maanantai 12. joulukuuta 2016

MIKSI KASVISSYÖNTI OLISI MULLE EHDOTON EI

IMG_8089
IMG_8110
IMG_8101
IMG_8107
IMG_8097
IMG_8131
IMG_8126
Koko mun lapsuuteni ajan oon syönyt kotiruokaa, sillä äiti on edelleenkin aina tekemässä ruokaa itse.  Oikeesti aina, kun mä ajan kotikotiin, niin nään jo kaukaa tieltä, että äiti on keittiössä. Pienenä en koskaan syönyt einesruokaa, enkä siitä syystä tykkää siitä edelleenkään. En myöskään koskaan tykännyt kasviksista tai vihanneksista. En siltikään syönyt niitä, vaikka olisin joutunut istumaan ruokapöydässä viidettä tuntia, kunnes lautanen olisi tyhjä. Kyse ei ollut siitä, etteikö mua olisi yritetty saada tykkäämään niistä. Mun kasvis- ja vihannesinho oli niin suurta, että oksensin niitä ulos. Koulussa opettajat vahti, että jokainen ottaa salaattia ja mä oksensin jatkuvasti, kun yritin väkisin syödä niitä. Jossain vaiheessa opettajat laittoi meille kotiin viestiä, että "Mitä tehdään Nooran kanssa, kun se liimaa salaatit ja kasvikset tarjottimen pohjaan kiinni, jottei joutuisi syömään niitä?". Ihan pienestä pitäen ne on olleet mulle vastenmielisiä. Yläasteella oli vapaus valita itse kouluruokansa, joka oli mun onnenaikaa. Vaikka vihasin eineskouluruokaa myös yli kaiken, niin säästyinpähän ainakin salaatin ottamiselta. Kouluruoka oli myös mulle ihan ylitsepääsemättömän kamalaa ja usein en syönyt siellä ollenkaan. Olisin mieluummin maksanut kouluruoasta, jos se ei olisi maistunut keinotekoiselta. Äiti oli mun ollessa pieni pari kuukautta töissä koulun keittiössä ja kysyin siltä yhtenä päivänä, että: "Mitä sille ruoalle tehdään, kun se maistuu niin kamalalta verrattuna kotiruokaan?!" :-D Kun mä olin eskarissa, niin söin sitä äitin ja muitten keittäjien tekemää ruokaa, eikä se maistunut ollenkaan hyvältä. Äitin kotona tekemä ruoka taas on ihan taivaallista! Kyllähän mä tiedostan, ettei siihen oo käytettävissä kovin isoja varoja, mutta silti. Yhä edelleen mä maistan ruoat, jotka ei oo tehtyjä alusta asti itse. Luulen, että se, ettei mulle pienenä tarjottu mitään keinotekoista, on vaikuttanut vahvasti mun makuaistin kehittymiseen. Mun pikkusiskolle äiti nimittäin osti valmissoseita kaupasta ja se ei maista nykyäänkään eroa siinä, että onko joku ruoka itse tehtyä vai kaupasta ostettua. Se myöskin syö kasviksia. 

