lauantai 12. joulukuuta 2015

BALI HELMIKUUSSA ✈︎

PicMonkey Collage
Oon lähestulkoon koko kuukauden reissussa, nimittäin lähtö on helmikuun ensimmäisenä ja takaisin lähen 27.2. Reittisuunnitelma on vihdoin tehtynä, jotta pystyisin edes alustavasti laskemaan budjettia ja sitä, kuinka paljon mun pitäisi säästää. Tän hetkinen reitti on Helsinki-Istanbul-Jakarta-Jimbaran-Uluwatu-Sanur-Nusa Lembongan-Gili Trawangan-Gili Meno-Gili Air-Padangbai-Ubud-Legian-Seminyak-Kuta. Muutoksia vielä tulee ihan varmasti, sillä en oo ennen ollut näin spontaanisti reissussa tai suunnitellut sitä kokonaan yksin, ilman valmismatkapakettia matkatoimistosta. Tän jälkeen en varmaan kyllä enää koskaan otakkaan sellasta valmista pakettia, vaan haluun jatkossakin suunnitella ite reissuni. Säästin näin tehtynä ihan tajuttoman monta tuhatta euroa verrattuna siihen, kun olisin ottanut matkan Balille Suomesta pakettina.

Matkasuunnitelmiin on myös tullut muutos, nimittäin mä en matkaakaan kokonaan yksin! Olin varannut lennot ajatellen, ettei kukaan mun ystävistä pysty lähtemään kuukaudeksi reissuun ja lähtemään duunista, mutta ei pitäisi koskaan ajatella niin. Mulla on yksi täysin samankaltainen yllytyshullu kaveri Anniina ja se snäppäs mulle yks ilta, että "oon niin kateellinen tosta balireissusta" ja heitin, että tuu messiin. Muistaakseni seuraavana iltana hänelläkin oli lennot varattuna ja lähetään siis yhessä Suomesta, mut Anniina lähtee kaksi viikkoa aiemmin kotiin. Jos reitti ei muutu paljoa, niin meiän tiet erkanee Ubudin kohdalla ja jatkan loppureitin yksinäni. Nyt jälkeenpäin ajateltuna on kyllä ihan hullua, että olin tosiaan lähössä ihan yksinäni Indonesiaan, joten oon enemmän kuin iloinen saadessani matkaseuraa! :-D

Jännittävintä kaikessa on se, että oon ihan ihkaensimmäistä kertaa oman onneni nojassa. Vieras kieli (josta kirjoitin ylppäreissä A:n kertoo jo paljon mun kielitaidoista), ihan erilainen kulttuuri ja ylipäätänsä maa. Tää on ehdottomasti seikkailuhenkisin matka, jonka oon pienen elämäni aikana tehnyt. Pidän sormet ristissä, jotta palaisin hengissä takaisin. Me matkataan Balilla (johon suurin osa noista matkasuunnitelman paikoista kuuluu), mutta sen lisäksi käydään neljällä viereisellä saarellakin. Toivon sydämeni pohjasta, että päästäisiin kokemaan ihan unohtumaton loma, sillä tän vuoksi on kulutettu varmaan 48 tuntia hotelleja ettien, faktatietoa lueskellen ja erilaisia blogien vinkkejä seuraillen.

PicMonkey Collage
Lähes kaikkien muitten reissujen pääjuttu on ollut shoppailu, mut tällä kertaa otan tän kokemuksen kannalta. Sain just viikko sitten kaikki Balirahat kasaan ja en tiedä yhtään, että riitääkö ne rahat kuukaudeksi vai ei. On hankalaa arvioida, että paljonko sitä rahaa tulee tuhlattua, mutta oon kyllä koittanut säästää niin paljon, ettei tarttis koskaan miettiä budjettia reissatessa. Matkavakuutukset on kunnossa, rinkka haettu ja pikkuhiljaa oon yrittänyt miettiä pakkauslistaa matkaan. Oon ravannut apteekissa ostamassa kaikkia erilaisia lääkkeitä sen varalta, jos sieltä saa jonkun pöpön, mutta muuten oon mennyt aika rennolla otteella. Yritän matkustaa mahollisimman pienellä tavaramäärällä, jotta jaksaisin kantaa rinkkani, sillä vaihdetaan hotellia muutaman päivän välein.

