perjantai 31. heinäkuuta 2015

SÄÄSTÖVINKKEJÄ NUORELLE

Pyri syömään ulkona mahdollisimman vähän, ota töihin omat eväät aina ja suosi baari-iltojen siirtämistä esimerkiksi kotiin kavereiden kanssa viinipullon kera. Mä oon sitä mieltä, ettei elämän nautinnoista tarvitse luopua, mutta kaikille löytyy aina edullisempi vaihtoehto.

Suuri vinkki herkkusuille on se, että pidä laukussa aina täysinäistä suklaalevyä. Nyt varmaan mietitte, että miksi? Oon huomannut omalla kohallani, että kun tekee mieli herkutella, niin sorrun helposti ostamaan leivonnaisia kahvilasta tai muuta vastaavaa. Kun ei tarvitse sortua niihin kahviloiden  kalliisiin herkkuihin, niin rahaa säästyy kummasti, kun on aina makeeta saatavilla.

Vältä pieniä ruokakauppoja, sillä niitten hintataso on paljonpaljon isoja marketteja kalliimpia. Siwa, Valintatalo ja Sale taitaa olla näistä pahimmat (ja tosiaan se munkin lähikaupat, jonne on niin kätevä kävellä neljäsataa metriä…).

Älä kiellä sun elämän nautintoja, esimerkiksi shoppailua, mutta päätä tekeväsi sitä vähemmän. Mulla ainakin kaiken kieltäminen oikeen innostaa mun ajatusmaailmaa ja silloin tuhlaan kaikista eniten.

Asu kotona, jos se on vaan mahdollista. Vaikka rakastankin omaa asuntoani ja kokisin itteni epäonnistuneeksi, jos asuisin vielä kotona - niin kyllä mä silti vähän kaihoisasti katon kavereita ja sitä, miten heiän ei tarvii maksaa itse sähkö- ja vesilaskua, vuokraa tai käyttää pakonomaisesti joka kuukausi monia satoja euroja ruokakauppaan… Säästäisin kuukaudessa noin viissataa euroa ihan vaan sillä, että majailisin vanhempien holhottavana.

IMG_9718
IMG_9728
Jos oot saanut oikeesti kunnollisen koulutuksen tai kokemuksen lastenhoidosta, niin kannattaa liittyä facebookissa sellasiin lastenhoitoryhmiin ja vastata ilmoituksiin kiinnostuneesti. En ehkä suosittele ihan amatöörejä siihen puuhaan, sillä ryhmästä löytyy monia päiväkotitätejä monen vuoden kokemuksella, mutta esimerkiksi MLL:n hoitajat käy siihen hyvin.

Liiku bussilla kaikki matkat, jos omistat bussikortin. Vaikka aina sanotaan, että lyhyet matkat pitäisi kävellä, niin mulla on huono tapa kulkea just ne autolla ja sellaset puolen tunnin matkat taas bussilla. Bensa maksaa paljon ja ainakaan täällä Turussa kolmenkympin bussikortin hinta ei päätä huimaa.

Laita ilmoitus vanhoista hyväkuntoisista vaatteista facebookkirppiksille. Niiden suosio on yllättävän hyvä ja mäkin oon monesti laittanut niitä sinne myyntiin. En tosin rahan takia, vaan siksi, että mua ärsyttää käyttämättömät vaatteet alakerran kellarissa.

Tee niin paljon töitä kuin ikinä jaksat. Tuntipalkalla ei loppujenlopuksi oo kamalasti väliä, vaan tehdyillä työtunneilla. En tiedä saisinko sanoa näin julkisesti, mutta mä oon töissä todella alipalkatussa työssä ja mun kuukausipalkka on ihan reilusti alle tuhat euroa kuukaudessa. Kaverit tienaa mua reilusti kaksi kertaa enemmän, mutten silti koe olevani köyhä tai jääväni mistään paitsi, vaikka multa lähtee pikkupalkastani vielä vuokra, vesi- ja sähkölasku, autovakuutus, bensat, ruuat ja muut laskut… Yritän kuitenkin laittaa noin 80% palkasta laskujen ja muiden pakollisten kulujen jälkeen säästöön joka kuukausi.

