maanantai 31. lokakuuta 2016

RAHASTA JA SÄÄSTÄMISESTÄ

IMG_7772
IMG_7769
Silloin, kun asuin vielä kotona, niin äiti oli kova huomauttelemaan säänmukaisesta pukeutumisesta. Liihotin menemään balleriinoissa salaa marraskuussa ja muistan, kun lähdin kotoa pakkassäällä farkuissa, mutta vaihdoin sen joskus hameeseen koulumatkalla. Ja tietenkin se hame vaihdettiin farkkuihin taas kotimatkalla... Ulkona jäätyy nyt, mutta mä kapinoin tuttuun tapaani säätä vastaan pukeutumalla hameisiin. Balleriinat oon sentään jo kiikuttanut kellariin säilöön! Lopetin bussikorttini hetki sitten ja yhtenä syynä siihen oli, että voisin kulkea kouluun jäätymättä omalla autollani. Ja käyttää niitä hameita. Oon ihan hitsin materialistinen tyyppi, kun kyseessä on pukeutuminen. Mutta osa kokee, että kuluttaminen konkreettisiin tavaroihin on väärin. Erityisesti rahan käyttäminen asioihin, jotka ei kuulu välttämättömyyksiin, ja joita ilmankin pärjää. Ihmisillä on kova tarve tuomita uuden auton ostamisesta, muutamista kenkäpareista ja shoppailureissuista. Mutta en oo koskaan kuullut, että kukaan olisi tuominnut saman summan käyttämisestä esimerkiksi harrastusmaksuihin. Joskus tuntuu siltä, että olisi oikeutetumpaa käyttää rahaa ei-materialistisiin asioihin, jos kuuntelee muiden mielipiteitä. Sitä alkaa itsekin kyseenalaistamaan omaa ajatusmaailmaansa ja miettimään, että onko asia oikeesti näin? Onko se niin, että on väärin nauttia materiaalista. Siltä musta joskus nimittäin tuntuu.

Yksi kliseisimmistä sanonnoista on, ettei raha tuo onnellisuutta. Mä uskallan kuitenkin väittää kokemuksen rintaäänellä, että kyllä se tuo. Pelkkä tieto positiivisesta pankkitilin saldosta luo mulla keveän ja stressittömän fiiliksen. Hyvä taloustilanne on niin tärkeää, että miellän sen yhdeksi perustarpeeksi syömisen ja nukkumisen lisäksi. Jos mulla olisi tilanne, että joutuisin jatkuvasti laskeskelemaan senttejäni kaupassa ja stressaamaan vuokranmaksusta, niin se vaikuttaisi mun luonteeseen aika paljon. En varmaan osaisi elää yhtä täysillä kuin nyt elän. Haluun, että mun käyttötilillä on aina rahaa, josta voin ottaa. Toisinaan sen saldo menee mun mielestä liian alas ja oon ihan paniikissa, jos käyttötilillä on ainoastaan muutama tuhatta euroa. Summa saattaa kuulostaa isolta, mutta yksin elävänä iso siivu menee kuukausittain vuokraan, ruokaan ja autovakuutuksiin ja koko tili onkin melkein tyhjä näiden maksamisen jälkeen. Lisäksi jokin kodinkone saattaa mennä rikki tai auto, kuten mulla just hajosi. Yhteen korjaamokertaan saattaa upota helpostikin tonni, joten koen, että jokaisella tulisi olla säästöjä. Jostain mä mun mielestä luinkin, että on olemassa ihan suositus, jonka mukaan jokaisella tulisi olla kuusinkertainen kokoaikatyönsä palkka säästössä. 

