ainakaan kaikista kirjaimista niinku Q:sta vaikket kyllä itsekkään tässä ole nyt käyttänyt ihan kaikkia kirjaimia..:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha jep, en ymmärrä kuinka paljon läheisyyttä oikeen tarviin arkipäiväsessä elämässä :-D Musta noi sanat näytti suomeks tosi tylsiltä, niin kirjotin ne vaan sen takii enkuks - suomeks kirjottamisessa ois voinu tulla isommat vaikeudet keksii noita sanoja!

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)