Ubudissa on kuvattu Eat Pray Love- leffa ja siitä innostuneena haluun ehottomasti kokeilla käydä joogaamassa. Toi paikka on niin tunnettu siitä, että monet menee ettimään sisäistä rauhaansa, joten toi vois olla hauska kokemus. Mä en oo koskaan joogannut ja puheet sisäisestä rauhasta on aina hieman mietityttänyt, että toimiikohan ne oikeesti, mutta se selviää reissussa. Riisipellot on myös ehdoton näkemisen arvoinen paikka ja sitä suositellaan jokaiselle Balille matkaavalle. Mua kiinnostaa myös apinametsä, jossa elää satoja apinoita vapaana. Ubudista pääsee helposti kiipeämään tulivuoren huipulle ja aion ehottomasti käydä siellä! Ei olla vielä ehditty kauheesti Anniinan kanssa suunnittelemaan reissua, kun hän oli just puol vuotta ulkomailla, mutta en oo antanut sen haitata. Mennään kaikkiin aktiviteetteihin yhessä, joihin molemmilla on kiinnostusta ja jos Anniina ei lämpene jostain, niin mulla on aina mahollisuus tehdä se loppukuusta. 

PicMonkey Collage
Gili Trawangan, Gili Air ja Gili Meno on pyhitetty ehottomasti rentoutumiseen ja erityisen kiinnostavaa siellä on se, ettei maassa ole moottoriliikennettä ollenkaan! Välimatkat liikutaan hevoskyydeillä tai tosiaan kävellen, mikä on varmasti mielenkiintoinen kokemus. Ekan kuvan vasemmassa alareunassa on just noita Gilin saaria ja niinkuin kuvastakin näkyy, niin ne on aika pieniä kooltaan. Niitä kutsutaan paratiisiksi, enkä yhtään ihmettele, että miksi. Voi vitsit, noi saaret on sellanen juttu, jota ootan reissussa eniten. Se on koko reissun eksoottisin juttu ja en pysy housuissani, kun katon netistä kuvia sieltä. 

Oon ottanut tavoitteeksi, että haluun oppia surffaamaan Balilla ja sitä varten oon säästänyt rahaa kunnon surffikurssiin. Mitään kummempia suunnitelmia ei tosiaan olla reissua varten tehty, vaan suunnitelmissa on pitkälti nauttia lämmöstä, tutustua uuteen maahan ja päästä kokemaan mahollisimman paljon. On tuntunut, että reissuun olisi vielä ikuisuus ja muistan niin elävästi, kun vielä oli puoli vuotta jäljellä odottamista :-D Tällä hetkellä lähtöön on aikaa puolitoista kuukautta ja pikkuhiljaa se alkaa olevan jo lähempänä. 51 päivän päästä nousee lentokone ilmaan ja 48 päivän päästä irtisanoudun töistä ja vietän illan juhlien sitä, haha. Jos teillä on jotain vinkkejä Balille, niin kuulisin niitä enemmän kuin mielelläni! 

6 kommenttia:

  1. Sun suunnitelmat kuulostaa tooodella mahtavilta! :) Mulla ois kans haaveena joskus vaan lähtee reissaileen ympäriinsä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin oon täällä ihan innoissani niistä ja tuntuu jotenkin epätodelliselta, että oon tekemässä jotain tällasta! Suosittelen vahvasti ottamaan ja lähtemään ulkomaille, ne on mulle itelleni ollut ainakin yksiä elämän parhaita hetkiä :-)

