perjantai 1. huhtikuuta 2016

KEVÄÄN PÄÄSYKOKEET

IMG_6879
IMG_6887
Mähän tosiaan ostin sosiaalityön pääsykoekirjan jo vajaat puoli vuotta sitten, mutta en koskaan lukenut sitä. Joku siinä kirjassa tökki ja ekan sivun jälkeen päätin, etten lue sitä. Selailin sitä paljon, mutta se teksti ei vaan jostain syystä kiinnostanut ollenkaan. Päätin, että odotan toimintaterapian materiaalin julkaisemista ja jos se olisi mielenkiintoisempi, niin unohtaisin koko sosiaalityön. Materiaali tosiaan julkaistiin jo kuukausi sitten sitten ja se oli ehottomasti mielenkiintoisempi, joten päätös oli helppo. Pohdin pitkään, että haenko opiskelemaan toimintaterapiaa muuallekin kuin Turkuun, mutta vaikean pohdinnan jälkeen päätin olla hakematta. Mun elämässä on ollut niin paljon muutoksia puolen vuoden sisällä, etten kyllä enää jaksaisi yhtään muuttorumbaa tai haluaisi elää pohjoisemmassa. Toimintaterapian opiskelupaikkoja on ainoastaan nimittäin Turussa, Helsingissä, Oulussa ja Jyväskylässä - ja noi kaksi viimeisintä alkaa olla jo aika kaukana täältä. Oli vaikea pohtia, että painaako mun vaakakupissa enemmän opiskelupaikka vai oisinko valmis muuttamaan sen perässä noin kauas, jättämään perheen tänne ja tuplaamaan asumismenoni kuukaudessa. Joonas kyllä sanoi, että olisi muuttanut mun kanssa pohjoisempaan, jos saisin opiskelupaikan. Sekään ei kuitenkaan vaikuttanut mun päätökseeni ja otan nyt pienen riskin hakemalla vain yhteen kouluun. 

IMG_6911
IMG_6902
Mulle oli ihan uusi juttu, että mulla periaatteessa kahdet pääsykokeet. Maaliskuussa julkaistiin kesäkuussa olevan pääsykokeen materiaali, jota oon lukenut. Mutta sen lisäksi on toukokuussa oleva esipääsykoe, jonka materiaali julkaistaan vasta huhtikuussa. En tiiä yhtään, että millainen pääsykoe on tiedossa, sillä vanhoja kokeita ei löydy netistä ja esipääsykokeita ei oo aiempina vuosina ollut tälle alalle. Tällaisena stressaajana en voi olla ihmettelemättä ja stressaamatta, että miten paljon materiaalia siihen esipääsykokeeseen tulee ja miten käy sitten oikeaan pääsykokeeseen lukeminen? Esipääsykokeesta täytyy siis saada tietty pistemäärä, jotta edes kutsutaan pääsykokeeseen ja niissä on eri materiaalit. Mä oon tehnyt jonkinnäköstä lukusuunnitelmaa potkiakseni itteäni pepulle lukemisen suhteen, mutta kuten tavallisestikin, niin oon asettanut tavoitteeni liian korkeelle, enkä oo noudattanut suunnitelmaani tippaakaan.

Oon lukenut materiaalin kerran läpi ja aluksi olin kiinnostunut aiheesta. Nyt huomaan, että oon ollut kymmenen päivää lukematta pääsykokeisiin ja en pysty keskittymään siihen ollenkaan. Ajatukset pyörii kaikkialla muualla ja teen mitä tahansa vältelläkseni lukemista. Luulin tän olevan oikea ala, mutta en oo siitä enää todellakaan niin varma. Nyt vaan pohdin, että mistä keksin idean hakea toimintaterapeutiksi? Ahdistaa ihan mielettömästi, sillä oon nyt työttömänä ja luulin voivani käyttää kaiken aikani lukemiseen. En kuitenkaan lue, joten mun pitäisi olla takaisin työelämässä tai tää ajanjakso menee täysin hukkaan! Nyt tekisi mieli päästää suusta ulos muutamat kirosanat, sillä turhauttaa niin mielettömän paljon… Miksei mua kiinnosta yksikään ala? En rehellisesti sanottuna tiedä, että miten mä tän hoidan, sillä lukumotivaatiota ei oo ollenkaan ja alakaan ei tunnu kiinnostavalta. Tavallaan oon jo luovuttanut asian kanssa, mutta samalla tiedostan sen, että mä tarviin jonkun koulutuksen. En enää nimittäin usko, että lisäaika tai välivuosien pitäminen auttaisi mua päätöksessä, sillä tän maan koulutustarjonnat ei oo yhtään mun juttuja. Pitäisi vaan valita niistä huonoista vaihtoehdoista se vähiten inhottava ja yhteishaku loppuu neljän päivän päästä. Alkaa tulla pikkuinen kiire ja oon jo selannut netin läpi kaikista mahdollisista kouluista, mutta ihan tuloksetta. Suhtaudun palavalla intohimolla ainoastaan bloggaukseen, vaatteisiin ja kirjoittamiseen - mutta journalismin opiskelulla on kuulemma äärimmäisen huono työtilanne, bloggaukseen ei oo minkäänlaista koulutusta ja vaatteisiin suuntautuneet koulutukset on ollut lähinnä vaatetusompelijoita. 

