sunnuntai 4. syyskuuta 2016

RAHAJUTTUJA

IMG_4439
IMG_4469
IMG_4449
IMG_4482
IMG_4456
Tiiättekö sen fiiliksen, kun on koko välivuoden ajan tuhlannut mielettömät määrät rahaa ja sitä kompensoidakseen haluaisi alkaa säästämään ne menetetyt rahat takaisin? Ja just silloin saa idean työpisteestä, josta olisi tosi iso apu, mutta sen kasaaminen maksaisi muutaman satasen. Samalla kattoo järkkärillä otettuja kuvia ja toteaa kymmenennen kerran, että tartteis superhyvän laajakuvaobjektiivin sen umpisurkean kaikkien järkkäreitten mukana tulleen objektiivin tilalle. Vähän reilut kolme vuotta sitten satsasin Canonin 50mm f/1.4 -objektiiviin, joka on ollut käytössä jokaikinen päivä. Se onkin ainut, jota mä käytän kuvaillessa, koska se mukana tullut objektiivi on niiin huono. Mut nyt oon alkanut kaivata muitakin kuin lähikuvia, sillä mua harmitti, kun toi viiskytmillinen ei pysty kaikkeen. Yritin kuvata yksiä kamppiskuviakin meiän parvekkeella, mutta ei se onnistunut ja se harmitti mua. Ostin neljä vuotta sit silmälasit, joita en oo käyttänyt lähes ollenkaan, mut nyt olis tarve uusillekin. Ne painaa mun ohimolla olevia hermoja aiheuttaen mustelmia ja kipua, sen lisäksi niissä on ihan väärä vahvuus ja ne ei miellytä kauheesti mun silmääkään. En kuitenkaan millään raaskis panostaa niihin, sillä suurimmaksi osaksi pidän piilareita ja tuntuu hölmöltä laittaa puoli tuhatta euroa asiaan, joka ei oo jokapäiväisessä käytössä. Kun juttu on siinä, että vaikka mulla oiskin rahaa, niin mä en halua ostaa joka kuukausi jotain isoa hankintaa. En halua, että jokaikinen ylimääräinen euro menee "pakollisiin" juttuihin, vaikka ne oliskin extratarpeellisia. Yhtenäkin kuukautena sain palkan, maksoin siitä vuokran, yhden lääkärikäynnin, vakuutukset vuodeksi eteenpäin ja ruuat - ja jokaikinen euro oli käytetty. En pystynyt laittamaan mitään säästöön. Tiiättekö yhtään, että mitä mä tarkoitan?

6 kommenttia:

  1. Tuttu tunne! Vinkkinä tuohon silmälasikohtaan, että jos kuitenkin haluaisit silmälasit niin niitä saa myös tosi halvalla! Esimerkiksi specsaversilta voi saada jopa alle satasella ihan kohtuullisen hienojakin silmälaseja! Yleensä näöntarkastuskin sisältyy hintaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei vitsit, oon kuullut sen olevan halpa paikka, mutten tiennyt sen olevan noin edullinen! Joten kiitos vinkistä, täytyy käydä siellä joku päivä :-)

      Poista
  2. Rahajutut on aina vähän kinkkisiä - toisaalta haluais elellä ihan mukavasti, mut toisaalta tahtois säästää sit isompiin hankintoihin. Joskus taas tulee pakollisia kuluja, jotka vaan on pakko hoitaa ja sitpä ei jääkään rahaa mihinkään muuhun. Itsellä on nyt välivuosi menossa ja yritän säästää rahaa, jotta voisin sit reissata vähän myöhemmin ilman huolen häivää, vaikka tiedänkin, et sit siinä vaiheessa, kun sitä reissaamista teen mulle iskee hirveet tunnontuskat siitä, et tuhlailen vaan kaikki vaivalla hankitut säästöt :D

    http://fiiaelina.blogspot.com.au/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiiän tunteen paremmin kuin hyvin ja päädyin välivuotena kompromissiin, että teen monta eri työtä, jotta voin sekä tuhlata paljon että säästää. Nyt oon kuitenkin lopettanut kaikki työt ja keskityn vaan opiskeluun, joten se vaikutti tuloihin aika suuresti... Tsemppiä kuitenkin säästämiseen ja reissuihin :-)

      Poista
  3. Kuulostaa niin tutulta :D Itsekin olen ajatellut, että olisi varmaan ihan hyvä hommata ne silmälasit piilarien rinnalle, mutta sitten mietin etten kuitenkaan käytä niitä niin usein että raaskisin ostaa mitään kovin kalliita pokia. Kyllähän sitä haluaisi vaikka ja mitä, mutta jotenkin sitä on iän myötä tullut tosi harkitsevaksi ostajaksi. Olisi vai ihanaa jos ei tarvitsisi miettiä ollenkaan mitä mikäkin maksaa ja rahaa olisi aina riittävästi :D Itselläni on kuitenkin se periaate, etten halua tilini saldon menevän alle tietyn rajan, ja ainakin tähän asti se on toiminut hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, mäkin pidän tosta periaatteesta kiinni, etten haluu tilin saldon menevän tietyn summan alitse. Oon säästänyt erilliselle tilille rahaa, mut oon pitänyt huolen, etten käytä niitä ollenkaan, vaan pyrin säästämään ostoksiin menevät rahat aina uudestaan! Kiva, kun kommentoit Tuuli :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)