perjantai 21. lokakuuta 2016

3 ASIAA MUSTA

3 asiaa, joista pidän…

♥ Kuulostaa ehkä hölmöltä, mut tykkään mielettömästi vastavuoroisuudesta. Se on mulle elämässä tosi tärkeetä, että olipa juttu mikä tahansa, niin kaikki antaa saman panoksen. Mun mielestä on esimerkiksi kohteliasta, että jos yksi kaveriporukan jäsenistä kutsuu luokseen viettämään iltaa, niin seuraavalla kerralla mennään jonkun toisen luokse. Samoin koen, että jos toinen ihminen on lohduttanut vaikeassa elämäntilanteessa, niin häntäkin lohdutetaan, jos sellainen sattuu kohdalle. Tiiän nimittäin niitäkin tilanteita, että mä oon tsempannut ja ollut läsnä kaverin työnhakuprojektissa ja kun hän on työllistynyt, niin oon onnitellut häntä ja vienyt juhlimaan. Ja kun tilanne on ollut toistepäin, niin en oo kuullut edes onnittelua... Onneksi lähimpien kavereitten kanssa tätä käy tosi harvoin, mut puolituttujen kanssa aika useesti. 

♥ Ihmisistä, jotka antaa kaikkensa ja on mun edessä täysin omana ittenään, samanvertaisena. Välillä on tilanteita, joissa joku muu kohtelee mua alempiarvoisemmin tai vielä kamalampaa - kohtelee mua ylempiarvoisesti. En tykkää siitä ollenkaan, vaan oon niin voimakasluonteinen, että mun kanssa ei pärjää, jos ei arvosta itteään :-D Kun joku kantaa ittensä hyvin ja omistaa terveen itsetunnon, niin tuun paljon paremmin toimeen sellaisen ihmisen kanssa kuin epävarman. Se on kaikenlisäksi niin kaunista katottavaa, kun joistain ihmisistä näkee, että he on täysin sujut ittensä kanssa. 

♥ Kirjoittamisesta oon tykännyt pienestä asti ihan sairaan paljon. Sain oman tietokoneen (jep, sellaisen metri kertaa metri kokoisen, haha...) kuusivuotiaana ja muistan, kun kirjoitin jo silloin päivittäin päiväkirjaa koneelle. Yläasteella mun äikkä oli päättötodistuksessakin kympin ja tykkäsin siitä aineesta. Lukiossa mun motivaatio kirjoittamista kohtaan laski, kun en ymmärtänyt tekstitaitojen ideaa, mut lopulta kun hiffasin sen jutun, niin kirjoitus alkoi taas tuntua kivalta. Oon aina tosi otettu, kun joku kehuu mua kirjoittajana, sillä haluun kehittyä tässä jatkuvasti. Mun suupielet kohoaa korviin, kun blogiyhteistyökumppanit, ammattikorkean lehtorit ja blogin lukijat on kehuneet mun kirjoitustyyliä! Kaikista kivointa on kyllä, kun työnantajat kehuu mun lähettämiä työhakemuksia, kun ne on kuulemma niin persoonallisia ja aitoja. En oo kylläkään uskaltanut kertoa, että mulla on yksi ja sama hakemus, jonka oon hionut täydelliseksi ja lähetän sen saman paperin kaikille...

IMG_6728
3 asiaa, joista en pidä…

♥ Myöhästelevistä tyypeistä, sillä se on ihan uskomattoman epäkohteliasta, ajattelematonta ja itsekästä. Mä oon ite aina ajoissa, joten katon kyllä vihaisesti niitä, jotka on jokaisella kahvikerralla myöhässä. Jokaisen perustaitoihin kuuluisi se, ettei odotuta muita ihmisiä, ellei halua tehdä itestään ihan moukkamaista tyyppiä... 

♥ Siitä, kun blogikuvat ei tarkenna jostain syystä. En tiedä missä on vika, mutta usein mun kuvat jää epätarkaksi naaman kohdalta ja en voi sietää sitä! :-D Välillä monet kivat kuvat jää julkaisematta, kun ne on niin huonolaatuisia, enkä voi julkaista niitä. Oon koittanut kaikki mahdolliset taktiikat, objektiivi on käyty näyttämässä huollossa ja uudesta järkkäristä vika ei voi johtua. Kuitenkin kaikki tavarakuvat on aina tarkkoja ja tarkennus on just oikeessa kohdassa.

♥ Vaikeista koulutehtävistä, joihin olisi motivaatiota, mutta koko tehtävä on ihan hepreaa. Viime essee käsitteli yhdistystoimintaa ja järjestötyötä, enkä mä ymmärtänyt näiden kahden eroa. Seuraavana päivänä oivalsin, että ne on käytännössä sama asia, mut toinen on maanlaajuinen ja toinen paikallisempi. Mä luulin oikeesti, että ammattikorkeakoulu olis höntsäilyä, mutta ei ainakaan tää ala. Kaikki hoki, että yliopistossa on kova taso ja ammattikorkea on ihan lastenleikkiä, eikä siellä tarvii tehdä mitään. En oo pärjännyt missään pelkällä maalaisjärjellä, vaan oon joutunut tekemään ihan järjettömästi töitä sen eteen, että ymmärtäisin ja sisäistäisin uudet asiat.

