maanantai 7. maaliskuuta 2016

BALI PUHELINKATSAUS

PicMonkey Collage
Tästä koko reissu lähti, kun suuntasin lentokentälle ihanan Anniinan kanssa! Katastrofin ainekset oli jo silloin havaittavissa, sillä mun toinen nimi oli jostain syystä jäänyt puuttumaan varausvahvistuksesta, mutta onneksi kukaan lentokenttähenkilökunnasta ei huomannut sitä, haha… // Oltiin Balilla sadekauden aikaan ja ensimmäisenä päivänä satoi kaatamalla. Ajateltiin siinä vaiheessa, että ei vitsit, ollaanko me koko loma sateessa. Onneksi ei, sillä kuukauden aikana oli ehkä kaksi kokonaista sadepäivää, kolme iltapäiväsadetta ja satunnaisia parin minuutin sadekuuroja. // Meiän ensimmäisen hotellin aamupalapaikka oli meren rannalla ja oli aika ihanaa syödä aamupalaa aaltojen kohinassa. // Just saavuttu Balanganin rannalle, kun oltiin noustu sängystä ylös. 

PicMonkey Collage
Gili Trawanganin turkoosi vesi oli kyllä i-h-a-n-a. // Kuten myös samansävyinen purkkajätski! Söin joka päivä tollasia varmaan neljä ja tuhlasin suurimman osan rahoistani just noihin jätskeihin. // Tää kuva on puolestaan Nusa Lembonganilta, jossa yövyttiin kaks yötä. Sairastuin tällä reissulla, joten hirveesti en ottanut kuvia tältä saarelta. // Täsmälleen näin. Vitsailinkin, että me ikäänkuin nukutaan joka yö rannalla, kun sängyt oli niin hiekkasia jatkuvasti. Tuolla siivouskäsite oli voimassa ainoastaan silloin, kun kirjautui ulos, joten huoneet oli luonnollisesti rantakohteissa ihan kuin rannalla olisi.

PicMonkey Collage
Jimbaranin respatyyppi, jonka kanssa tultiin hyvin toimeen. Mulla oli monesti tylsää, kun Anniina meikkasi ja lähin usein siksi aikaa muualle, kun en jaksanut oottaa. Tälläkin kertaa olin lähtenyt karkuun ja pyysin häntä ottamaan mun kanssa blogikuvia ajankuluksi. Olin menossa näillä vaatteilla baariin, sillä paloin rintojen yläpuolelta ja olkapäistä niin pahasti, että en pystynyt käyttämään mitään vaatteita tai olkaimellisia yläosia. Hän vaan nauroi mun vaatetusta, kun päällä oli ainoastaan hame ja rintsikat. // @Single Fin, josta olikin kuvia edellisessä postauksessa. Yksi lempparipaikoista! // Legianissa vietetty biitsipäivä, jossa kävinkin joka päivä siellä yksin ollessani. // Tää oli meiän reissun hienoin ravintola ja ravintolalaskussakin oli aika monta nollaa perässä. Silti ruoka oli mun makuun niin tulista, etten voinut kuvitellakaan syöväni sitä :-D Söin yhden lusikallisen ja sen jälkeen join kaks viinilasillista vettä. Sain myös kuuluisan bali"flunssan", joka tulee liian tulisesta ruuasta turisteille ja siinä sitten kärvistelinkin kaksi päivää kipeenä. 

PicMonkey Collage
Oonko mä sanonut jo tarpeeksi monta kertaa, että ihana?! Oltiin kävelyllä ja tästä kohdasta ei voinut kävellä ohi ottamatta kuvaa, niin paratiisimainen hetki. // Korruptio oli aika karua ja jouduttiinkin maksamaan pimeistä "takseista" (eli tavallisten ihmisten kuljetuksesta) hirveet summat, sillä oikeaa taksia oli kielletty tulemasta tietyille alueille sakkojen uhalla. Pääsin kuitenkin kaks kertaa käyttämään oikeeta taksia eli Bluebirdia ja ei kyllä huomannut kukkarossa ollenkaan rahan katoamista. Puolen tunnin taksimatka maksoi nimittäin tolla 3€, kun taas pimeellä "taksilla" se oli aina noin 20€, mutta minkäs teet! // Tilasin muutaman kerran seafoodpastaa ja mulla ei oo edelleenkään mitään tietoa siitä, että mitä se piti sisällään :-D Ainut merenelävä, jonka tunnistin, oli katkaravut. // Ensimmäistä ja viimeistä kertaa hotellin uima-altaalla. Oon matkustanut jonkin verran, mut silti en oo koskaan ollut hotellin uima-altaalla, vaan aina meressä uimassa. 