Avaa säästötili, joka on lukittu. Mulla on esimerkiksi yksi sellainen tili, josta voin nostaa rahaa ainoastaan neljä kertaa vuodessa ja jos tahdon nostaa sitä, niin mun täytyy mennä pankkiin ihan henkilökohtaisesti. Voin kertoa, että ei tuu hirveesti vierailtua siellä, vaan kynnys on aika iso.

IMG_9697
IMG_9679
Vaikka kuinka tuntuisi turhalta täyttää hakemus (lisä)työhön, jonka viikkotuntimäärä on vain viisi, niin se kannattaa! Pyöreesti laskien se on kuitenkin kaksisataa euroa ylimääräistä rahaa, eikä oo kuitenkaan kuin yksi vajaa päivä viikossa töitä. Samoin kannattaa tarttua kaikenmaailman festariapuvoimiksi viikonlopun verran, vaikka päivät onkin lähes ympärivuorokautisia.

Mieti, onko ripsienpidennykset/geelikynnet pakolliset joka kuukaudeksi. Vuodessa niihin uppoaa helposti 1200 euroa, joka on ihan älytön määrä rahaa. Ripsiin?

Älä hanki autoa huvin vuoksi. Okei, mä oon todella huono puhumaan säästämisestä, sillä itekkin omistan auton, sillä meille kotikotiin ei pääse julkisilla. Autovakuutukset maksaa pari tonnia vuodessa ja siihen vielä päälle bensat, auts…

Leivo suklaakakku jääkaappiin! Tää on vähän samanlainen kohta kuin se suklaalevyn pitäminen laukussa, nimittäin makeanhimon yllättäessä pääsee halvemmalla, kun kakkua riittää jääkaapissa melkein viikoksi. 

Liity Grouponiin. Siellä on paljon arkipäivään liittyviä alennuksia, kuten halvempia kampaamokäyntejä, ripsienpidennysetuja ja edullisempia lentoja. 

8 kommenttia:

  1. Tämä oli kyllä hyödyllinen ja mielenkiintoinen postaus! :) Helposti itsekin sorrun ostamaan välillä lähikauppani kallista ruokaa, tai töihin mennessä ostan evääni Siwasta kun se on niin kätevästi matkan varrella :D Tiedän että säästäisin pitkän pennin, jos luopuisin kaikesta tuollaisesta pienestä - mutta niin isosta asiasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tätä toivottiin ja halusin yrittää auttaa jakamalla omat säästövinkkini :-) Tollasilla pikkujutuilla on yleensä loppujenlopuksi se suurin vaikutus, sillä niihin tuhlaa kuukausittain rahaa.

      Poista
  2. Siis jos kuukausittainen palkkasi on alle 1000e niin miten pystyt säästämään niin paljon jos maksat noita kaikkia edellämainittuja laskuja ynnä muita? Muuten hyvä postaus mutta ei kuulosta realistiselta tämä sinun oma rahan säästämisesi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enhän mä missään vaiheessa kertonut summaa, jonka laitan säästöön. Luuletko tosiaan, että joku kävisi kokopäivätyössä, mutta palkasta ei jäisi ees euroa säästöön laskujen jälkeen? En tiedä millaiset mittasuhteet sulla on elämään tai ylipäätänsä rahankäyttöön, kun uskallat sanoa tuntemattoman henkilön säästämisen olevan epärealistista. Musta on huolestuttavaa, että jaksat miettiä muiden ihmisten säästämistä. Sillä kun ei pitäisi olla mitään väliä, että saanko mä kuukaudessa säästöön 500e vai 800e. Sanoin jo tekstissäkin, etten noudata kaikkia omia ohjeitani, esimerkiks autottomuudesta säästäisi pari tuhatta euroa vuodessa, mutta mä koen sen olevan meille tällä hetkellä hyödyllinen. Suosittelen kuitenkin asumaan omillaan, menemään vaikka koulusi ohella kokopäivätyöhön ja kattomaan, että saat ite säästettyä realistisen summan, haha… :-D

      Poista
    2. Hlepostihan tuosta saa säästöön, jos vain osaa käyttää rahaa niinkuin Noora osaa :)

      Poista
  3. Mä olen tehnyt pari vuotta helevtisti töitä (45-80h viikossa) ja nyt kesälomailen...ja olen onnellinen, että seuraavassa duunissa ei tarvitse ainakaan rahan takia tehdä ylitöitä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, toi on tosi paljon! Oot kyllä ollut ahkera :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)