lauantai 19. maaliskuuta 2016

RIIPPUMATOSSA KÄRSITTY VARTALOKRIISI

IMG_6049IMG_6003
IMG_6046
IMG_6024
IMG_6039
IMG_6001
En olisi uskonut kirjottavani tästä blogiin, mut mulla on vartalokriisi. Asia, josta puhumista oon arastellut, sillä aina on olemassa joku, joka ymmärtää väärin. Jo pidemmän aikaa mulla on ollut huono olo oman vartaloni kanssa, enkä oo tuntenut oloani hyväksi siinä. Vaatteet päällä pursuan itsevarmuutta, mutta bikineissä tunnen pursuavani jostain muualta. Mun "harmikseni" mun itsevarmuus on ollut se, joka on hidastanut esimerkiksi treenaamisen aloittamista. Sen vuoksi oon ikäänkuin hyväksynyt vartaloni tällaisenaan, enkä oo peitellyt itteäni bikineissä tai alusvaatteissa. Lisäksi poikaystävän päivittäiset kehut on saanut mut ajattelemaan, että treenaan sitten joskus haluamani vartalon, kun oon tarpeeksi huonossa kunnossa… Kamalasti ajateltu, mutta kun ulkopuolelta tulee vaan kehuja, niin oon päästänyt vartalon aika huonoon kuntoon. En oo harrastanut minkäänlaista liikuntaa moneen vuoteen, mun kehon lihakset on jopa fysioterapeutin mielestä ihan olemattomat ja oon lihonut kymmenen kiloa. Se kymmenen kiloa ei haittaisi mua, mutta kun se kaikki kerääntyi vatsaan. Ennen olin tasaisesti hoikka, mutta nyt oon hoikka pullottavan vatsan kanssa. 

Vatsa on mun mielestä se kaikista ikävin kohta, johon ylimääräinen voi kerääntyä ja mun kauneusihanteena onkin täysin litteä vatsa. Näissä kuvissa ongelmakohta ei tosiaankaan näytä niin pahalta, sillä kello tais olla yheksän aamulla ja olin liikkeellä tyhjällä vatsalla. Vaikka näistäkin huomaa, etten oo timmimmästä päästä vatsanseudulta, niin oikea ongelma on kyllä tosi näkyvä! Jopa mun poikaystävä on suostunut myöntämään (pakotin sitä monta tuntia sanomaan jotain "ikävää" mun vartalosta), että mun vatsa paisuu ihan järjettömäksi syömisen jälkeen. Saan ties kuinka monta vatsamakkaraa istualleni ja nauretaan sille joka ilta… Vatsan lisäksi mun kauneusihanteessani on kunnon pyöreä peppu sekä selluliitittomat sisäreidet. Oon kuullut muutamaan kertaan mun pepusta, joka kuulemma on yhtä pyöreä kuin omena (haha, miehet…), mutta haluun sitä kiinteemmäksi. Tällä hetkellä ongelmana on, että mulla on laihat jalat, mutta ei laihaa peppua. Joudun taistelemaan aika kauan, että saan pepun sisään farkkuihin, sillä se on niin epäsopusuhtainen mun XXS- kokoisten farkkujen kanssa :-D 

Mä painoin 14-19- vuotiaaksi asti sen neljäkymmentä kiloa, joten tuntuu hassulta oppia suhtautumaan tähän kymmenen kiloa painavampaan vartaloon. Mutta eikös sitä sanota, että kahenkympin kohdalla joutuu tekemään töitä lihomisen vastustamiseksi, kun ennen ei tarvinnut murehtiakaan sellaisesta.  Mun tavoitteena ei siis oo laihtua, ainoastaan saada kiinteytettyä sellaiset kohdat, joihin kerääntyy ylimääräinen. Ja tottakai saada pienet vatsalihakset näkyviin joskus monen vuoden päästä! Haluun sopusuhtaisen vartalon, sillä mun kädetkin on tosi ruipelot verrattuna reisiin. Vähän edelleen aristelen ton julkaisu- napin painamista, sillä nää on monille aika herkkiä juttuja ja aina on joku, joka on esimerkiksi sairaalloisen ylipainoinen ja kamppailee ihan tosissaan painonsa kanssa terveyssyistä. Jotenkin on sellainen olo, että kun kuvista mä näytän hoikalta, niin en saisi edes ajatella kiinteyttämistä. Tai että jonkun mielestä mulla ei voi olla todellista vartalokriisiä, kun oon ihan normaalipainoinen. 

8 kommenttia:

  1. Heippa! Sulla on tosi hyvä kroppa ainakin noissa kuvissa näin "ulkopuolisen silmin". Ymmärrän tietty että itsestä se voi näyttää ihan eriltä kun joka päivä tuijottaa. Sulla on kuitenkin tosi hyvät mahikset saada muutosta nopeestikin, alottelevilla liikkujilla kun tulokset näkyy oikeesti aika äkkiä.Siitä vaan ettimään mukavaa lajia mitä alat harrastamaan niin varmasti kohta oot jo paljon tyytyväisempi itseesi ja kroppaasi! Kun löydät itsellesi mukavan lajin niin se tuo sitten muutenkin iloa ja sisältöä elämään :) Hyvää kevään jatkoa ja tsemppiä treenin aloittamiseen! (varmaan tiedätkin jo, mutta ruokavaliokin on tärkeä kiinteytymisen kannalta :D )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viha omaa vartaloa kohtaan on tällä hetkellä sen verran iso, etten kykene näkemään kuin huonot kohdat itessäni :-D Mun vartaloihanteisiin kuuluu täysin litteä vatsa, joten kuvista kattoessa mulla on paljon työtä edessä saavuttaakseni sellaisen kunnon. Oon pienestä asti ajatellut, ettei oo mitään kauniimpaa kuin sellainen terveen, hoikan ja täysin timmin vartalon omistaminen. Siihen mä pyrin ja toivottavasti muutoksia alkais näkymään pian, jotta näkisin, että kyllä niitä tuloksia alkaa tulla treenatesa! Sä kirjotit tosi tsemppaavan kommentin, jota lukiessa rupes hymyilyttämään :-) Kiitos paljon vinkeistä ja ruokavalio mulla on etenkin ihan vinksallaan, joten siihenkin täytyy alkaa kiinnittämään paljon huomiota.