Mua naurattaa usein mun setä, joka ei kolmekymppisenäkään voi myöskään sietää kasviksia tai vihanneksia. Eikä mun pikkuveli. Aika hassua nimittäin, että kummallakin inho niitä kohtaan on yhtä iso ja ylitsepääsemätön, vaikken todellakaan oo syntyessäni sitä tiennyt. Lisäksi äiti ja iskä on pienenä inhonneet myös ylitsepääsemättömän paljon vihanneksia, mut oppineet aikuisina syömään niitä. Silloin, kun mä synnyin, niin he jo tykkäs niistä, joten mistään opetetuista "tottumuksista" ei oo kyse. Joku periytyvä sukugeeni kenties, haha? Nykyään pystyn aika hyvin välttämään tilanteet, joissa joutuisin pakosta syömään jotain, josta en pidä. Tän kaiken takia mulle on kuitenkin syntynyt järjetön kammo sitä kohtaan, että mun suussa on jotain pahaa. En mielelläni maistele uusia juttuja, sillä kauhulla pelkään, että se olisikin pahaa. Tän takia onkin ihan mahdotonta kuvitellakaan, että mä alkaisin kasvissyöjäksi edes kerran viikossa, vaikka se kuinka eettistä olisikin. Jopa bataatti, soijarouhe, pavut ja linssit on kokonaan poissuljetulla listalla. Lähestulkoon kaikki kasvisruoat, joita oon syönyt, on ollut ihan kamalanmakuisia, kun en tykkää oikein mistään.  Oon myös sellanen, että jos en pidä jostain ruoasta, niin oon mieluummin syömättä vaikka päivän, mutta mä en suuhuni laita mitään pahanmakuista. Ainut vihannes ja kasvis, jota mä syön, on kurkku. Ja jos ootte nähneet mun salaattikuvia, niin niissähän ei oo koskaan mitään vihreetä, vaan ne koostuu mansikoista, pähkinöistä, tonnikalasta, krutongeista ja kurkusta :-D Joku ehkä ajatteleekin, ettei sitä voi edes kutsua salaatiksi. Jos liharuoat pitäisi jättää pois, enkä pysty syömään kasviksia ja vihanneksia, niin mun ruokavalio olisi varmasti kuivaa makaronia voikastikkeessa, kuivaa leipää ja riisipuuroa. Eikä riisipuuro pidä ollenkaan nälkää poissa. 

20 kommenttia:

  1. Mut miten sulla ei sit oo tullut mitään puutostiloja tms jos oot voinut elää pelkästään hiilareilla ja lihalla? :D Kuitenkin kasvisruoassa on tosi paljon kaikkea kropalle hyvää. Mä kyl tykkään paljon kasviruoasta, sillä jos esim. tykkäät jauhelihasta, niin soijajauhelihahan maistuu ihan tismalleen samalta? Onko se niin että ajatus ehkä enemmän painaa kuin todellisuudessa se maku (siis, että jos tiedät ruoan olevan soijakorvikkeesta, et tykkää, mutta jos kukaan ei kertoisi, se menisi alas). Ja salaattiin; babypinaattihan on ihan superpehmeää ja hyvän makuista (Y) Itte tulee pinaattia ja parsakaalia käytettyä tosi paljon ruuanlaitossa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En itseasiassa tiiä, sillä en syö vitamiinejakaan, sillä mun terveysarvot on aina olleet tosi hyviä :-D Soijarouhe, babypinaatti (ja pinaatti ylipäätään) sekä parsakaali on ihan no-no- listalla! Kaikki vihannekset ja kasvikset maistuu ihan kamalilta, ne ei vaan mee yks yhteen mun makuaistin kanssa. Bataattiranskiksiakin maistoin suuren hypetyksen vuoksi, mut senkin kohdalla jouduin pettymään... Mistään ajatuksentasoisesta ongelmasta ei siis oo kyse, vaan makuaisti ei vaan voi sietää just noita. Sama juttu on kaiken keinotekoisen, kuten valmismuffinssien ja -leivonnaisten kanssa. Ei mee alas sit millään ilman oksennusrefleksiä :-D Tän takia tehdään kaikki ruoka itse, koska en pysty syömään eineksiä niitten keinotekoisen maun takia.

      Poista
  2. Mielenkiintoinen ja rohkea postaus! Mä oon myös aika nirso kasviksien ja vihannesten suhteen.. Syön näitä perus kurkku, paprika, salaatti, mutta esimerkiksi parsakaali niin ei ei ei. Pitäisi kyllä opetella syömään, mutta kun en pidä..

    Mielettömän kauniita kuvia susta kyllä.

