keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

NAUTIN MATKUSTAMISESTA SILLOINKIN

…kun vein pyykit pesulaan ja hengailin ilman mitään vaatteita kolme päivää. Onneksi mulla oli päällä bikinit, sillä balilainen pyykinhuolto ei ollutkaan ihan niin nopea kuin olin luullut. Kävin joka päivä kyselemässä, että milloin saan pyykkini takaisin, mutta ne ei kuulemma olleet vielä valmiita. Haha, mikäs siinä hindumaassa, jossa oli kielletty liikkua pelkät bikinit päällä. Vähän sain paheksuvia katseita, kun kaduilla oli kieltomerkitkin kieltämässä liikkumisen pelkissä bikineissä.

…kun oksensin jokaikinen kerta, kun käännyin sängyssä. Lopultahan se johti siihen, että kävelin ulos keskellä yötä ja sanoin ensimmäiselle vastaantulevalle tyypille englanniksi "Minulla on oksennustauti, voitko antaa lääkettä?". Hän ei ymmärtänyt, joten kirjoitin googlen kääntäjään indonesiaksi saman tekstin ja painoin "play"- painiketta. Mies kattoi mua ihmeissään, kunnes mun oli pakko viittoa hänelle asiani ja hänen naurustaan tiesin, että hän ymmärsi pointin. Hän otti skootterin alleen ja lähti jonnekin. Mentiin Anniinan kanssa meiän hotellihuoneeseen takaisin, jossa oli tunti sitten lähtenyt sähköt. Oltiin siis pilkkopimeässä ja ainut valo oli puhelimen näyttö. Vartin päästä skootteri ajoi pihaan ja sen kyydistä tuli toinen mies. Tää toinen mies osottautui "lääkäriksi" (me ei tähänkään päivään mennessä tiedetä, että oliko se oikea vai valelääkäri) ja käski mut makaamaan sänkyyn. Sen jälkeen hän otti iPhonen esille ja alkoi tutkia mua sen valon avulla… Sain käteeni viittä eri lääkettä, hän kirjoitti mulle laskun ja annoin oikeesti kaikki rahani sille. Kiitettiin vuolaasti ja nää miehet lähti pois :-D Ei voitu lopettaa nauramista, sillä tää kaikki oli niin koomista jotenkin! Kuvitelkaa nyt: sähkökatkos, kello on yksi yöllä, haen jonkun pihalla olevan tyypin hätiin, esitän pantomiinina oksentavani ja sit tänne tulee skootterilla joku tutkimaan mut. Neljä lääkkeistä oli nieltäviä tabletteja, mut yksi niistä oli sellanen jauhoseos, joka piti sekoittaa veteen. Mä oikeesti yritin juoda sen jauhoseosveden, mut se haisi ja maistui ihan pissalta ja en vaan pystynyt. Vaikka olin ihan järjettömän kipeä, niin sanoinkin sitä, että mieluummin tää kipeys kuin joisin ton litkun. Onneksi paranin niiden neljän lääkkeen ansiosta ja kahen päivän päästä olin jälleen elävien kirjoissa :-D

…kun menomatkalla lentokentällä kastuin läpimäräksi vessassa. Yritin vetää vessaa, mutta painoin väärää nappia ja sieltä seinästä avautu järjettömän iso suihku, josta valui vettä saavillisen verran mun päälle. Mulla meni hetki ennenkuin tajusin, että mun pitää mennä sen vesisuihkun läpi sammuttamaan se hana, mutta voi vitjat… Ikinä ennen en oo nähnyt tollasta ja siitä jäi kyllä aika kammo. Siinä sitten menin litimärkänä seuraavalle lennolle.

…kun parhaimmatkin "asukuvat" näytti tältä… Oli just satanut kaatamalla, mun hame oli puoliksi märkä ja hiukset oli kastuneet. Ainakin on aitoja kuvia, kun mulla on kunnon karheat ja pörheät rantahiukset! Onneksi mulla on kuitenkin niin paljon blogimatskua, että voi huoletta julkaista välillä vähän epäimartelevampiakin kuvia. Asia ois eri, jos koko sisältö olisi pelkkiä tällaisia kuvia!

…kun liikuin yksin kaduilla ja jokaikinen paikallinen huuteli ällötyksiään mun perään. Pakko sanoa, ettei kauheesti lämmittänyt kuulla niitä "kehuja" liittyen mun ulkonäkööni.

…kun paikalliset huijasi ihan älyttömästi saadakseen turistilta ylimääräistä rahaa. Välillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin maksaa heiän huijaama summa, jotta pääsisi esimerkiksi pieneltä saarelta takaisin Balille. Kerran oltiin viettämässä iltaa yhessä ravintolassa ja kysyttiin sen ulkopuolella olevilta takseilta kyytiä meiän hotellille. He vaati jonkun ihan älyttömän hinnan, eikä suostuttu siihen. Sen jälkeen hän suuttui, päästi muutaman kirosanan ja rupes haukkumaan meitä. Viereiset taksikuskit alkoi huutelemaan meille niin ällöttävää tekstiä, että lähdettiin paikalta. Käveltiin ravintolaan ja pyydettiin työntekijää soittamaan meille ihan virallinen taksi eikä noita "epävirallisia". Ei suostunut, sillä heillä oli diili niiden kuskien kanssa. Oli jo myöhä ja meiän oli pakko mennä häntä koipien välissä pyytämään noilta seksistisiltä kommentin heittäjiltä kyyti hotellille. Se oli aika kamala hetki, kun he edelleen naureskeli meille, mutta koko Bali oli tosi korruptoitunut, joten toi oli heille ihan arkipäivää. Kun ei oo kilpailua, niin he luulee voivansa käyttäytyä miten tahansa.

