maanantai 19. joulukuuta 2016

SEKSUAALISUUDESTA

IMG_8852
Oli ne päivät, viikot ja vuodet, kun halusi vain sulkea rakkaan samaan huoneeseen. Pitää toista hyvänä, olla ihokontaktissa ja viettää koko päivä samalla tavalla. Antaa kaikki rakkautensa ja halunsa toiselle. Oli päiviä, jolloin ei yksinkertaisesti pystynyt olemaan irti toisesta ja koko päivä kului peiton alla. Tiedän, että hyvin monelle seksuaalisuus on asia, josta ei haluta keskustella julkisesti. Mäkin pohdin pitkään, että onkohan tää aihe, jossa voin puhua mun blogissani? Koen nimittäin, että blogipiireissä on tarkasti rajattuna aihe, josta voi puhua: on lifestylebloggaajia (johon mäkin kuulun), mammabloggaajia, muotibloggaajia, käsityöbloggaajia ja "lööppibloggaajia". Muotibloggaajan blogiin ei oikein sovi erityylinen postaus, mutta vaikka mäkin miellän tän lifestyleblogiksi, niin aihe tuntuu silti hieman kysymysmerkkinä. Syy on se, ettei mun ikäisten nuorten blogeissa käsitellä seksuaalisuutta. Tulevana yhteisöpedagogina mua ärsyttää suunnattomasti seksuaalivalistus ja siihen liittyvät kiellot. Mä en oo näitä kieltoja koskaan onneksi kokenut, mutta tiedän, että monet on. Nimittäin sen, että nuorelle sanotaan, ettei sen ikäisen kuulu olla seksuaalisesti aktiivinen, ja sen takia valistuksiakaan ei pidetä. Kaikista eniten mä kauhistun, kun (vanhanaikaisemmat) aikuiset toteaa, ettei seksi kuulu tietyn ikäisen elämään. Yhteiskunnassa kovasti pyydetään pidättäytymään ja odottelemaan, kunnes on valmis. Mutta vaikka olisikin valmis keskivertonuorta aikaisemmin, niin sitten ollaankin liian nuoria, ja se ei kuuluisikaan siihen elämäntilanteeseen vielä. Kun oon lukenut keskustelupalstoja, niin niissä on monesti äitejä, jotka kysyy, että onkohan okei, että hänen 14-vuotias tyttärensä viettää öitä poikaystävän luona. Osa kommentoijista on ehdottomasti sitä mieltä, ettei todellakaan ole okei, sillä ton ikäinen on ihan lapsi, eikä siihen ikään kuulu vielä seksin harrastaminen. Uskotaan, että yökyläilyn kieltäminen tarkottaisi sitä, ettei tytär voi harrastaa sitten ollenkaan seksiä. Ollaan niin hitsin vanhanaikaisia ja luullaan, että sitä tapahtuisi ainoastaan yöllä, vaikka fakta on se, että sitä tapahtuu joka tapauksessa. Mutta jos, ja kun, nuori osottaisi olevansa valmis, niin kaikenlainen valistus hoidetaan sanomalla: "Ei se kuulu vielä sun ikäisille, sä oot vielä lapsi." Ehkäisyn huolehtiminen jää kokonaan nuorelle itselleen, kun hän ei saa tukea, vaikka sitä ehkä kaipaisikin. 

IMG_8851
On niin surullista, ettei jotkut vanhemmat tue lastaan tässä asiassa ollenkaan. Tai ei oo läsnä silloin, kun olisi tarvetta luotettavalle aikuiselle. Kyllä mun äiti on tiennyt näistä asioista jo vuosia, maksanut mun ehkäisyn koko parisuhteen ajan ja kysynyt, että oonhan mä ihan varma päätökseni kanssa, sillä olin niin hitsin nuori aloittaessani. Mutta vaikka olin nuori, olin täysin valmis ja kypsä siihen. En olisi kaivannut ketään kyseenalaistamaan sitä, että onko ikää nyt tarpeeksi. Ei nuori kaipaa kieltämistä, vaan nimenomaan tukea, ohjausta ja asioista puhumista. Eikä 13- tai 14- vuotias todellakaan oo mikään lapsi, vaan kehittynyt nuori; vaikka osa aikuisista toteaakin, ettei seksuaalivalistus edes kuulu sen ikäisille. Osa voi olla jo täysin valmis tässä iässä, mutta toiset ei koe olevansa valmiita vielä täysi-ikäisinäkään. Sitä ei voi kukaan ulkopuolinen määritellä, vaan se tunne tulee ihan omasta kehostaan. Seksuaalisuus on niin kaunis asia, kun siinä on mukana aito luottamus ja kunnioitus, joten mä en näe syytä peitellä asiaa. Tuntuu oudolta, että siitä puhuminen on vielä tabu tällä vuosikymmenellä, vaikka kyllä mä just nimenomaan nuoruuteen yhdistän sen seksuaalisuuden huipun, enkä esimerkiksi keski-ikään. Siksi en ymmärräkään, miten niin luonnollinen asia voi herättää niin suurta kauhistusta. Meiän seiskaluokan opettaja oli ihan mielettömän symppis nainen ja hän totesi terveystiedon tunnilla osuvasti: "Jos teillä on stressiä, niin älkää koskeko päihteisiin, vaan harrastakaa seksiä kumppaninne kanssa." Seksuaalisuudesta on jollain tavalla tehty asia, josta pitäisi olla noloissaan, vaikka siitä pitäisi olla ylpeä: kantaa kehonsa ylpeydellä, nauttia siitä ja olla täysin mukana tilanteessa. Ei niin ihanasta asiasta kannata tuntea syyllisyyttä tai huonoa omatuntoa, jos on hoitanut ehkäisyn kunnolla. 