    Kannattaa muuten käydä kurkkaamassa mun blogi, sinusta löytyy maininta sieltä! :)

    https://nooramaijakatariina.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kivasta kommentista, kiva kuulla, että täällä on muitakin samanlaisia tyyppejä :-) Tää on aihe, josta monella on varmasti sanottavaa ja varsinkin negatiivisia ajatuksia. Aina sanotaan, ettei kaikki voi tykätä kaikesta, mutta sitten kun kyseessä on kasviksista tykkäämättömyys, niin se ei ookaan muitten mielestä enää okei. Ihmiset koittaa kovasti tuputtaa kaikenmaailman kasvisjuttuja, perustellen sitä eettisyydellä ja sillä, että varmasti tykkäisin siitä. Kaiken huippu on, kun joittenkin mielestä pitäisi pitää vähintään kerran viikossa kasvisruokapäivä, vaikka vihaisi niitä koko sydämestään. En mäkään painosta muita ihmisiä rehellisyyteen, lojaaliuteen ja parisuhteeseen - vaikka ne on asioita, jotka on hyvin lähellä mun arvomaailmaa :-D Ja kiitos mielettömästi blogilinkkauksesta!

      Poista
    2. Eihän kasvissyöjätkään pidä "lihapäiviä".. Se on kyl oikeasti totta, että kaikesta ei voi pitää eikä tarvikaan pitää. Mutta tuokin on totta, että jos et tykkää kasviksista se ei oo okei.. En kyllä tiedä mistä toi johtuu :/

      Poista
    3. Totta, vaikka heille lihapäivät olis aika epäeettisiä, kun he on jo valinneet olevansa kasvissyöjiä :-) Saman jutun oon kokenut liikunnan kanssa, josta en myöskään tykkää. Silti ihmiset hokee, että sitä täytyy harrastaa. Kaiken huippu on ollut se, kun mulla on äärettömän pahanlaatuinen migreeni, joka menee pahimmilleen käsien liikuttamisesta. En edes tykkää liikunnasta, joten se ei oo mulle vaikea paikka elämässä jättää kuntosalien käsitreenit välistä. Vuoden ajan treenasin käsiä salilla, kun lääkäreitten mielestä se teki hyvää. Mut silti lääkärit ei suostu uskomaan, että se liikunta oikeesti pahentaa sitä niin pahaksi, että mulle tulee huono migreenikausi. Olin sit aika monta kuukautta saikulla, kun mun migreeni yltyi niin pahaksi.. :-D Silloin taas, kun en treenannut käsiä (kuten lääkärit käski), niin migreeni oli tipotiessään.

      Poista
  3. Todella hyvä teksti ja erittäin rohkea aihe tällä hetkellä, kun tuntuu, että lihansyöjänä joutuu kokoajan pahoittelemaan :/ Mä voin hyvin samaistua tuohon kasviksien syömisen vaikeuteen, sillä mä en nuorempana syönyt perunan, porkkanan, kurkun ja kukkakaalin lisäksi muita kasviksia ilman yrmeätä naamaa :D Nykyään pystyn jo hieman enemmän syömään kasviksia ja jopa tykkäänkin, mutta en pystyisi kuvittelemaankaan syöväni pelkkää kasvisruokaa sen tuntuessa niin kuivalta (?) :D

    Tuohon einesasiaan puolestaan; mä kanssa tuun perheestä, jossa on aina syöty kunnon kotiruokaa ja joskus todella todella harvoin jotain laadukkaampia eineksiä jos ei ole ollut aikaa tehdä ruokaa. Eineksen kyllä silti aina maistaa ruuasta, vaikka nykyään onkin paljon myös eineksiä, jotka pyrkivät kotiruokamaisuuteen. Kyllä silti kotona tehty ruoka voittaa eineksen :)