IMG_6680
3 asiaa, joita tein viikonloppuna…

♥ Tein perjantaina kaheksan tunnin työvuoron, josta kirjotin blogia seittemän tuntia, kun vahdittavana ollut lapsi nukkui kaiken ajasta. Yöllä, kun lähdin ajamaan kotiin päin, niin olin ihan väsynyt. Sain samalla tehtyä paljon koulujuttuja, kirjotin yhen esseen valmiiksi ja katoin rästiin jääneitä Toisenlaiset äidit- jaksoja. Tää oli viiminen höntsäilytyövuoro, sillä mun työpaikka vaihtuu ja siellä ei tosiaankaan kirjotella blogia työajalla! :-D 

♥ Hajotin autoni, kun mulla oli aika hektinen aikataulu meneillään. Lähdin ajamaan Turusta Naantaliin 14:30, sillä mulla oli parin tunnin haastattelu Naantalissa. Mun piti lähteä sieltä 16:30 takaisin Turkuun töihin (juurikin tohon edellämainittuun työhön), enkä voinut myöhästyä. No, matkalla Naantaliin mun radio meni jatkuvasti pois päältä ja luulin, että sen johdot ei olisi kunnolla kiinni. Mieleen pälkähti kuitenkin ajatus, että ei kai autosta lopu akku? Ajattelin, että käyn varmuuden vuoksi kaupassa, jotta näen toimiiko auto uudelleenkäynnistäessä, kun tuun kymmenen minsan päästä takaisin. Toimi, joten ajoin sinne haastattelupaikkaan ja taskuparkkeerasin ruutuun. Radion takia olin epäluuloinen, joten koitin varmuuden vuoksi käynnistää autoa, vaikkei mun auto ollut koskaan aiemmin reistaillut mitenkään. Ei lähtenyt käyntiin ja mä soitin samantien iskälle, joka lähti kesken työpäivän kattomaan, mikä siinä autossa on vikana. Se oli vartin päästä paikalla ja koitti käynnistää autoa ja se lähti samantien käyntiin?! Olin kuitenkin epäluuloinen, että lähteekö se käyntiin silloin, kun mun pitäisi lähteä töihin, joten iskä päätti ottaa mun auton korjaukseen ja antoi tilalle ison farmariautonsa... Pari päivää sit tuli viestiä, että auto on korjattu, siitä oli joku osa hajonnut. Tollasissa tilanteissa mä oon ihan sormi suussa, sillä mikään merkkivalo ei edes palanut!

♥ Nautin vapaapäivistä lauantaina ja sunnuntaina, jotka on mulle älyttömän harvinaisia. Jostain syystä en saanut töitä lauantaille, vaikka yleensä lauantai on takuuvarma työpäivä, mut olin siitä vaan iloinen. Katoin pitkästä aikaa Sinkkuelämien vanhoja tuottareita, kävin kuvailemassa tähän postaukseen kuvia, tein muutamat blogipostaukset ennakkoon, tein yhden opintojakson valmiiksi arvioitavaksi, neuvoin kaveria työnhakemisessa ja nautin olostani. Niin ja sunnuntaina käytiin ottamassa muutamat syksyiset asukuvat, niistä tuli aika kivat!

IMG_67253 asiaa, jotka osaan…

♥ Osaan laittautua uskomattoman nopeesti ja jos pitää käydä suihkussa pesemässä hiukset, föönätä ne kuiviksi, suoristaa hiukset, meikata ja valita vaatteet - niin onnistun tässä vajaassa puolessa tunnissa! Tän takia mua ei koskaan joudu oottelemaan ja parhaassa tapauksessa kuljen ilman meikkiä, jolloin oon kahdessa minuutissa lähtövalmis. Välillä meinaa hermot kiristyä, kun joillakin kestää ikuisuus päästä lähtövalmiiksi, kun mä en voi ymmärtää, että mikä siinä kestää niin kauan. 

♥ Osaan olla mukana somemaailmassa, vähän liiankin hyvin. Tuntuu kamalalta sanoa tää jollain tavalla, mut mä rakastan Instagramia, Snapchatia, Facebookia, blogimaailmaa, keskustelupalstoja ja kaikkea internetissä. Kun oon miettinyt alavaihtoehtoja, niin voisin enemmän kuin mielelläni työskennellä myös sosiaalisen median parissa. Sen käyttö lisääntyy jatkuvasti ja näen sen tärkeäksi, sillä suuri osa tiedotuksesta, viesteistä ja kuulumisista välittyy sen avulla. En kuitenkaan koe, että käyttäisin somea "väärin" ja tekisin mun elämästäni täällä ruusuilla tanssimista, vaan pyrin jakamaan mahdollisimman todenmukaisen kuvan.