8 kommenttia:

  1. Heippa! Ootko ajatellut esim. tradenomin koulutusta, josta voisi olla hyötyä monessa työssä, tai muuta vastaavaa, joka ei tiettyyn ammattiin valmista? Itse olen jo opiskelemassa mutta jonkinasteinen "kriisi" on päällä tulevaisuudesta. Tykkään kyllä tosi paljon opiskella alaanil mutta työllistyminen on huonoa ja en edes lopulta oikeastaan tiedä mitä haluan työkseni tehdä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Oon miettinyt, mutta se ei oo vaikuttanut lainkaan mun jutulta. Haluisin työn olevan mahdollisimman käytännönläheistä, sillä en erityisemmin oo pänttääjätyyppiä :-) Samojen asioiden kanssa mäkin kamppailen, sillä kaikki alat tuntuu olevan a) liian huonopalkkaisia, esimerkiksi 1500-2000€/kk b) liian kovan pänttäämisen työn takana, kuten suurin osa yliopistoaloista c) sellaisia, joista ei työllisty d) ei oo mahdollista opiskella lähimaillakaan.. Nuorisotyöntekijä on edelleen sellainen, millaista työtä voisin tehdä, mutta täällä ei oo mahdollista opiskella sitä, sen palkka on äärimmäisen huono omia unelmiani ajatellen ja sen työllistyminenkin on kuulemma ollut lähiaikoina huonompaan suuntaan. Vaatesuunnittelija kiinnostais kanssa ihan ajatuksena, mutta työllistyminen Suomessa on kyllä niin heikkoa, että on turha edes elätellä sellaista ajatusta :-D Saa nyt nähdä, että mitä mä elämälläni keksin, toivottavasti säkin löydät elämästäsi jonkunlaisen suunnan. Kiitos kuitenkin kommentista, kiva kun toit omaa mielipidettäsi esiin!

      Poista
  2. Tsemppiä pääsykokeisiin <3 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, saa nyt nähdä, että tuleeko tästä lukemisesta mitään :-(

      Poista
  3. Sanoisin, että pääsykokeet ei kerro koko totuutta, mitä siihen opiskelualaan kuuluu. Tietenkään mikään koulutusala ei todellakaan oon kyllä ruusuilla tanssimista sen koko opiskelun ajan, aina on sellaisia kursseja/materiaaleja mitkä ei kiinnosta tai mitkä on tylsiä, mutta ne vaan pitää käydä. Sun tilanteessa melkeen jättäisin varmaan hakematta, sillä oon huomannu että mitä isompi palo jo pelkkään pääsykokeeseen lukemiseen on, niin sitten sitä intoa myös enemmän tai vähemmän löytyy kesän jälkeen kun ne oikeat opinnot alkaa. Että ei kannata vaan hakemisen ja koulutuksen takia hakea, jos vielä ei innosta mikään. Ja älä mieti työpaikkoja nykyisen työtilanteen valossa, esim journalisteja on toki paljon, mutta tulevaisuudessa media-ala on niin kasvavaa, että ennenpitkää niillekkin on mahdollisesti kysyntää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässäkin mulla on pääsykoemateriaalina yksi kiinnostava materiaali ja kolme täysin kiinnostamatonta, jotka koskee esimerkiksi taloutta ja amerikkalaisia tiedelehtiä. Oon koittanut vähän väkisin niitä selailla, mutta mitään tietoa ei jää päähän ja saatan lukea yhtä sivua kaksi viikkoa ymmärtämättä mitään. Mä taas ajattelen niin, että työllisyystilanne täytyy ottaa huomioon, sillä pahin painajainen olisi valmistua työttömäksi moneksi vuodeksi. Sitten oltaisiin taas samassa tilanteessa kuin nyt, mutta olisi opiskellut monta vuotta turhaan. Nykyään monet alat yksinkertaisesti kuihtuu pois, eikä työntekijöitä enää tarvita, joten olisi suorastaan tyhmää opiskella sellaista alaa elättäen toivoa työllistymisestä :-) Mun oma ajatusmaailma sanoo myös, että joku työllistävä koulutus tulisi olla pohjalla ja siitä voisi sitten ruveta ettimään myöhemmin aloja, joita voisi opiskella enemmän. Mulla on kiire opiskelemaan, jotta saisin jonkunnäköisen tutkinnon ja yltäisin korkeampiin palkkoihin verrattuna kokonaan kouluttamattomiin, sillä tarkoituksena on kerätä nopeasti oman asunnon rahat kasaan ja muuttaa 3-4 vuoden päästä vuokralta pois.