IMG_7770
Silti mä aina hämmästyn, kun puhun asiasta jonkun kanssa ja käy ilmi, ettei jollain oo euroakaan säästöjä! Poikaystävänkin säästäminen lähti siitä, kun mä painostin häntä siihen. Musta oli ihan käsittämätöntä, ettei hän ollut ajatellutkaan asiaa. Nykyään ollaan, kaikeksi onneksi, samalla linjalla tän asian suhteen. Eihän me voitais muuten suunnitella tulevaisuutta, jos toinen haluais omistusasunnon ja toinen käyttäis koko palkkansa huvitteluihin. Monet usein toteaa säästämisestä puhuttaessa, että "kaikilla ei oo vanhempien laittamia lapsilisiä tilillä", joista olisi tullut hyvä alku. Ei ollut mullakaan. Olin muistaakseni 14, kun aloin kunnolla säästämään rahaa. Ja tähän päivään mennessä jokaikinen euro, joka on mennyt säästötilille, on tullut palkoista. Synttärilahjarahoja en oo koskaan säästänyt, vaan ainoastaan työllä ansaitut palkat. Kaikki oon siis ite ansainnut, joka tekee tästä urakasta ihan mielettömän palkitsevaa. Yksi helppo niksi on tehdä kahta duunia samaan aikaan ja antaa toiselle työnantajalle säästötilinsä tilinumero ja toiselle käyttötilinsä. Oon tehnyt näin jo kauan, sillä sitten niitä rahoja ei tuu nostettua säästötililtä, kun ne menee sinne suoraan. Mä en oo ite jaksanut kilpailuttaa vakutuuksia, mutta sen tekeminen kannattaa ehdottomasti. Otin vakuutukset omasta pankista, kun mulla oli jo valmiiksi sieltä oma vakuutus, mutta kilpailuttamalla voi säästää muutamia satasia vuodessa. Lisäksi, jos taloustilanne on aika vakaalla pohjalla, niin voin suositella lukitun säästötilin avaamista. Mulla on sellainen tili, josta ei saa rahaa pois kuin menemällä pankkiin kasvotusten. Se on ihan mielettömän hyvä, sillä sieltä ei ikinä tuu nostettua rahaa turhaan. 

10 kommenttia:

  1. Tosi hyvä teksti! :) Ite oon kanssa tehny töitä 15-vuotiaasta asti ja siten säästöjä kerännyt. Ja täytyy kyllä sanoa, että oon ihan samaa mieltä: hyvä rahatilanne tuo mielenrauhaa! Kerran oon itse käynyt siellä melkein nollan tienoilla ja oli kyllä stressaavimmat kuukaudet ikinä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, tällaisiin mielipideteksteihin jokaisella löytyy varmasti oma mielipiteensä ja keskusteltavaa riittää :-) Kiva, että ajatellaan samalla tavalla kuitenkin asiasta! Tähänkin keskusteluun osallistuu varmasti niitä, jotka kokee, ettei kaikilla oo mahdollisuutta säästää - ja niitä, joille säästäminen on niin automatisoitunut juttu, että kokee sen ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi toimia. Mun lähipiirissä on nimittäin varmaan enemmän niitä, jotka ei säästä kuukausittain rahaa. Ja sitten oon mä, joka koen sen jollain tavalla "vääräksi", että kuluttaa kaiken ansaitsemansa rahan :-D Mutta nää on niin mielipidekysymyksiä, ettei niihin oo tavallaan yhtä vedenpitävää oikeeta vastausta.

      Poista
  2. Hyvä teksti! Oon kans ite ollu aina säästäjä ihminen enkä kans oo voinu käsittää niitä joilla ei oo euroakaan säästössä. Hyvä tapa myös aloittaa omaisuuden kerääminen ja säästäminen on asp-tili!

    pinnjapauliina.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Sama juttu täälläkin, sellaiset tyypit herättää kummastusta, sillä säästäminen on (pääosin) ihan itestään kiinni. Jos tuloista ei riitä säästöön, niin voi miettiä kulutustottumuksiaan, ja jos niissä on kaikki kunnossa, niin lisäduunikin on mahdollisuus. Asp- tili on myös ihan sairaan hyvä nuorelle, sillä siinä on ihan mielettömän hyvät edut!

      Poista
  3. TOsi hyvä teksti todellakin <3 <3 TOi asp-tili on kyl hyvä! Ittellä kans on todellakin säästäminen veressä, enkä osais edes elää siten ettei olisi säästössä yhtään mitään :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, kiitos! Sama juttu, tuntisin oloni varmasti turvattomaksi sellaisessa tilanteessa :-D

