keskiviikko 18. toukokuuta 2016

VÄLIVUODEN TAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN

Tein vuosi sitten postauksen, jossa asetin tavotteita välivuodelle. Mun välivuosi alkaa kuitenkin vedellä viimeisiään, joten on aika katsoa, että onnistuiko mun tavoitteet!

17525555035_8d9e4bb2b9_c
17337654958_712ba8672b_c
1. Mun tavoitteena on työskennellä välivuosi loppuun asti mahdollisimman täydellä teholla ja saada täydennettyä CV:tä.

Tein 11 kuukautta töitä, lomailin neljä kuukautta ja palasin taas työelämään hetkeksi määräaikaisella sopparilla kolmeksi kuukaudeksi. CV:ssä on välivuodelta 8 uutta työkokemusta, mutta harmittaa, ettei mulla oo kaupan alalta minkäänlaista kokemusta… Se olisi sellainen lisä CV:hen, jonka haluisin kirjoittaa sinne, mutta täytyy kysyä lähikaupasta, jos saisin sieltä pari tuntia viikossa töitä. Työmahdollisuudet monipuolistuisi niin paljon, jos saisin pidemmän työkokemuksen ruokakaupasta. 

2. Kaavailin kuitenkin, että jos oisin välivuoden loppuun mennessä säästänyt noin 7500 euroa.

Tavoite onnistui, just ja just. Olisin saanut kaksi kertaa enemmän säästettyä sillä duunimäärällä, mutta matkustelin niin paljon, että sinne upposi melkein toiset seittemän tuhatta euroa. Pääasia kuitenkin on, että sain rahaa myös säästöön, enkä tuhlannut ihan kaikkea. Ei elämästä voisi nauttia, jos joutuisi säästämään jokaisen ylimääräisenkin euron. Nyt mulla on kuitenkin päällä sellainen tilin elvyttämishetki, kun yritän paikkailla tuhlailujani. 

3. Päästä matkustamaan 2-4 kertaa ulkomaille. 

Tän tavoitteen kohdalla voin käsi sydämellä sanoa, että onnistuin! Välivuoden aikana tuli käytyä Englannissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Saksassa, Espanjassa, Balilla, Nusa Lembonganilla, Gili Trawanganilla ja vielä on edessä Espanja. Nopeasti laskettuna reissasin kymmenen matkaa tän välivuoden aikana ja eihän tää välivuosi oo mun kohdalla edes loppunut vielä! :-D Tästä oon kyllä yllättynyt, että pääsin matkustamaan näin monta kertaa, mutta vaatihan se aikamoista laskelmoimista onnistuakseen.

4. Parantaa ylioppilaskirjoitusten tuloksia niin paljon, että mun keskiarvo nousis yhellä tai kahella numerolla. 

Tehty ja nyt voin hymyillä tasan M:n keskiarvolla, jonka nostin kahella numerolla ylöspäin. Oon todella huono koulussa, joten olin positiivisesti yllättynyt, että ylsin noin korkealle mun omaan tasoon verrattuna. Lukiossa mun keskiarvo taisi olla siinä kutosen paikkeilla, joten siihen verrattuna voin olla tyytyväinen. Vähän kyllä harmittaa, että siinä "tavallisessa" todistuksessa mun keskiarvo on sen verran ja joihinkin jatko-opiskelupaikkoihin ei katota ollenkaan yo-todistusta, joka olisi mulla reilusti parempi.

5. Keksiä se tulevaisuudenala, jonne haen opiskelemaan. 

Luulin onnistuneeni, mutta en sitten kuitenkaan onnistunut. No, tästä on ainakin suunta vaan ja ainoastaan ylöspäin, jos jotain positiivista haetaan!

17448253030_bd3a0cd735_c
18135513746_336aaef167_o

6. Astua jollain tavalla oman mukavuusalueeni ulkopuolelle ja tehdä jotain todella poikkeavaa.

Mä sanoisin, että Balin reissu oli just se mukavuusalueen ulkopuolelle astuminen, sillä siellä tapahtui niin paljon ikäviäkin asioita. Siellä oli kuitenkin tosi alkeellista joissain paikoissa, että sai peseytyä kylmän likaveden alla (jos suihkumahdollisuutta edes oli), nukkua luteiden seassa ja olla ihan yksin tuntemattomassa paikassa.

7. Pitää paljon teemajuhlia meillä kotona ja virittäytyä tunnelmaan kavereiden kanssa. 

Oon pitänyt ainoastaan yhet juhlat täällä, mutta tarkoitus olisi pitää vielä partsikauden avajaiset kuukauden sisällä. Ainut hidastava tekijä on tosiaan se, etten haluu pitää niitä, ennenkuin oon rempannut ja sisustanut parvekkeen mieleisekseni. Kutsulistalla on poikaystävän kavereita, sillä vaikka me ollaan seurusteltu yli viis vuotta, niin en oo silti koskaan tutustunut heihin. Ollaan eri paikkakunnalta ja yläasteella meillä oli vähän muut jutut mielessä kuin toisten kavereihin tutustuminen ja sitten se vaan yksinkertaisesti jäi. Joten tän tarkoituksena on tutustua heihin vähän paremmin ja väsätä jotain hyvää ruokaa! 