    Lopuksi, mulla tuli mieleen yksi artikkeli, jonka joskus bongasin Facebookista ja googlettelin sen. En tiedä oletko siihen koskaan törmännyt, mutta mulla ainakin tuli ensimmäisenä mieleen tästä sun tekstistä :D
    http://www.ruokatieto.fi/uutiset/tarkka-makuaisti-suojaa-vaaroilta-ja-kenties-myos-ylipainolta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ihan samaa mieltä!! Voi vitsit, että osuit täysin naulan kantaan. Mua kiukuttaa se, että ihmiset paasaa asiasta ja pitäisi tehdä jotain, mikä heikentäisi mun elämänlaatua aika merkittävästi. Kiva, että ymmärrät :-) Mun monet kaverit, jotka on syöneet puolivalmisruokia tai eineksiä kotona, ei edes maistaneet kouluruoan teollisuuden ja puolivalmista makua, eikä osaa erottaa vieläkään jostain ruoasta sitä! He ihmetteli silmät pyöreinä sitä, kun en voinut sietää koulun klimppistä kanakastiketta, kuivia perunoita (voiko niitä tosissaan kutsua perunoiksi?) ja jauhelihakastiketta, jossa oli lihaa pari prosenttia ja loput oli jauhoja sekä tärkkelystä...

      Ja toi artikkeli oli ihan mielettömän hyvä! Kiitos ihan miljoonasti, että linkkasit sen, sillä toi sai mun olon pikkasen keveämmäksi ja tajuamaan, ettei kaikkien makuaistit voi sietää kaikkea :-) Onhan heitäkin, joita ällöttää kaikki leivonnaiset, mut ihmiset ei silti tuomitse heitä. Mulla on ihan sairaan tarkka makuaisti, mutten oo tajunnut koskaan googletella siitä lisätietoa. Kiitos, kiitos, kiitos!

      Poista
  4. Hyvää vastapainoa tää postaus kaikelle vegaaniruokavalioiden tuputukselle!
    Mietin vaan että miten oot pysynyt elossa jos ei syö mitään kasviksia? Kai sä nyt jotain syöt? En itsekään syö paljon kasviksia, mutta syön silti niitä ruoan seassa, smoothieita jne. Vai etkö syö mitään mikä sisältää kasviksia? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, ihanaa kun kommentoit! Mä olin aluksi aivan varma, että tähän tulis niitä vegaaneja, joitten mielestä mä oon maailman surkein ihminen. Tuntuu, että koska en syö kasvisruokaa, niin mä olisin automaattisesti heiän mielestä äärimmäisen huono ihminen. Voin kyllä myöntää, että mun arvomaailmassa huono ihminen määritellään kyllä aivan muilla kriteereillä kuin lautasen sisällöllä :-D En tiedä miten oon elossa, pitäis varmaan käydä mittailemassa arvoja jossain, mutta verikokeet sattuu niin paljon, että oon aivan mustelmilla niitten jälkeen... Itseasiassa silloin, kun olin pieni, niin terkkarit aina sanoi: "sä syöt varmaan tosi paljon kasviksia, kun sulla on näin erinomaiset arvot" ja mä meinasin kuolla nauruun. Mutta joo, mä en syö _MITÄÄN_ kasviksia. En koskaan, enkä milloinkaan.

      Poista
    2. Itse kans vihaan sitä, että yhden asian perusteella tuomitaan henkilö täysin! Varsinkin juuri vegaanit on nyt saanut sanaansa paremmin kuuluville, joten kaikki ei-vegaanit on nyt niitä huonoja ihmisiä.. Ymmärrän mielipiteet ilmaston lämpenemisestä, ja olen itsekin yrittänyt vähentää lihansyöntiä, mutta on niitä paljon suurempiakin asioita, joilla voi vaikuttaa!
      Tää postaus oli oikeesti tosi mielenkiintonen, koska oon nyt pari päivää miettinyt että miten voit olla niin laiha ja terve kun et syö kasviksia, hah :D En vaan oo kerennyt kommentoimaan. Oletan siis että syöt kuitenkin hedelmiä jne. :D
      Joo, siis hyvä, mielipiteitä herättävä postaus! :)

