maanantai 15. elokuuta 2016

YHTEISÖPEDAGOGIAN OPINNOT

IMG_3198
IMG_3215
IMG_3203
Oon saanut paljon kysymyksiä mun kouluihin liittyen, joten ajattelin kertoa toisesta enemmän nyt. Mä suoritan molemmat koulut verkon kautta ensimmäisen vuoden osalta, joten en tutustu uusiin tyyppeihin ollenkaan koulun kautta. Se harmittaa mua, mutta ei sille oikein voi mitään. 

Yhteisöpedagogian opinnot kestää 3,5 vuotta - mutta omalla aktiivisuudella voi nopeuttaa niitä kolmeen vuoteen. En myöskään oo ihan varma, että saanko mun työkokemuksesta muutaman opintopisteen verran hyväksilukuja vai en, joten valmistumisajankohta ei oo vielä selvillä. Valmistuminen on aika paljon omasta motivaatiosta kiinni. Suoritan tosiaan ensimmäisen vuoden kokonaan netissä HUMAK:in kautta ja pyrin saamaan vuodessa 60 opintopistettä kasaan. Se on saman verran, mitä varsinaiset tutkinto-opiskelijat suorittaa. Mä eroan tutkinto-opiskelijoista kuitenkin siinä, että maksan mun koulusta joka kuukausi, en käy lähiopetuksessa, en näe luokkakavereita tai oo oikeutettu opiskelijaetuihin. Vuoden jälkeen pyrin kuitenkin varsinaiseksi tutkinto-opiskelijaksi, jolloin opiskelen ryhmän mukana ja oon oikeutettu kaikkiin opiskeluetuihin.

Sivusilmällä kun katoin, niin seuraavat opinnot käsittelee nuorisotyötä, yhteisöviestintää, sosiaalista vahvistamista ja kasvatuksellisten menetelmien opiskelua. Kuulostaa supermielenkiintoiselta ja vaikken oo yhtään opintojaksoa tenttinyt, niin oon aika varma, että tää ala on mun juttu. Ainakin mä toivon niin. Mä mietin pitkään, että haluunko tehdä töitä lasten vai nuorten kanssa. Oman työkokemukseni perusteella päädyin kuitenkin valitsemaan nuorisotyön, sillä lasten kanssa oon ollut töissä kuusi vuotta ja kaipaan vaihtelua. Lisäksi koen, että mulla on moninkertaisesti enemmän annettavaa tälle alalle. Aluksi mä haluaisin työskennellä nuorisotyöntekijänä muutaman vuoden, jonka jälkeen aion kouluttautua vielä korkeammalle. Sen jälkeen haluaisin työskennellä projektipäällikkönä tai toiminnanjohtamistehtävissä. Palkkataso nousee ihan järjettömästi kouluttautuessa ylemmäksi, joten se on mulle ihan itsestäänselvää, etten vietä alemman amk-tutkinnon parissa loppuelämääni. Tällä hetkellä työtilanne näyttää hyvältä ja toivon sen pysyvän yhtä hyvissä prosenttilukemisessa vielä valmistumisen jälkeenkin. 

4 kommenttia:

  1. Ei vitsit, noi opintojen sisällöt kuulostaa kyllä kieltämättä tosi mielenkiintoselta! Hmm... ;D

    Mä todellakin toivon, että tää olis nyt se sun juttu ja nauttisit opiskeluista :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kuulostaa, sillä opinnot vaikutti monipuolisilta. Saa nähdä, että vaikuttaako niitten verkko-opetus (lähiopetuksen sijasta) niitten mielenkiintoisuuteen vai ei :-D Vitsit, ihanasti sanottu, kiitos paljon Anette!

      Poista
  2. Olipa mielenkiintoinen postaus!:) Itsekin opiskelin polun kautta sosionomiksi oli puoli vuotta monimuitaryhnädsä avoimen kautta ja sitten hain syksyllä sisään:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa, kuulostaa hyvältä! Tosi harva opiskelee isompia opintokokonaisuuksia, joten kiva kuulla muittenkin kokemuksia :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)