8. Opetella elämään yksin, kun poikaystävä astuu armeijan vihreisiin tammikuussa. 

Armeijaa on jäljellä muutama hassu viikko ja tää ajanjakso on ollut naurettavan helppo. En oo rehellisesti sanottuna edes huomannut, että toinen on ollut poissa ja itkuilta on vältytty kokonaan. Poikaystäväkin totesi, että se pelkäsi etukäteen sitä, miten mä suhtautuisin armeija-aikaan. Oon kuulemma ylittänyt odotukset ihan täysin, kun en oo kertaakaan sanonut mitään negatiivista sunnuntaisin, kun on aika painella takaisin Säkylään. No okei, yksi negatiivinen asia kyllä tuli mieleen… Ostin nimittäin ihanan kattokruunun, mutta armeijan vuoksi joudun oottamaan vielä viikon, että joku voi kiinnittää sen kattoon! :-D Tällaisissa asioissa kyllä kaipaan sitä, että olisi kotona joku, joka hoitaisi miesten hommat. Niin ja tietenkin silloin, kun pitäisi viedä roskis ulos, hyi.


18831500300_fc44e0142f_c
20048481274_e2ce1e686f_c
9. Muuttaa uuteen kotiin.

Alunperin oli tarkoitus muuttaa ihan keskustaan, mutta niissä on ihan mielettömät hakijamäärät ja mulla meni hermo siihen jo ensimmäisellä viikolla. Kävin joka päivä kolmessa näytössä, mutta kun niitä hakijoita oli viiskymmentä, niin mahikset oli aika surkeat saada se. 

10. Saada se typerä autokortti. 

Kukapa olisi uskonut, mutta sen mä tosiaan sain! Oon ajanut omalla autolla viikottain muutaman kerran ja on se kyllä ihanaa päästä omalla autolla minne tahansa. En mä silti sano, että autolla ajaminen olisi niin kivaa, että ajaisin sillä kaikki matkat. Jos mennään Joonaksen kanssa jonnekkin, niin kyllä mä mun auton avaimet aina sen käteen heitän viimeistään siinä vaiheessa, kun astutaan ulko-ovesta ulos. Kavereitten kanssa mä oon poikkeuksetta se kyydissä istuja ja ainoastaan yksi kaveri on istunut mun auton kyydissä. 


11. Oppia myönteisempi elämänasenne. 

En tiedä minkä seurauksena, mutta yhtäkkiä huomasin ajattelevani paljon positiivisemmin ja lempeämmin. Enää en heittele veitsiä seinään, kun kuulen ikäviä uutisia. Oon alkanut käyttämään rahaa aika rajulla kädellä, jättänyt kämpän ihan sikolätiksi ja musta on tullut ihan liian huoleton! 

12. Ymmärtää se, että jopa mä tarviin vapaa-aikaa, jotta voin henkisesti paremmin. 

Tosiaankin ymmärsin, terkuin vajaat neljä kuukautta lomaillut tyttö :-D Mä oon aina ollut sellanen kaikki tai ei mitään - tyyppi. Joko painan niskalimassa töitä tai sitten oon yksinkertaisesti työttömänä. Mulla ei oo olemassa mitään välimuotoja, että tekisin 50% töitä ja 50% mulla olisi vapaa-aikaa. Olisin voinut vielä lomailla pidempäänkin, mutta valitettavasti arki ja säästötili kutsuu mut takaisin töihin.

13. Pitäkää mua ihan pöhkönä, mut oon alkanut haaveilemaan häistä vähän enemmän tosissani. 

Häätilin avaamisesta ollaan kyllä puhuttu, mutta ei häitä vielä kahteen vuoteen, kuten kyseisessä postauksessa uhosin. Katotaan sitten ehkä vuonna 2050… Oon jo vähän kauhistunut siitä, miten iso rahasumma sitä varten pitäisi kerätä! Asuntosäästäminen on projekti numero ykkönen ja siihenkin säästäminen on vaikeeta, joten taitaa häätili jäädä kakkoseks aika pitkäksi aikaa. 


14. Mun unelmana on ollut jo kauan suunnitella vaatteita, erityisesti koristeellisempia toppeja, hameita ja mekkoja. 

Oon kiinnostunut kyllä vaatteista, mutta oon ihan amatööri ja kaavakirjojen kaavat on ihan omituisia! :-D En siis pääse millään alkuun, kun en hahmota edes peruskaavoja.. Halu oppia olisi kyllä iso, mutta ilman koulutusta on vaikeempi päästä alkuun. 

19604764013_cee2aace89_c
18833726080_e22d22a577_c
15. Tutustua uusiin ihmisiin, jotka pysyy mun elämässä vielä pitkään.

Tässä onnistuin huonoiten, sillä työskentelin ilman työkavereita ja vapaa-ajalla en harrastanut mitään, joten uusiin tyyppeihin tutustuminen oli vähän heikoilla jäillä. Ehkä ensi vuonna onnistun paremmin. 

16. Ottaa selvää erilaisista iho-operaatioista, sillä tää aihe alkoi kiinnostaa mua uudestaan. 

Tällä hetkellä keksin parempiakin kohteita laittaa tähän menevät kolme tuhatta euroa, joten toistaiseksi asian miettiminen ei oo ajankohtaista. Peilistä kattoo silti edelleen arpinen ja kuoppainen iho, mutta oon oppinut elämään sen kanssa aika hyvin. 



17. Rakastua vielä enemmän. 

4 kommenttia:

  1. Ihanalta kuulostaa suunnitelmat <3 :) Välivuosi kyllä on varmasti tosi hyvä pitää oman itsensä tiimoilta, ehtii miettii mitä oikeasti haluaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välivuosi on kieltämättä tehnyt hyvää, vaikka se olikin samalla mun elämäni ihanin ja kamalin vuosi! Se mahdollisti monet unelmat, mutta oli aika karua hypätä suoraan koulusta työelämään :-D

      Poista
  2. Tosi hyvä postaus! Välivuosi on ollut itsellä ainakin yksi parhaista päätöksistä elämässä :)

    elamanikuvina.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja voisin sanoa tismalleen samat sanat :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)