PicMonkey Collage
Mä olin meistä aina se, joka kyseli ohikulkijoilta "hei voisitko ottaa meistä muutamakymmentä kuvaa, kiitos!" :-D Ehkä mä oon tottunut blogin puolesta siihen, että kun ei oo kuvaajaa matkassa, niin täytyy usein pysäytellä ohikulkijoita. Meistä on hirveen vähän kuvia yhessä, mutta onneksi sentään muutamat onnistuneet otokset on päässeet kameraan. // Nää loput kuvat on yhdestä kahvilasta Gili Trawanganilta, johon mä koin syvää rakkautta. Makasin riippukeinussa ja mietin, että nää maisemat on kyllä niin mun makuun kuin olla ja voi. En valehtele, jos sanon, että kuvasin näitä maisemia kaks tuntia ihan taukoomatta ja omistajat vaan nauroi mulle. 

PicMonkey Collage
Yksi hotelleista oli Balanganin rannalla, joka on tää ranta. Meiän hotellista oli tähän kaksisataa metriä, joka oli aika luksusta. // Tältä mun jalat näytti koko ajan, sillä hiekka ei lähtenyt millään pois ja sitä tuli jatkuvasti lisää. Ei siinä muuten mitään, mut noi hiekat meni sänkyyn ja se ei ollut kauheen kivaa :-D // Yhtenä päivänä tehtiin retki Uluwatuun ja mentiin Padang Padangin rannalle uimaan. Maistoin ensimmäistä kertaa kookosmaitoa ja hyi että! Kuka muka voi väittää nauttivansa siitä, se maistu mädäntyneeltä omenamehulta. // Single Finin auringonlasku, jota oli tullut katsomaan meiän lisäks muutamakymmentä muutakin tyyppiä. 

PicMonkey Collage
Kerrankin kun olin laittautunut, niin pitihän siitä ottaa kuva ;-) Ei oo enää noin ruskeita hiuksia, sillä aurinko on haalistanut ne lähes oransseiksi, joten pitää ostaa nopeesti hiusväri kaupasta. // Gili Gelato, mun ja Ansun heikkous! Niiiiiin hyväää. // Gileillä oli paljon tollasia tieviittoja, jotka ei kyllä auttaneet meitä mitenkään, mut toi kivaa väriä kaduille. // Bikiniostoksilla part 362746. 

PicMonkey Collage
Kylmiä juomia, jotka oli niin virkistäviä keskellä hellettä. // Ollaan menossa ravintolaan syömään heppakyydillä ja matkalla sattui pieni törmäys. Istuttiin siis kärryissä ja törmättiin toiseen hevoseen, jolla oli myös kärryt. Tän toisen hevosen ratsastaja tippui kirjaimellisesti maahan, kun törmättiin, mutta kumpikaan kuski ei sanonut toisilleen mitään. Mäkin olin niin kauhuissani tilanteesta, etten tajunnut kysyä, että miten kävi. // Rentoa elämää riippukeinussa, kun vaan istuin ja mietin asioita raskaan kävelyretken jälkeen. Päätettiin yhtenä aamuna kävellä koko saari ympäri ja tässä vaiheessa alkoi kengät jo hiertämään aika paljon. // Paikalliseen tapaan tehtyä oreojuustokakkua, oli aikamoinen makuelämys! Se ei ollut koostumukseltaan sellaista, mihin me länsimaalaiset ollaan totuttu, vaan enemmän mannapuuromaista. Hyvää se silti oli. 