      Harmihan se on, ettei mikään yksinkertaisesti kiinnosta sen enempää, vaikka tässä vaiheessa pitäisi olla tosi motivoitunut tulevaisuutta ajatellen. Yhteishaku on nyt tehty toimintaterapiaan ja aion osallistua pääsykokeisiin omalla tasollani, vaikka tiedostankin sen, ettei tällä motivaatiolla ja opiskelutavalla pääse sisään. Mulle sopisi täydellisesti joku vuoden kestävä koulu, josta saisin tutkinnon ja voisin tehdä sen alan töitä niin kauan, kunnes keksin itelleni sen lopullisen alan. Sitten ei tarvitsisi stressata niin paljoa kouluunpääsystä tai tehdä töitä surkeella, kouluttamattomien tuntipalkalla, vaan olisi enemmän työmahdollisuuksia! Kiitos kuitenkin kommentista, on aina kiva kuulla muiden mielipiteitä ja keskustella niistä :-)

      Poista
  4. Moikka Noora! Oon lueskellu sun blogia jo PITKÄN aikaa ja oon vaan ihastellut sun elämän menoa, noin matkat ja kaikki!!! Nyt kun kerroit hiukan omista opiskelusuunnitelmista niin mun on vaan pakko yhtyä sun ajatuksiin. Laitoin itse haku paperit suuhygienistiksi sinne Turkuun, Ouluun ja Helsinkiin ihan vain ajatuksena, että sillä on hyvät tulevaisuudennäkymät. Itelläni ei ole oikeen enää mitään motivaatiota lukemiseen kirjotusten jälkeen ja nyt kun on vielä perjaatteessa kahdet pääsykokeet niin huoh.. Tällä hetkellä on vähän toivoton olo. Unelmia on, mitä haluis toteuttaa, mutta ilman koulutusta ja rahaa ei niitä toteuteta. Paljon tsemppia sulle lukemiseen ja niihin pääsykokeisiin! Jos ei nyt onnistu niin kyllä varmasti joskus onnistuu! :-)

    http://elisabet-e.blogspot.fi/ Tässä vielä mun blogini. Päätin alkaa kirjottaa taas pitkän ajan jälkeen. Vaikkakin en kovin aktiivinen ole. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka :-) Vitsit, mä luin sun blogia joskus kauan sitten, mutta oon ollut siinä luulossa, että lopetit! Kiva seurailla kuulumisia sitä kautta, joten kiitos kun linkkasit sen. Yllätyn aina, kun joku kauan tätä blogia "hiljaisuudessa" lukenut kommentoi, sillä jotenkin sitä kuvittelee blogia lukevan vaan ne ahkerasti kommentoivat :-D Ymmärrän kuitenkin sun fiiliksiä paremmin kuin hyvin, mutta sä oot onnekkaassa tilanteessa, että voit ihan hyvällä omatunnolla pitää yhen välivuoden. Mun kohdalla välivuosi oli ainakin maailman paras päätös, joka mahdollisti niin monet upeet jutut ja olin jo kauan haaveillut sen pitämisestä. Ei mun kohdalla toinen välivuosi olisi mikään maailman kamalin vaihtoehto, mut kyllä sitä vähän koulunpenkille kaipaa ja niitten uusien tyyppien kanssa ystävystymistä! Älä siis stressaa, sä oot vasta valmistumassa ja yhen välivuoden pitäminen ei kaada mitään, jos pänttääminen ei suju :-) Välivuoden aikana pystyy keräämään lisäksi niin paljon rahaa, että sillä voi elää koko opiskeluajan tai vastavuoroisesti ostaa jonkun kalliin ulkomaanmatkan, jos se kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta.

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)