lauantai 29. marraskuuta 2014

TYÖ, JOKA ON MORAALISESTI VÄÄRIN

IMG_7589
Ylitin tänään itteni ja tein mun mielessä kauan pyörineen asian: irtisanouduin nimittäin mun entisestä työpaikasta, jossa lähestulkoon asuin kahen kuukauden verran. En vaan yksinkertasesti haluu tuhlata mun nuoruuttani tekemällä kuuspäivästä työviikkoa ja olla niin väsynyt, että sunnuntaisin oon ihan liimautunut sänkyyn kiinni. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni työssä, jossa mun oli henkisesti huono olla. Multa vaadittiin yli-inhimillisiä asioita, työntekijöitä otettiin vuoronperään pitkiin puhutteluihin ja päivä päivältä mun odotettiin muuttuvaan konemaiseks robotiks, jolla ei oo kasvoja lainkaan. Se tuntu pahalta, sillä mun ei annettu olla oma itteni, vaan piti tekeytyä työpäivien ajaks kivikovan maskin taakse ja vääntää suu niin suureen tekohymyyn, ettei iltasin huvittanut puhua lainkaan kotiintullessa. Suurin osa mun päivistä kului höpötellen viattomien ihmisten kanssa puhelimessa, vakuuttaen niille asioita, joihin mä en itekään uskonut. Mun "työnkuvaan" kuului epävirallisesti asioita, jotka oli musta moraalisesti väärin. Jätin usein valehtelematta asiakkaille, vaikka mun ois tietyntyyppisiin kysymyksiin nimenomaan täytynyt pomon ohjeiden mukaan kiertää heiän kysymys ja välttää vastaaminen sillä tavoin. Ymmärrän tottakai, että asioitten kiertelyllä ja huijaamisella firmat tienaa rahansa, kun viattomat asiakkaat ei ymmärrä varmistaa jokaista mahollista kohtaa, mutten hyväksy sitä millään tavoilla… Ei musta oo sellaseen, eikä musta kenestäkään pitäiskään olla. Tällähetkellä oon niin ylpee, että uskalsin lähteä ja irtisanoutua heti, kun tää totuus valkeni mulle. Silläkin uhalla, että "menetin" työpaikkani - joka ei muuten paina mitään sen rinnalla, että mun omatuntoni on nyt puhdas. Samalla sekunnilla, kun marssin ulos työpaikan ovesta, hurrasin muutamat onnenhuudot työkavereitten vierellä ja olo oli niin ilonen ja energinen!

IMG_7453
IMG_7590
IMG_7843
IMG_7593

6 kommenttia:

  1. Teit oikean ratkaisun <3 Kuulostaa hyvin tutulta, edellinen työpaikkani ei ihan natsannut ja lopulta irtisanouduin vaikka jouduinkin työttömäksi. Olin jo sitä ennen ollut pitkään työpaikkakiusattu ja päätin että terveyteni menettäminen ei ole sen rahan arvoista :) Voimia ja tsemppiä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olit tosi rohkee uskaltaessas irtisanoutua tollasen tilanteen jälkeen, sillä liian moni jäis vaan kestämään sitä, eikä välttämättä uskaltais laittaa kapuloita rattaisiin sen lopettamiseksi :-) En hyväksy ite kiusaamista missään muodossa, mut jollainlailla ymmärrän vielä pienten lasten kiusaamisen, sillä se on usein roolienhakemista, itsetunnon pönkittämistä ja kotiolojen vuoksi tehtyä. Sen sijaan musta on ihan käsittämätöntä, et aikuiset ihmiset alentuu tollaseen, kun ihan varmasti omille lapsilleen on monesti kertonut kiusaamisen olevan väärin. Mun mielestä ois periaatteessa ihan oikein, et aikuisiällä ne ite työpaikkakiusaajat joutuis lähtemään työstään, jolleivat muuttais käytöstään, eikä todellakaan se uhri! Isot kiitokset sulle kommentistasi :-)

      Poista
  2. Mitä teit työksesi? Ihanaa että sait irtisanottua itsesi tuosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En viiti sanoa firman nimeä julkisesti netissä, mut toimistotyössä olin :-) Samaa mieltä, niin helpottunut ja kevee fiilis nyt!

      Poista
  3. Hyvä päätös :) Olin joskus 3 päivää bookkarina, eli tietyntyyppistä puhelinmyyntiä sekin ja sitten päätin että kiittimulleriitti. En halunnut tuputtaa ihmisille jotain mihin en itsekään usko.Niistä kokemuksista oppii ja olet tulevaisuudessa itse vähemmän sortuvainen myyntipuheisiin, säästää lompakkoa ;) Mua lähinnä naurattaa kun mun kanssa yritetään closaa jotain kauppaa, usein esim. gigantissa ja näen niiden puheiden läpi 100%... Itse ihan tuossa jokapäiväisessä myyjän työssänikään en alkanut inttämällä kysymään ihmisiltä että voinko auttaa (kun sitä tehtävää oli muutenkin tarpeeksi) jos en nähnyt että he oikeasti etsivät jotain. Sillin avun löytyessä se mielikin on lopuksi parempi kun eitunne olleensa tuputuksen uhri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ihan samoilla fiiliksillä sun kanssa, sillä toi on musta ihan naurettavaa, kuinka ihmisiä yritetään huijata kylmästi valehtelemalla, kiertämällä kysymyksiä ja "käyttämällä hyväkseen" iäkkäitä ihmisiä. Ja ylipäätänsä se, kuinka esimerkiks kalliissa vaatekaupoissa myyjä tulee ulkopuolelle kehumaan asiakkaan sovittamat istumattomat vaatteet maasta taivaisiin saadakseen ne myytyä. Sen takia tän hetken "unelmaduuni" oiskin olla ihan tavallisessa kaupankassalla vaate- tai ruokakaupassa, jotten enää koskaan joutuis kokemaan tota ihmisten huijaamista… Kiva, kun kommentoit! Sulla on hyvät pointit sun kommentissa :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)