      Poista
  2. Kuulostaa ihanalta! Mutta toi kohdelista kuulostaa myös tosi pitkältä aikaan nähden. Älä ota tätä arvosteluna, mutta ite oon ainakin pidemmillä reissuilla huomannut että on paljon rentouttavampaa ja mukavampaa olla vähän pidempään samassa paikkaa kuin vaan pari päivää. Parin päivän välein vaihtaessa näkee ehkä pintapuolisesti enemmän, mut aikaa valuu mielettömästi hukkaan ihan perusjuttujen ettimisessä, siirtymisessä ja säätämisessä ja saattaa myös missata monia mahtavia juttuja kun pitääkin jo olla matkalla seuraavaan. Mut tietysti tuokin voi toimia, halusin vaan muistuttaa - jokainen tavallaan! :-) Vinkiksi sanoisin myös että ottaa kunnolliset hygieniatuotteet matkaan Suomesta. Itse esim. tuli yllätyksenä etten löytänyt Aasian reissulla tamponeja oikeen mistään ja ilman oli aika ilkeä olla... ainiin ja apinametsään vinkkinä se että ne on oikeasti ajoittain aika ilkeitä otuksia, pistä kaikki irtotavarat laukkuun, multa yks nappas välittömästi aurinkolasit päästä ja sinne tielleen jäi ne lasit :D Itsellä eka yksin tehty matka jännitti mutta yksin on oikeasti tosi ihana matkustaa, sulla tulee varmasti ihana reissu!! tää kommentin pituus meni jo ihan överiksi joten pikku huomautus: "huonosta" kielitaidosta on itseasiassa tosi suuri etu Indonesian kaltaisissa maissa. Monet paikallisista ei hyvää enkkua puhu ja jotkut "Excuse me mister, I was wondering where the nearest restaurant is located?" -lauseet menee ihan ohi, mutta "Food? Restaurant?" ja kysyvä ilme niin johan pelittää! Tosi hyvää enkkua puhuvilla voi siis olla se ongelma ettei osaa "simppelöidä" puhettaan tolla tavalla. Mutta ihanaa matkaa, toivottavasti saadaan jälkeenpäin lukea paljon postauksia! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon puntaroinut myös sen välillä, että kierränkö koko saaren ympäri vai oonko parissa paikassa pidemmän ajan. Molempiin ei oo mahollisuutta, joten näin itelleni parhaimmaksi vaihtoehdoksi kiertää saarta ympäri ja valikoida ne kiinnostavimmat paikat. Moni noista kohdelistan paikoista on sellasia, joihin oon menossa päiväretkelle tai ne on ohikulkumatkalla, joten sitä ei kannata ottaa niin vakavasti :-) Gileillä on tarkotus olla viikko, Uluwatussa ja Jimbarassa toinen viikko sekä Ubudissa vajaa viikko - kun taas Sanur, Padangbai, Istanbul, Jakarta ja Seminyak on vaan ohikulkupaikkoja, joissa on tarkoitus viettää muutama tunti. Lista kuulosti ehkä siltä, että päivän välein joutuisi vaihtamaan hotellia, mut oikeesti majoitutaan aina vähintään neljäks päiväks samaan paikkaan keskimäärin, jotta kerkeis näkemään ja tutustumaankin siihen ympäristöön! Vaikka hotellit onkin varattu, niin matkasuunnitelmat on täysin fiilispohjaisia, että jos joku paikka ei miellytäkään, niin aina voi vaihtaa sijaintia!

      Kiitti vinkeistä :-) Oon pakkaillut melkein kaikki hygieniatuotteet ja otin kaikkea mahollista varmuuden vuoksi mukaan, kun en mä sit paikanpäällä halua ettiä just jotain apteekkia tai markettia viidakon keskeltä. Noista apinametsän kauheuksista oon myös lukenut ja ehottomasti oon menossa sinne ilman mitään irtotavaroita, kun niin paljon oon kuullut huonoja kokemuksia apinoitten röyhkeydestä. Toi on kuitenkin sellanen juttu, jonka haluun ehottomasti toteuttaa, sillä en oo koskaan nähnyt apinoita muualla kuin telkkarissa! Haha ei vitsit, toi kielitaitojuttu kyllä piristi ja antoi toivoa, kiva kun kerroit. Tota en tullut ees ajatelleeksi, joten kerrankin tästä kapulakielestä on jotain hyötyä :-D

      Vannon, että postauksia tulee kuukauden reissulta ihan valtava määrä, vaikken postailekaan sieltä käsin. Mun on tarkoitus ajastaa kuukauden postaukset ja julkaista reissupostauksia vasta maaliskuussa, kun oon päässyt takas kotiin. En haluu ottaa konetta mukaan, joten valitettavasti reaaliaikainen päivitys ei onnistu kuin instagrammin kautta. Iiks, reissukuume vaan kasvaa entisestään, kun lukee tällasia kommentteja! Ihana sinä, kun jaksoit kirjottaa näin pitkän kommentin ja antaa vinkkejä, kivaa joulunodotusta sulle :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)