♥ Osaan nähdä pelkän kodin perusteella, että millaisia tyyppejä siellä asuu. Tein töitä lasten parissa eri perheissä ja joskus mun palkan maksoi kaupungin sosiaalitoimi, joskus perhe itse. Pelkän kodin perusteella pystyin kuitenkin tekemään päätelmän, että kumpi osapuoli sen maksaa, enkä koskaan erehtynyt! :-D Sain tietää maksajan vasta työajan loppuessa, joten en olisi voinut "tietää" sitä etukäteen. Sossujen maksamassa perheissä kodit oli aivan järjettömän sotkuisia, jääkaapissa oli ainoastaan voipaketti ja mua inhotti astella ympäriinsä. Koko kodista huokui sellanen fiilis, että mun oma elämänhallintani ois  täydellisen tasoa siihen verrattuna... Oon myös loistava tekemään päätelmiä kodin perusteella, että millaisen koulutuspohjan siellä asuva on saanut, enkä tässäkään oo erehtynyt. Ero on selkeä lukion ja ammattikoululaisten välillä - ja se kasvaa selkeämmin, mitä korkeammin koulutettu tyyppi siellä asuu. 

IMG_67193 asiaa, joita en osaa…


♥ Mä oon huono hahmottamaan reittejä, jos joku neuvoo. Ajan väärään paikkaan jopa puhuvan navigaattorin kanssa, joten ei, mä en oikeesti hahmota kovinkaan hyvin tällaisia asioita. 

♥ Oon empaattinen, mut en osaa asettua toisen tilanteeseen, jos se on mun omia arvomaailmoja vastaan. Mun on esimerkiksi mahdotonta miettiä järkisyitä johonkin kaverin tekoon, jos en voisi ikinä kuvitella toimivani niin tyhmästi. Tällaisia syitä on esimerkiksi humalassa ajaminen, valehteleminen, puhelimen käyttäminen ajaessa (voi jestas, etenkin tää kohta saa mut niin kiukkuiseksi, kun kaverit snäppää ajaessa...), muiden terveyden vaarantaminen, liika sinisilmäisyys tuikituntemattoman ihmisen kanssa ja muut huonot päätökset. En vaan kykene olemaan kaverin puolella, jos hän kertoo mulle tällaisista. 

♥ Valehdella. Se on mun mielestä moraalisesti niin väärin ja voisin kirjottaa tästä tunninkin. Mä en halua valehdella, mutten myöskään osaa. Kaikki mun lähimmäiset tietää, että puhun aina totta. Valehtelu on mun mielestä niin iso "rikos" toista ihmistä kohtaan, että oisin valmis katkaisemaan välit jopa sen takia. 

IMG_6860
3 asiaa, jotka haluaisin osata…

♥ Haluaisin osata olla pirteämpi ja jaksavaisempi. Usein nimittäin käy niin, että mun energiat loppuu kesken päivän ihan kokonaan ja sen jälkeen pystyn ajattelemaan vaan nukkumista. Jaksan muutaman tunnin virkeänä, jonka jälkeen mun virkeystaso laskee ihan alas, eikä nouse enää päivän mittaan. Tää on varmaan se syy, minkä takia oon täysin aamuvirkku. 

♥ Vaatteiden tekeminen alusta loppuun on myös taito, jonka haluisin osata. Mulla on usein pää täynnä inspiksiä pukeutumisen suhteen, mut kauppojen valikoimasta ei löydy mieleisiä juttuja. Siksi olisi tosi iso apu, jos osaisin ommella mekkoja ja hameita aikani kuluksi! Tällä hetkellä osaan tehdä vaan korjausompeluita, lyhentää liian pitkiä lahkeita ja kaventaa farkkuja :-D Näillä taidoilla ei kovin pitkälle pötkitä... 

♥ Haluaisin myös osata ottaa paremmin kuvia ja käyttää järkkäriä kunnolla. Oon tosi huono käyttämään mitään elektronisia laitteita, joten ei, mä en oo vieläkään tutustunut uuden järkkärin miljooniin ominaisuuksiin. Tiiän kyllä, että se kannattais tehdä, sillä kuvien laatu paranis ihan mielettömästi, mutta mutta... 

4 kommenttia:

  1. Tää oli kiva postaus! Musta oli tosi ihanaa, että olit panostanut tähänkin postaukseen todella paljon. Oli kiva lukea kerrankin kunnon selityksiä eikä vain muutamaa hassua lausetta :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :-) Mä pyrin aina siihen, että mun postaukset olis huolella tehtyjä. Lisäksi en tykkää lukea muitten blogeista vastauksia yksittäisellä sanalla, joten kannoin korteni kekoon ja vastasin niin tyhjentävästi kuin pystyin :-D

      Poista
  2. olipa kiva postaus, ihan samaa kuin oli jo kommentoitu, kiva kun vastasit pitkästi näihin kysymyksiin ja panostaen!:)

    VastaaPoista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)