      Poista
    3. Joo, siis erityisesti musta tuntuu, että kaikki sekasyöjät leimataan huonoiksi ihmisiksi. Mä koen myös sen niin, että maailma on täynnä suurempiakin murheita mun mittakaavassa :-D Mutta toki ajattelen sen olevan hyvä juttu, että ihmisillä on erilaiset asiat, joitten puolesta he haluaa taistella. Se auttaa saamaan maailmasta vähän paremman paikan kokonaisuudessaan ja jos kaikki olisi vegaaneita, niin eihän kukaan taistelisi muitten ongelmien puolesta. Sen takia on mun mielestä ihan mielettömän huolestuttavaa, että monet kokee, että ainut oikea vaikuttamismahdollisuus olisi olla vegaani ja muilla asioilla ei olisi yhtä suurta merkitystä!

      Siis eikä, hauska miten somen perusteella pystyy näyttämään "parhaimman" puolensa, sillä mä oon oikeesti lihonut ihan käsittämättömästi parin kuukauden sisässä. Kävin lääkärissä ihan muista syistä, siellä kysyttiin mun painoa ja sanoin pari kuukautta sit olleen painoni. Lääkäri kuitenkin halusi punnita mut ja painoin 7kg enemmän kuin loppusyksystä! :-D Mun vartalo on kuitenkin siitä kummallinen, että näytän ulospäin hoikalta, mut kaikki ylimääräinen kerääntyy vain ja ainoastaan vatsaan, joten siinä on tosi paljon ylimääräistä. Heti, kun tulin täysi-ikäiseksi, niin mun lihominen on mennyt pelkästään ylöspäin, kun ennen sitä mä olin jatkuvasti alipainoisen mittakäyrissä...

      En ehkä kehtaa myöntää, mutten syö hedelmiä tai marjojakaan :-D Hedelmistä kyllä tykkään, mut jotenkin niitä ei koskaan tuu ostettua kotiin ja mun lempparihedelmä eli vesimeloni ei taida olla kovin ravintorikasta, haha. Marjat on mun lemppareita, erityisesti mansikat, mut niitäkin syön ainoastaan kesällä tuoreeltaan. Oon kuitenkin kokenut itteni monen vuoden ajan ihan terveeksi, enkä oo syönyt minkäänlaisia vitamiineja, vaikka siihen ois ehkä ollut tarvetta. Mitään arvoja en oo käynyt mittauttamassa, kun näinkin on ihan hyvä, joten mun ruokailupuoli on ihan retuperällä... Mut kiitos paljon, kiva kuulla :-) Olin ihan yllättynyt, miten paljon tää on kerännyt kommentteja, joten kiva kun toit mielipidettäsi esille!

      Poista
  5. Olisi mielenkiintoista, jos tekisit postauksen esimerkiksi viikon syömisistäsi! Valottaisi vähän sitä, mitä syöt. :-D Itse nirsoilen tiettyjen, erikoisempien kasvisten kanssa mutta mulle on nyt vanhempana tullut joku nirsous lihaa kohtaan. Ei siis mistään eettisistä tms syistä, en vaan pysty enää syömään tiettyjä lihoja. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syön niin yksipuolisesti, ettei siitä varmaan saisi ees postausta aikaiseksi! Mun lemppariruokia on rakettispagetista tehty jauhelihavuoka, itse tehdyt hampparit alusta loppuun, spagetti ja jauhelihakastike, perunamuusi ja lihapullat, itse tehty kinkku-ananas pizza ja lehtipihvit itse tehdyillä ranskiksilla - ja näitä me vedetään aika monta kertaa viikossa. Joskus syön myös sitä mun lempparitonnikala"salaattia", jossa ei oo ollenkaan salaattia tai vihanneksia. Mulla on enemmän ruokia, joista en tykkää kuin joista tykkäisin... Liha on siis hyvin vahvasti läsnä jokaisessa ruoassa, sillä se mä tykkään siitä, se pitää nälkää poissa ja sopii hyvin ruokaan :-D Ollaan monesti tehty jotain poikkeavaa ruokaa, mut se loppuu jokaikinen kerta siihen, etten voi sietää sitä ja mulle pitää tehdä uus ruoka...