      Poista
  2. Siis tiiätkö, toi teksti vois olla suoraan mun suusta. Tosin liikuntaa on tullut harrastettua, mut heti kun sen jättää pikkasenkin vähemmälle tai ruokailut menee vähän niin ja näin, niin muutoksia näkyy heti ja nimenomaan mahassa ja reisissä. Tiedostaa kyllä olevansa normaalipainoinen, mutta oma silmä näkee silti ne ikävät muutokset, vaikka poikaystävä kehuisi joka päivä tai mummi aina nähdessään kehuu kuinka olis taas tullut laihduttua - todellisuudessa kun sitä on oikeasti tullut lihottua ;D sit kun ite oon jotenkin niin kaikkimullehetinyt tyyppiä, että siellä salilla ravaaminen vaan pistää masentamaan, varsinkin kun se rasva tuppaa lähtemään viimisenä sieltä mihin se ensimmäisenä on tullut... Että niin, I feel you! ;D Mut hei, kyllä tää tästä, sit kun siitä treenimotivaatiosta (mukaan lukien se "oikeanlainen" ruokavalio, mikä tuntuu ainakin täällä olevan ehkä se isompi ongelma) saa vaan otteen, ni se on ihan pirun kivaa hommaa ja kroppakin alkaa pikku hiljaa muokkautumaan :-)

    PS. Meilläkin naureskellaan mun vatsamakkaroille vähän väliä :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisin allekirjottaa ton sun kommenttis ihan täysin! Mulle tää lihominen on kaikenlisäks ihan uutta, kun koko lapsuuden ja nuoruuden olin alipainoisen mitoissa, enkä lihonut millään. On ollut vaikea totutella siihen, että halutakseni olla jatkossakin normaalipainoinen, mun täytyy kiinnittää huomiota liikuntaan ja ruokavalioon. Jotenkin sitä aattelee, että ne muutokset näkyisi vasta ikuisuuden päästä kropassa, mut kuten sanoit, pitäis vaan jaksaa tehdä töitä sen eteen :-) Toivottavasti homma lähtee sujumaan meillä molemmilla ja voidaan puolen vuoden päästä kattoa peiliin itsevarmempana ja tyytyväisempänä.

      Mä en oo harrastanut liikuntaa moniin vuosiin, joten oon ihan lähtökuopissa kaiken kanssa. Kävin salilla ohjatussa circuit- tunnilla, mut neljän päivän migreenihän sieltä tuli… Aion nyt kuitenkin sinnitellä ja popsia kipulääkkeitä jatkaakseni :-D Mä en aio luovuttaa näin helpolla, sillä ei se vartalokriisi ainakaan istumalla parane!

      Poista
  3. Sun kroppahan on just täydellinen! Katoin että ootpa sie ihanan laiha...myös vatsasta! Näyttää ihan kun ois jopa vähän reenattukkin :o Tyytyväinen saat olla kyllä vaikka olisit muka vähän lihonutkin.. Monet salilla joutuvat tekemään paljon että saavat edes tuon näkösen vartalon esim. minä. Tosin jotkuhan on luonnostaan laihoja aina vaikka söis mitä mut tavallaan voivat sisäisesti olla ns. "läskejä" kun se rasva tavallaan kertyy sisälle ja voi tulla kaikkia tauteja. En nyt puhu sinusta mutta luin netistä "laihaläski" jutuista joskus :-D
    Urheilu on hyväksi kyllä varmasti sinullekkin, mutta älä ota paineita. :-) Itselläki ollut todellakin huonoa itsetuntoa mutta pikkuhiljaa se on alkanut paranemaan kun olen kiintynytkin..Mutta monet mallitkaan ei ole koskaan tyytyväisiä itseensä. Aina on joku paikka mitä voisi kiinteyttää yms. Naisena on kyllä hankalaa... Tai no onhan joillaki miehilläkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielipidekysymyksiä, sillä mä oon kaikkea muuta kuin tyytyväinen :-D Kyllä mäkin ajattelen usein treenatuista tytöistä, että he saa olla tyytyväisiä omaan vartaaloonsa, mutta harvempi meistä oikeesti on. Niin paljon on kiinni omista lähtökohdista ja ihanteistaan, että miten näkee oman kehonsa! Mä oon ollut salilla niin heikossa kunnossa, että oon tehnyt saliohjaajan kanssa aluksi kaikki liikkeet ilman painoja, kun ei musta ollut muuhun… Oot kyllä oikeessa, monilla vartalo vaikuttaa suoraan itsetuntoon ja sitä kautta omaan mielialaan :-)

      Poista
  4. Hyvältä sä näytät! Ei kannata kriiseillä (helpommin sanottu kuin tehty). Kyllä sitä toki itselläkin on välillä kriisinpoikasta, mutta mietin aina, et olen melkein kolkyt niin ihan sama mielle näytän :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, vaikka ite tulee tiedostettua ne kriisikohtansa varsin hyvin! :-D Kaikilla meillä on niin erilaiset vartaloihanteet ja on vaikeaa olla tyytyväinen, jos oma vartalo on kaukana ihanteesta. Pitäisi vähän tsempata käymään salilla, kun pari viimeistä kertaa on jäänyt välistä…

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)