4 kommenttia:

  1. Oon ite aika sensuroimaton tämmösist asioist mut silti jotenki tuli semmone hetken hämmennys siit et oli ton niminen uusi postaus ku tämmösiä harvemmin blogeissa tosiaan tulee vastaan! Mut hyvä kannanotto mun mielestä (: Jenkeissä ku olin ni se ajatustapa varsinki ärsytti et sillä muka estetään nuorten seksin harrastus et ei puhuta niitten kanssa asiasta ja pidetään seksi-sanaa melkeenpä kirosanana..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ihan samaa mieltä, että tätä aihetta käsitellään hirveän vähän! Aihetta käsittelee kuitenkin ihan loistavasti mun blogilempparit: Puhu Muru ja Havaintoja Parisuhteesta :-D Kiitos paljon, kiva kuulla sunkin ajatuksia asiasta.

      Poista
  2. Ihan mahtavaa, että kirjoitat tällaisesta aiheesta blogissasi! Tämä oli mielenkiintoinen kannanotto, vaikka olenkin osittain eri mieltä. En siitä, etteikö seksuaalisuudesta pitäisi puhua avoimemmin myös nuorille, koska asia jokatapauksessa heitä kiinnostaa ja mietityttää, mutta ehkä siitä, että 13-vuotias ei olisi vielä melko nuori seksin harrastamiseen. Sanomattakin selvää, että poikkeuksia on, koska nuoret kehittyvät hyvin eri tahtiin monista syistä, mutta näin yleisesti ottaen näen, ettei seksielämän aloittamista kannattaisi kiirehtiä. Riski siihen, ettei olekaan aidosti valmis, ei osaakaan hoitaa turvallisuutta (ehkäisy, taudit yms) täysin jne on huomattavasti suurempi 13-vuotiaalla kuin vaikkapa 18-vuotiaalla. Olen itse nyt 26-vuotias ja työskentelen opettajana 13-14-vuotiaiden parissa ja vaikka he toki tietyllä tavalla ovat jo nuoria/teinejä, on heissä silti vielä iso osa jäljellä sitä lapsipuoltakin.

    Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta & kivasta blogista ja ihanaa joulua sinne! :)

    T.Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista, on aina ihanaa, kun kommenttiboksissa saadaan keskustelua aikaiseksi :-) Onnistuin kirjottamaan ton kohdan vähän huonosti, mutta tarkotin, että seksiin valmista 13-vuotiasta ei pidä kohdella kuin lapsena ja kieltää sitä vain siksi, että 99% sen ikäisistä ei välttämättä olisi millään tavalla valmiita siihen. Sen sijaan saman luokan muut tytöt saattaa vielä olla tosi lapsia, eikä vois kuvitellakaan mahdollisuutta sukupuoliyhteyteen. Tossa iässä hyvin harva on vielä valmis, mut niitäkin tapauksia kuitenkin on. Pari vuotta kun ikää tulee lisää, niin suuri osa on jo kokenut ensimmäisen kertansa, olivat he muitten mielestä liian nuoria tai ei. Oon samaa mieltä, ettei pidä kiirehtiä turhaan, mutta koen sen myös niin, ettei muitten ihmisten takia täydy jarrutellakaan, jos kokee olevansa vastuullinen ja valmis :-) Mä muistan ite, kun aloin seurustelemaan, niin meiän kaveriporukka oli ihan kauhuissaan, sillä he ei ollut vielä ollenkaan sillä tasolla elämässään, vaan halusi vielä elää lapsuuden ja nuoruuden välimaastoa!

      Kivaa joulua sinnekin ja kiitos kommentista :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)