      Ja aika jännä toi sun lihajuttu, sillä mun 9-vuotias pikkusiskokaan ei voi sietää lihaa. Meiän perheessä liha on kuulunut jokaikiseen ruokaan, mutta se ei vaan pysty syömään lihaa, eikä syynä oo todellakaan mitkään eetiset syyt :-D Sille äiti on syöttänyt pienenä valmissoseita kaupasta, meille muille ei, joten siinäkö syy haha... Mut kiitos kommentista, on tosi ihana saada kommenttia asiaan liittyen ja uudenlaisia näkökulmia!

      Poista
  6. Sääli, että tiedostat ruokavaliosi epäeeytisyyden, muttet tee silti asialle mitään. Kuinka itsekäs täytyy olla, että laittaa oman nautinnon ja mielihyvän oikeudenmukaisen maailman edelle? Ymmärrän, että kaikki eivät pidä kaikista ruoista, mutta on silti mielestäni vastuutonta elää vain liharuoalla.

    Nykyään ajatellaan aivan liikaa sitä omaa napaa ja omaa onnellisuutta ja elämänlaatua muiden kustannuksella. Onko jokin hedonistinen teko oikein, jos se aiheuttaa muille kärsimystä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon odottanut tällaista kommenttia ja ihmettelinkin, kun kaikki muut postauksen kommentit oli symppiksiä ja ymmärsi mun pointin :-) Jos mä en voi syödä liharuokaa, niin mä en voi syödä mitään. Mun vatsalaukku ei täyty siitä, että syön kasvisruokaa ja oksennan sen. Ja ei, kyse ei oo mistään pienestä yökkimisestä, vaan oksennan sen lautaselle. Tiedän, mä en oo eettinen tässä asiassa, sillä vaihtoehtoja ei ole, jos haluun pysyä hengissä. Mutta on myös aika ajattelematonta sanoa, että sitä kasvisruokaa pitäisi väkisin syödä, riippumatta omasta elämäntilanteesta. Näen tiedoista, että sä oot pitkäaikasempi lukija, joten eiköhän tää asia oo ollut sun tiedossa kauemminkin :-) Olisiko susta parempi, että eläisin ruoalla, jossa ei ole lihaa, mutta ei myöskään kasviksia ja oisin nälässä jatkuvasti?

      Mutta joo, humanistisessa ammattikorkeassa opiskelevana mulle on eettisyyttä tärkeämpää juurikin koulussa opetetut arvot. Se, että lautasen sisältöä tärkeämpää on sen henkilön luonne, hyvät käytöstavat ja ihmisten hyvinvoinnin turvaaminen. Jos mun pitäisi valita se, että auttaisinko kaikkia maailman koulukiusattuja, syrjäytyneitä ja elämänhallinnan menettäneitä vai tekisinkö maailmasta eettisen paikan, niin vastaus olisi ensimmäinen. Pidän ihan mielettömän tiukasti kiinni ihmisarvosta ja siitä, että jokainen saisi elää sellaisen elämän, jossa voisi hyvin. Mä teen kaikkeni, jotta voisin vaikuttaa näihin asioihin tulevaisuudessa, joten ruoan eettisyys on mulle vain yksi osa-alue, koko eettisyyden isossa kirjossa. Mun arvomaailmaan ei kuulu se, että tuomitsen ihmisiä itsekkäiksi ainoastaan ruoan syömisen perusteella. Eettisyys on niin paljon kaikkea muutakin. Varsinkaan ihmistä, joka pieniruokaisuuden vuoksi syö hädintuskin yhden jauhelihapaketin viikossa. Ymmärtäisin vähän paremmin, jos niitä paketteja kuluisi monia, mutta yksi jauhelihapaketti kattaa mun koko viikon nälän.

