lauantai 5. maaliskuuta 2016

NUSA LEMBONGAN

Lähdettiin aamulla taksilla Jimbaranista Sanuriin, josta meiän laiva lähti Nusa Lembonganin pienelle saarelle. Olin lukenut netistä etukäteen, että lipunmyyjät yrittää huijata ihan kunnolla turisteja, mutta en tiennyt todellisen tilanteen olevan niin paha. Myyjät vakuutti silmät sinisinä, että "viimeinen laiva lähtee tunnin päästä, joten sun on pakko ostaa kallis lippu siihen", mutta tiesin onneksi sen kaiken olevan huijausta. Vähän ne kattoikin oudosti mua, kun sanoin, ettei asia tosiaankaan oo näin ja etten maksa noin suurta ylihintaa tästä kojusta ostaessa.

Puolen tunnin päästä saavuttiin kuitenkin perille ja vinkiksi muille matkustajille: vene ei tosiaan tuu rantaan, vaan jää kymmenen metrin päähän siitä merelle. Sieltä tullaan vaatteet päällä ton meren läpi ja kannetaan matkatavarat sylissä.

Pysähdyttiin heti rannan kahvilaan, josta ostin yhen jätskin saadakseni wifi-koodin. Sen jälkeen ruvettiin ettimään hotellia, jota ei voitu ostaa etukäteen, sillä merenkulun takia ei koskaan tiedä laivojen aikataulua. Tai sitä, jos ne onkin peruttu ja majoitus oltaisiin maksettu turhaan. Huomasin olevani tosi mukavuudenhaluinen ton asian suhteen, sillä oli tosi inhottavaa ettiä paikanpäällä hotellia, eikä ilmoittaa suoraan taksikuskille osoitetta. Puolen tunnin päästäkään ei oltu löydetty sopivaa paikkaa, joten mentiin kaikkine matkatavaroineen ettimään kävellen sitä +35 asteen kuumuudessa. Siinä vaiheessa mietin, että ei enää ikinä tällaista vaihtoehtoa, mutta päädyttiin sitten halvimpaan mahdolliseen kotimajoitukseen siinä kilometrin sisällä. Oltiin niin uupuneita ja köyhiä siinä vaiheessa, että meinasi iskeä turhautuminen, kun kahelta yöltä olisi maksanut melkein 200€. Tavallisesti hintataso on siis ollut noin 10€-20€ yöltä, joten toi hintaluokka oli ihan överi meille.

Käytiin syömässä ja sen jälkeen tunsin huonoa oloa, mut ajattelin sen olevan matkaväsymystä. Otin muutamia kuvia, kunnes mun ravintolareissu loppui vähän nolosti ja lähettiin käymään hotellilla. Tulin kipeeksi muutamissa minuuteissa ja sen jälkeen jäinkin huoneeseen ja Anniina lähti tutkimaan saarta paremmin. Nää on aika ikäviä tilanteita, kun toinen matkakumppani on poissa pelistä, mutta onneksi se ei estänyt Ansun saarikierrosta! En olis kyllä suostunutkaan siihen, että toinen olisi jättänyt saaren tutkimatta ja jäänyt hotellille.

Kipeilyn takia nää kuvat on siis otettu tunnin sisällä siitä, kun tultiin saarelle ja enempää en kerennyt ottamaan. Tällä saarella ei ollut ollenkaan ruokakauppoja, vaan pieniä R-kioskimaisia paikkoja, joissa myytiin ainoastaan sipsejä ja karkkia. Olin ne kaks päivää syömättä, kun olisin halunnut jotain kunnon aamupalaa, mutta hedelmiä, leipää tai muroja ei ollut saatavilla. Mun Nusa Lembonganin fiilikset jäi aika olemattomiksi, mutta onneksi olin kahden päivän jälkeen taas terve ja jaksoin istua seuraavan laivamatkan paikoillani. Tästä jatkettiinkin mun lempparikohteeseen eli Gileille!

1. Ihania kuvia taas! Kauhee matkakuume nousee näitä katellessa... :-D

1. Kiitos paljon, näitä on vielä luvassa varmaan kuukauden päivien ajan, joten toivottavasti ei ala kyllästyttää! Haha, eipä se matkakuume taida helpottaa ikinä, varsinkaan kuvia kattelemalla ;-)

2. Voi juku kun ei malttais odottaa tulevia matkakertomuksia! Kidutustahan näiden lueskelu on matkakuumeen noustessa, mutta vaikuttaa kyllä jo näiden muutamien postausten perusteella niin huipulta reissulta ;D

1. Ihana kuulla, niitä on tulossa reilusti :-) Tiedän tunteen paremmin kuin hyvin, mut jotenkin niitä lomakuvia vaan ajautuu kattomaan muitten blogeista ittensä kiusaamiseksi!

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)