PicMonkey Collage
Tässä se paljon puhetta herättänyt apina. Meiän apinareissun aikana se kerkes viemään muutamaltakin tyypiltä kengät jalasta, aurinkolasit naamalta ja hyökkäämään kimppuun. Näytettiin varmaan aikamoisilta, kun aina apinan nähdessä juostiin joko karkuun tai jähmetyttiin paikallemme :-D // Tervetuliaislautanen uudelta hotellinomistajalta. Tuli kyllä tarpeeseen pitkän matkustamisen jälkeen. // Kurkkasin salaa balilaiseen keittiöön, kun en nähnyt työntekijöitä lähettyvillä ja apua. Tää kuva on napattu siis aamulla ennenkuin työntekijät on tullut töihin. En yhtään ihmettele, että mistä ne ruokamyrkytykset kumpuaa, kun aamupala valmistetaan yön yli seisoneista raaka-aineista. No, eipä sillä - kylmäketju ei taida olla kovin tunnettu asia! // Haha, Anniina meikkaa ja mä tuhlaan aikaani ottamalla selfieitä… Odottavan (ja kärsimättömän) aika on pitkä. 

PicMonkey Collage
Ravintolassa auringonlaskun aikaan ja taas yksi syy ottaa kuva. Mulla oli hirveesti auringonlaskukuvia, joita en voinut päivitellä instagrammiin ja arvatkaa, mikä oli syy :-D Hahahaa, no tottakai siksi, ettei ne sopinut mun vaaleeseen feediin…. // Tästä mä kerroin instagrammissa, mutta en oikeesti kehdannut laittaa näin ällöä kuvaa sinne. Mun keho täyttyi niin kuvottavista asioista, enkä tosiaankaan tiennyt, että mitä ne oli. Olin aika kauhuissani, kun yhtäkkiä käsi tuli täyteen vesikelloja, siitä lähti iho ja siihen tuli mustia tummentumia. Lähetin kauhuissani viestiä äitille,  joka yritti selvittää, että mikä mua vaivasi. Indonesialainen apteekkari totesi vaan, että laita siihen Aloe Veraa, mutta ei kauheesti tehnyt mieli laittaa sellasta siihen. // Ja toinen mysteeri reissussa oli mun jalka. Toisena päivänä se muuttui tän näköiseksi, eikä vaalentunut millään. Mulla ei oo edelleenkään oo mitään tietoa siitä, että mikä ihme sitä vaivasi? Se ei sattunut, mutta näytti kamalalta :-D Mun jalka on edelleen tummempi jalkapöydästä kuin muualta. // Yöelämää Gileillä, kun oltiin tulossa romanttiselta illalliselta viimeisen illan kunniaksi. 

PicMonkey Collage
Maisemat oli välillä uskomattomia, erityisesti mun rakastamissa kallioissa. Tässäkin kuvassa riipuin äkkipudotuksen kohdalla, pitäen yhellä kädellä jostain kaiteesta kiinni, jotta saisin ikuistettua maiseman. // Paikallisen ruuan, Nasi Gorengin, testaamista. Oli hyvää kerran, mutta en kyllä toista kertaa söisi. // Halusin maistaa paljon erilaisia juttuja ja testata raakakakkua ekan kerran. Mulla oli siitä tosi skeptiset ennakkoluulot ja ne kyllä osottautuikin todeksi. Kakku maistui ihan painajaismaisen pahalta ja tästä lähtien en aio syödä mitään, jonka etuliitteenä voisi olla terveysruoka. // Uimassa rannalla, kunnes törmättiin muutamiin rapuihin ja päätettiin jättää uintikerrat myöhemmäksi.

PicMonkey Collage
Gili Trawanganin pääkadulta, joka oli koristeltu lukuisilla sateenvarjoilla. // Ikilempparia, eli kookosta! // Pieni sometauko, kun yritin valita seuraavaa kuvaa postattavaksi. Niitä kuvia tosiaan riitti, kuten tästä postauksesta voi huomata, haha. // Siitä lähti seuraavat alukset, joiden kyytiin ei onneksi jouduttu, kun vaihdettiin saarta. Onhan noi vähän keveännäköisiä matkattavaksi :-D

PicMonkey Collage
Tosiaan ostin muutamat bikinit reissulta. En löytänyt Suomesta yksiäkään hyvin istuvia, vaan kaikki oli mun päällä jotenkin epäimartelevia. Tuolta kuitenkin löysin niin monet hyvin istuvat, joita en voinut jättää kauppaan. Täällä siis muutaman satasen köyhempi tyttö noiden ansiosta. // En oo koskaan syönyt noin hyvää leipää kuin eräässä ravintolassa alkuruuaksi. Se pehmeys… // Viimeisenä iltana räpsäisty kuva ja aika haikein mielin kävelin takaisin hotellille, kun tiesi, että tää oli viiminen tällainen näky piiiitkiiin aikoihin. // Meiän tarkoitus oli mennä noille keinuille, ottaa koko reissun hienoimmat kuvat ja tässä lopputulos…. Ei siis onnistunut ja oli vähän turhan synkkä ilma siihen :-D