      Sä oot kuitenkin tuomitsemassa itsekkääksi aika kevein perustein, joten onnea valitsemallasi tiellä :-) Mä pidän itsekkäänä puolestaan sitä, että tuomitaan muita ihmisiä, sillä se on musta väärin.

      Poista
    2. Noniin, nyt ehkä aukesi paremmin kun selvensit tässä. Eli itse en ainakaan ymmärtänyt sitä, että et pysty mitään muuta oikeasti kuin lihaa syömään kuolematta nälkään. My bad! Ehkä silloin pitää valita oma henki vs. eläimen henki ja siinä tilanteessa valitsisin tosiaan itsekin oman henkeni.

      Kritisoin itsekkäiksi nimenomaan niitä, jotka tiedostavat lihansyöntinsä epäeettisyyden, mutta silti haluavat vain oman nautintonsa takia elää syöden runsaasti lihaa. Muiden tuomitsemisessa taas musta ei ole mitään itsekästä, mikäli sen perustelee hyvin. Mikäli toisten tekemisiä ei voisi kriittisessä valossa tarkastella, et itsekään tuomitsisi murhaajia, varkaita, koulukiusaajia yms. Jos eettisyyttä tärkeämpää on mielestäsi luonne, silloin tosiaan arvomme eroavat. Itseni mielestä se, kun aiheuttaa mahdollisimman paljon hyvää mahdollisimman monelle nyt ja tulevaisuudessa elintavoillaan on tärkeämpää kuin se, että tärkeistä asioista ei voi jonkun loukkaantumisen pelossa puhua.

      ps. Itsekin opiskelen humanistista alaa yliopistossa, mutten kyllä muista blogiasi aiemmin lukeneeni?:) Facebookin kautta päädyin tänne.

      Poista
    3. Joo, näin on ollut aina, opetteluista huolimatta. Ei se mitään, kömmähdyksiä sattuu :-D Nää on vahvasti arvokysymyksiä, joillekin eläimen henki on ihmishenkeä tärkeämpi ja toisille ihmiselämä on kaikkein arvokkain. Vastapuolten on usein hankalaa ymmärtää toistensa pointteja, jos arvomaailmat eroaa selkeesti toisistaan. Ymmärrän sun pointin kuitenkin hyvin, vaikka mä koenkin, että elintapoja tärkeämpää on oma käytös muita ihmisiä kohtaan :-)

      Poista
  7. millasilla asioilla sä pyrit ilmastonmuutosta estämään tai hidastamaan arkena? käsittääkseni liikut omalla autolla joka paikkaan, matkustelet paljon ja ostat vaatteita usein ja sen enempää ilmeisesti miettimättä, että miten ne on valmistettu tms. useinhan monelle (niinkuin myös itselle) vegaanisuus on yksi tapa pyrkiä vaikuttamaan siihen, ettei ilmastonmuutos yltyisi ihan niin pahaksi ja hidastuisi siitä, mitä se tällä hetkellä on. ihan siis uteliaisuudesta kysyn, koska ymmärrän kyllä että kasvissyönti ei ole vaihtoehto kaikille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä käytin päivittäin 7 vuotta bussia, mut pari kuukautta sit tajusin säästäväni monta tuntia päivässä aikaa, jos meen omalla autolla. Asutaan myös kaukana keskustasta, eikä esimerkiks meille kotikotiin mee minkäänlaista bussiyhteyttä, joten auto on tosi tärkeä just nyt. Kahen koulun ja työn kanssa aikaa on hirmu vähän tuhlattavaksi busseihin, joten tää vaihtoehto toimii ainakin tässä elämäntilanteessa :-) Mä laitan myös kaikki käyttämättömäks jääneet vaatteet eteenpäin ja suosin vaatekaupoissa laadukkaampia materiaaleja, jotka kestää vuosia hyvänä!

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)