lauantai 18. heinäkuuta 2015

REILISUUNNITELMASTA

IMG_9443
IMG_9458
IMG_7284
IMG_9514
IMG_7093
En tiedä miksi, mut mä oon aina rakastanut matkustaa. Ei olla koskaan käyty ulkomailla perheen kanssa, mutta silti oon saanut mahdollisuuuden reissata ilman heitä melkein vuosittain. Taisin olla yhdentoista, kun saatiin mamman kanssa päähänpisto lähteä Egyptiin ja samana iltana puhkuin innosta: "Ei äitiltä tai iskältä tarvii kysyä lupaa, varataan vaan lennot!"- joten kovin paljoa mun luonne ei oo niistä hetkistä muuttunut. Niinhän me sitten tehtiin ja parin kuukauden päästä oltiinkin kattomassa Tutankhamonia (joka oli muuten ihan älyttömän pienikokoinen) sekä kiertelemässä pyramidistä toiseen. Seuraavan kerran olin Kreetalla ja se olikin viimeinen reissu jonkun aikuisen matkassa. Kaikki muut reissut on ollut alaikäisenä kavereitten kanssa tai sitten ihan vuoden sisään, kun oon ite täyttänyt 18-vuotta. Halusin nuorempana matkustaa niin kovasti, että olin valmis menemään minne tahansa, keinolla millä hyvänsä, joten selailin lähes päivittäin erilaisia nuorisoretkiä toiseen maahan.

Nyt mulle on kuitenkin tullut ideaksi lähteä elokuussa reissuun, kun on mun ihkaensimmäinen palkallinen kuukauden kesäloma. Ajankohtaa en tosin vielä tiedä, mut haaveena olis elokuu. Esteenä on vielä se, etten tiedä onko mun reissukaverilla silloin töitä tai ylipäätänsä rahaa lähteä mukaan armeijan vuoksi, mutta en halua murehtia sitä vielä. Onnistuakseen reissu tarvitsee kuitenkin paljon rahaa, muutamia tuhansia euroja, joten siksi mun täytyy suunnitella sitä etukäteen. Haaveena olisi kiertää 2-4 Euroopan maassa ihan perinpohjaisesti, joko lentäen tai sitten junalla. Vaikka lentäminen on ajallisesti nopeampaa, niin passintarkastuksiin ja sen sellaisiin uppoaa monia tunteja, jolloin sen itse lennon hyödyn nopeus katoaa…. Näenkin järkevämmäksi ostaa kuukauden reililipun ja kulkea välimatkat junalla. Tän hetkinen fiilis sanoo kohteiden olevan Pariisi, Rooma, Venetsia, Amsterdam ja Madrid - mutta kuka tietää minne päädytään! Reittisuunnitelmaa tullaan miettimään enemmän kuitenkin vasta lähempänä kevättä, kun monille asioille on toivottavasti tullut siihen mennessä varmuutta.

Budjetin miettiminen on ollut pakollista, jotta tietää etukäteen, minkälainen säästöurakka tulee olemaan. Oon laskeskellut, että rahaa tarvitsisi varata noin 3000-4000 euroa, jotta pystyisin mahdollistamaan kulttuurin kokemisen täysillä. Mä haluun käydä huvipuistoissa, istua maailmanpyörässä, lipua Venetsiassa veneilemässä ja kokea ylipäätänsä matkustamisen huoletonta fiilistä! Mun mielestä lomalla ei kuulu laskea euroja, kuten monet muut reilimatkalaiset ilmeisesti tekee, vaan nauttia siitä erilaisesta ympäristöstä, sillä tuskin tällasia reissuja kovin useesti tulee eteen. Tottakai rahaa tarvitsisi kerätä paljon vähemmän, jos suunnitelmana olisi vain käydä tietyssä kohteessa kattomassa ja syödä omia purkkiruokiaan laukusta. Todellista summaa on älyttömän vaikeaa sanoa ja toivonkin, että siellä olisi joku kokeneempi, joka tietäisi todellisia lukuja? Aion kerrankin pysyä tiukkana itteni kanssa ja oikeesti säästää sen summan, enkä ottaa sitä vaan säästötililtä suoraan käteen. Sitten sen reissun toteuttaminen tuntuu varmasti ihan erilaiselta, kun on sitä varten tehnyt töitä monia kuukausia. 

6 kommenttia:

  1. Ihana matkailuun liittyvä postaus niin kuin toivoinkin jossain vaiheessa! Vitsit toi reilaussuunnitelma kuulostaa hyvältä, että sait ihan mutkin innostumaan ihan täysillä! Toivon todella, että tuleva reissusi onnistuu täysin!
    - Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa kiitos itellesi postausidean ehdottamisesta, sillä en olisi luultavasti julkaissut tätä ilman sitä! Mäkin oon ihan innoissani ja toivon, ettei armeija, toisen meistä työttömyys tai opiskelupaikan saamattomuus sotke suunnitelmia :-) Ja jos sotkee, niin kyllä mä silti aion tehdä pitkän reissun jonnekin, jonkun toisen kaverin kanssa sitten. Vielä on nimittäin vaikeeta ennustaa, että napsahtaako armeijasta puoli vuotta vai (painajais)vuosi :-D

      Poista
    2. Haha kiitos sinä, kun toteutit tämän! En itsekään tiedä todellakaan parempaa kuin matkustelu! Avartaa niin paljon aina! Pidän peukut ja sormet pystyssä, että napsahtaa vaan puolisen vuotta tota sotakoulua teille ja jos enemmän niin uskon, että selviäitte siitä yhdessä varmasti hyvin, vaikka se saattaa hieman vaikeaa ollakin aluksi, mutta uskon, että siihen tottuu ja oppii arvostanaan yhä enemmän teiän yhteistä aikaa :)
      - Anna

      Poista
    3. Oot ihan oikeessa ja se tunne ulkomailla on ihan uskomaton, kun hipsii eteenpäin balleriinoissa ja on ihanan lämmin olo :-) Toivon tosiaan sitä puolen vuoden vaihtoehtoa, mutta jos sieltä vuosi napsahtaa, niin mä häippäsen kyllä samantien pois Suomesta, enkä takaisin tuu ennen talvea (ja sen pirun armeijan loppumista). Muutan vaikka Australiaan, sillä jos en saa opiskelupaikkaa, niin eihän mua pidättele mikään lähtemästä!

      Poista
  2. Hei kerro sitten mullekkin säästövinkit! Mäkin haluun matkusteleeeeeee :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vaikka tehä siihen liittyvän postauksen lähiaikoina, sillä lukijoina on varmaan samassa tilanteessa olevia :-) Tiiän nimittäin, että miltä susta tuntuu, terkuin ikuisen reissukuumeen omaava…

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)