bali2
…kun majoituin elämäni ensimmäistä kertaa elämässäni hostelliin, joka oli aivan kamala. Nukuin siellä luteiden kanssa, mut laitettiin miestenhuoneeseen (hostelli oli ylibookattu ja he päätti sitten tehdä tällaisen ratkaisun, mutta onneksi sinne ei low seasonin vuoksi majoittunut muita), suihkussa oli miljoonittain ötököitä ja kaikki oli yltäpäältä liassa. Matkatavarasäilytys ei toiminut, vaan sen lukon sai ihan vaan vetämällä irti ja sain muutaman yön pelätä, että joku varastaisi mun järkkärin tai puhelimen. Suosin aina yksityismajoituksia, jotta voin jättää tavarat huoletta huoneeseen ja tiedän, ettei kukaan muu käy siellä. Yleensä maksan siitä mieluusti enemmän, että saan viettää yöni rauhassa ja siistissä ympäristössä. Hostelli sijaitsi kuitenkin ihan ydinkeskustassa ja kuvissa se oli upouusi, joten päätin nukkua siellä kolme yötä. No, viimeistään Balilla opin, että kuvat ei koskaan vastaa todellisuutta ja toi sai jäädä mun viimeiseksi hostellikokemukseksi.

…kun oltiin Gileillä ja meille tarjottiin huumeita ainoastaan silloin, kun oltiin laittauduttu. Kuljettiin siellä ihan ryytyneinä ja silloin saatiin olla rauhassa huumekauppiailta. Mutta aina kun laittauduttiin, niin sairaan monet huuteli perään, että saisiko olla sieniä.

…kun jalat oli täynnä rakkuloita ja vesikelloja, mutta ei millään malttanut jäädä hotellihuoneeseen kivun takia. Siispä joka päivä tuli käveltyä varmaan keveesti kymmenen kilsaa, sillä se oli helppo tapa tutustua ympäristöön. Aamulla saatoin lähteä heti kuudelta kiertämään uutta kaupunkia ja palasin hotellille iltakuudelta, kun aurinko oli laskenut. Kyllä siinä muutamat kilsat tuli käveltyä!

…kun eräs paikallinen poitsu ihastui muhun ja sanoi suoraan, että ensi kerralla kun tuun Balille, niin me mennään naimisiin. Hän oli mun kanssa samanikäinen ja piti itseasiassa meiän ensimmäistä hotellia pystyssä. Juttuhan meni sitten siihen, että hän pommitti mua niin usein viesteillä, että lopulta lopetin vastaamasta hänelle, haha.

…kun olin mennyt tutulle rannalle ilman puhelinta kilometrin päähän, sillä halusin mennä uimaan ilman puhelimen vahtimista. Paluumatkalla oli varmaan neljäkymmentä astetta lämmintä, hikoilin kuin pieni sika ja sitten mä eksyin. En löytänyt millään hotellille ja lopulta kävelinkin sen kilsan sijasta viiden kilsan matkan. Olin mennyt sen reitin vaikka kuinka monta kertaa, mut kai mä olin niin väsynyt sieltä tullessa, etten tajunnut kattoa ympärilleni.

…kun kadut oli täynnä sisäänheittäjiä ja katukauppiaita, enkä olis yhtään jaksanut kuunnella sitä "osta aurinkolasit, tuu kattomaan, kaunis neitonen, tuu tänne"- fraasia. Loppulomasta opin aika hyvin sulkemaan korvani siltä ja kävelemään hymyilemättä ohi, sillä se oli ainut tapa, jolloin sain kävellä rauhassa, eikä kukaan seurannut perässä. Olin varmaan heiän mielestä kamala turisti, sillä valitsin ravintolapaikat aina sen perusteella, missä sain kattoa ruokalistan rauhassa eikä sisäänheittäjää ollut lähettyvillä.

…kun mun käsivarsi näytti yhtä rumalta kuin näissä kuvissakin. Ihan yököttää kattoa vieläkin tota, hyi. Mä en vieläkään tiedä, mikä sitä vaivasi tai mitä noi täplät mun kädessä oli!

1. Voi vitsi! Kahlasin ennätys vauhtia kaikki sun Bali postaukset läpi. Oltiin itsekkin juuri reissussa samoissa maisemissa takaperin joten oli tosi mielenkiintoista lukea ja katsella samoja maisemia toisen näkökulmasta. :)

1. Kiva kuulla, sillä mä tiiän täsmälleen, mitä tarkoitat! Mäkin selasin ennen reissua kaikki maholliset blogipostaukset läpi käsitellen Balia ja jälkeenpäinkin oli kiva kattoa muitten kuvia, kun tunnisti paikat :-)

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)