PicMonkey Collage
Hups, tää kuva taisi esiintyä jo alkupäässä! // Reissukamu, jonka kanssa koettiin kyllä yhtä, jos toistakin. Onneksi pysyttiin kuitenkin hengissä ja kukaan ei päättänyt ryöstää meitä. // Froyolla part 8. Oli niin ikävä mansikoita, joita en ollut saanut kesän jälkeen ollenkaan tuoreena, joten se kannusti täyttämään koko kipon niillä. // I-h-a-n-a. En yhtään pahottaisi mieltäni, jos "joutuisin" rentoutumaan tohon just nyt. Ei nimittäin oo kauheen lämpimät fiilikset täällä monen peiton alla, kun kirjoitan postausta kylmissäni.

PicMonkey Collage
Vähän yllätyin, kun löysin VS:n myymälän Balilta. Löysin ensimmäisen länsimaalaisen vaatekaupan vasta Kutalta eli kolme ja puoli viikkoa reissasin näkemättä yhtäkään vaatekauppaa. // Palmut, jotka nostaa ainakin mun kohdalla lomafiiliksen heti kattoon. // Yhtenä aamuna miettimässä, että mitäs sitä tänään tekisi. Toi oli musta ihanaa, että mietti kartasta vaan paikan ja näytti sen taksikuskille - ja se oli menoa sitten! // Nam. Nam. Nam. 

PicMonkey Collage
Lempparilla viimeistä kertaa, yhyy. // Samana iltana taivas näytti tältä ja olin ihan varma, että se on jokin merkki Froyosta, nimittäin sen logo näyttää ihan tolta! :-D Selityksiä, selityksiä… // Olin lähössä ettimään Rooftop baaria, mutten koskaan löytänyt sitä, joten päädyin jonkun hotellin katolle allaspippaloihin. Ihan hyvät näkymät sieltäkin oli ;-) // Sanon usein, ettei mulla oo "aikaa" lukea, vaikka todellisuudessa siihen saisi aina nipistettyä päivittäin pienen hetken. Lomalla oli kuitenkin ihanaa syventyä pitkään kirjaan, kun ei voinut käyttää käytetyimpää tekosyytä. 

PicMonkey CollageTää tyttö on näköjään seonnut tässäkin kohtaa, kun sama kuva on kahdesti täällä. No, olis ollutkin hassua, jos näin pitkät kollaasit ois ollut virheettömiä. Oon tehnyt tätä jo muutaman tunnin, enkä oo koskaan tehnyt näin pitkää puhelinpostausta. Ajattelin jo jakaa tän kahteen osaan, mutta parempi laittaa yhellä kerralla valmiiksi, niin ei jää roikkumaan luonnoksiin. // Naureskelin tätä kuvaa, kun toi rinkka näyttää niin isolta mua vasten. Ens kerralla taidan silti kuitenkin ottaa matkalaukun, enkä rinkkaa. // Tää valotus on mun mielestä ihan uskomaton! Kuvaa ei oo muokattu mitenkään, vaan ne maisemat oikeesti oli noin sinisensävyisiä. Ehkä kaukaa tuleva myrskykin vaikutti siihen, mutta ihana tausta. // Auringonlasku Seminyakin terassilta, jossa istuin vaan ja kattelin ympärillä vilisevää katumaisemaa.

2 kommenttia:

  1. Eikä miten ihania kuvia! ♥ Näitä katsellessa oma matkakuume senkun kasvaa :) Hurja juttu kyllä nuo vesikellot ja jalan tummuminen, oletko jo täällä Suomessa ollessa käynyt näyttämässä sitä lääkärille vai onko asia selvinnyt jo? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tykkäsit! Tein tätä varmaan neljä tuntia peppu puuduksissa, kun en viittinyt jakaa tätä kahteen postaukseen, haha… Joo, ne oli kyllä aika kamalia ja tällä hetkellä mun jalat on haalistuneet normaaleiksi. Olkapään iho on jo tasainen, mut värierot tais jäädä lopullisesti. En oo käynyt vielä lääkärissä, mutta aion kyllä kipittää yksityiselle heti, kun saan kalenterista tilaa :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)