      Poista
  4. Olen kanssasi samaa mieltä, mutta ihmetyttää, kuinka sinua voi ihmetyttää jos jollain ei ole säästöjä. En ole säännöllinen seuraajasi joten korjaa jos olen väärässä, mutta et ole tainut kohdata elämäsi aikana sairastumista tai työttömyyttä? On monia tilanteita elämässä, kun rahaa tulee sen verran, että se menee suoraan kädestä suuhun. Ihanteellinen tilanne olisi todellakin tuo muutama tuhat säästöissä, mutta se ei kaikille ole mahdollista. Vaikka kuinka haluaisi ja venyttäisi penniä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oottelinkin, että milloin joku nostaa tän näkökulman esille ja siksi sanoinkin ylempänä, että säästäminen on PÄÄOSIN itestään kiinni :-) Oon ollut poissa työelämästä monta kuukautta migreenin vuoksi ja ollut myöskin työttömänä puoli vuotta tästä vuodesta. Sen takia voinkin sanoa, että pääosin, sillä mä säästin silloinkin muutaman satasen kuukaudessa pelkästä työttömyystuesta. Ja sain kaikista alhaisimman työttömyystuen, sillä oon käynyt vaan lukion. Ymmärrän kyllä, että joskus elämässä tulee odottamattomia yllätyksiä, mutta just niiden varalle sitä rahaa säästetään :-D Elämä ei kaadu siihen, jos parina kuukautena ei säästäisikään yhtään, mutta kulutustottumuksia muuttamalla pystyy vaikuttamaan tosi paljon omaan tulotasoonsa. Suomessa ei kuitenkaan ikinä jää tyhjänpäälle, sillä on olemassa lääkekatot, asumistuet ja kaikenmaailman avustukset. Niillä kyllä pärjää, jos osaa budjetoida ja miettiä, että mihin laittaa rahansa. Nää on valintakysymyksiä ja riippuu täysin siitä, että minkä hintaisessa asunnossa haluaa asua, paljonko on valmis joustamaan ruokaostoksissa ja paljonko niitä lapsia perheeseensä haluaa. Jos ei halua luopua päivittäisestä ulkona syömisestä, kun on huonopalkkaisessa työssä, niin ei oo ihmekään, jos kaikki raha menee kädestä suuhun. Sekin on valintakysymys, että tekeekö lapsia silti, vaikka joutuu jo valmiiksi venyttämään penniä.

      Ja tietenkin, jos on koko elämänsä ollut esimerkiksi vammaisena, niin ei oo luonnollisestikaan päässyt työelämään. Eikä oo saanut parinkymmenen tonnin säästöjä huonojen päivien varalle, mut mä tarkotin tällä postauksellani meitä ihan tavallisia, työssäkäyviä tai opiskelevia ihmisiä :-) En viitannut tällä vähemmistöihin, vaan nimenomaan työkykyisiin ihmisiin, joilla on kuukausituloja.

      Poista
  5. Aamen! Mullakin on monia puolituttuja jotka laittaa esim someen, "palkka tuli ja palkka meni", enkä voi käsittää.. Itekki tehnyt 14-vuotiaasta asti töitä, ja oikeesti maksanu siitä lähtien suurimmanosan menoistani. Sit on näitä nuoria "äiti ei antanu rahaa siihen uuteen ihanaan 100e paitaan..", eikä toinen oo ees koskaan harkinnut työntekoa.
    Ja mulla on kans toi, jos tili menee alle parin tonnin niin tuntuu että että apua, nyt ei voi enää kuluttaa :D omasta palkasta menee myös joka kuukausi automaattisesti rahaa aspi-tilille, eikä tarvi siitä raha siirtämistä miettiä.
    Täytyy vielä sanoa, et joka päivä kaupan kassalla tulee niitä tilanteita, kun joutuu asiakkaalle sanomaan, et kortilla ei voi valitettavasti maksaa. Ja syy on se, ettei tilillä oo rahaa ees siihen 2€ sipsipussiin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, toi on asia, mitä mä en vaan yksinkertasesti ymmärrä! :-D Mä elin pitkään siinä luulossa, että kaikki säästäis edes minimissään parikymppiä kuukaudessa, kunnes todellisuus iski päin näköä... Välillä oikeesti on ärsyttänyt, kun kaverit on sanoneet, ettei voi tulla lounaalle (joka maksaa kympin), koska ei oo varaa. Monet mun tutut kokee, että nuoruus menee pilalle, jos ei tuhlaa koko kuukausipalkkaansa kerralla. Mut mä koen sen ite aikuismaisena käytöksenä ja vastuuntuntoisuutena, että varautuu huonoihin päiviin ja niihin suurempiin ostoksiin, joita saattaa tulevaisuudessa tulla. Mikään ei nimittäin varmasti harmita yhtä paljon kuin se, että elämältä menee yllättäen pohja esimerkiksi eron, sairastumisen, työttömyyden vuoksi ja sitten on tuhlannut kaikki palkkansa rahana ilmaan. Nyt opiskelijanakin on ihan sairaan kiva, kun ei tarvii pudottaa elintasoaan opiskelijaelämän vuoksi, vaan voi nostaa säästötililtään rahaa tarvittaessa. Kiva, kun kommentoit ja toit mielipidettäs ilmi :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)