keskiviikko 31. toukokuuta 2017

MUN KULUTUSTOTTUMUKSET

IMG_2984
IMG_2990
Mä muistan ikuisesti, kun ihan pienenä ekaluokkalaisena meillä oli kotona sellainen tapa, että viikkorahaa sai oman luokkatasonsa mukaisesti. Ekaluokkalaisena sai euron viikossa, mikä on näin jälkikäteen ajatellen hyvin koomista ja vitsaillaankin tästä usein äitin kanssa. En edes muista kuinka pitkään tätä jatkui, sillä mä olin ihan tyytyväinen tähän järjestelmään. Ei ala-asteella vielä oo sellaisia asioita paljoakaan, joihin tarvitsisi rahaa, joten en kyseenalaistanut järjestelyä. Yläasteella se ei kuitenkaan enää riittänyt mulle, joten sovittiin, että saan lapsilisät suoraan itelleni joka kuukausi. Näillä rahoilla piti kuitenkin itse kustantaa puhelinlasku ja ylimääräiset shoppailut. Kävin kuitenkin myös töissä niin pienipalkkaisessa duunissa, että kerhonohjaajana tienasin vitosen (haha, kyllä!) jokaisesta kerhokerrasta. Rahankäyttö oli mulle kuitenkin helppoa, sillä pidin huolen, että mulla on aina haluamani summa koossa. Saatoin tuhlata koko palkkani, mutta vain silloin, jos loppukuusta ei tullut muita menoja.

IMG_2989
IMG_2955
IMG_2992
IMG_2988
IMG_2949
Nyt mä oon kuitenkin paljon tarkempi mun kulutustottumusten kanssa. Rakastan vaatteita, mutta en halua kaappiini kertakäyttövaatteita, jotka nukkaantuu ensimmäisessä pesussa. Materiaaleista en osaa vielä suoraan sanoa kestävyyttä, mutta kokeilemalla ja silmätuntumalla osaan hahmottaa lähes aina hyvät kankaat. Koen tärkeäksi, että kun laitan niin sellaisen summan vaatteisiin, niin niiden on kestettävä vuosia hyvännäköisinä. Nuorempana, kun tulotaso oli paljon huonompi, mä ostin juurikin niitä kertakäyttövaatteita. Nyt oon siitä onnellisessa asemassa, että pystyn ottamaan hieman kalliimman vaatteen, jos tiedän sen olevan nukkaantumaton. Mä koen onnistuneen fiiliksen, kun puen päälleni viis vuotta vanhan vaatteen, joka on edelleen mieluisa ja uudenveroinen. Toisinaan mulle tulee kausia, jolloin tuhlaan isoja summia vaatteisiin, mutta tällä hetkellä en oo ostanut kahteen kuukauteen ainuttakaan. 

Matkustaessa valitsen aina matkakohteen sen perusteella, mihin mun unelmakohteista olisi sillä hetkellä halvinta mennä. Maailmassa on niin paljon nähtävää, että tän ajattelutavan vuoksi jokainen maa tulee kyllä aikanaan koettua, mutta halvemmalla. Me suositaan ruokakaupoista kaikkein halvinta ja vaikka ostetaankin jokaisella kauppareissulla kaheksan kassia ruokaa, niin mä oon tosi tarkka päiväysten kanssa. Koen itteni maailman surkeimmaksi tyypiksi, jos ruokaa menee roskiin vanhenemisen vuoksi. Jollain tavalla koen, että matkustaminen vie vaan hetken elämässä, kuten myös se suussa oleva ruokapala, joten en halua laittaa suuria summia sellaiseen. Sen sijaan mä voin laittaa enemmän rahaa juurikin ikuiseen sisustukseen, kauniisiin vaatteisiin ja asuntoon. Musta ei tunnu yhtään pahalta, että joka kuukausi meiltä menee tuhat euroa asuntosäästötilille, jotta jonain päivänä voitaisiin asua unelmiemme kodissa. Mutta sen sijaan meinaan repiä hiukset päästäni, kun torilta ostetut 2€ mansikat onkin kokonaan homeessa ja ne joudutaan heittämään roskiin. Kaikki on todellakin suhteellista.

Millaisia kulutustottumuksia teillä on?

14 kommenttia:

  1. Mulla on aika samanlaisia ajatuksia kulutuksen suhteen. Haluan panostaa varsinkin ajattomiin vaatteisiin ja asusteisiin, joita tiedän että tulen käyttämään vuosia. Hetkelliset muoti villitykset hankin yleensä sitten halvempina ja huonolaatuisempina. Ruoka on myös sellainen johon en halua kuluttaa turhaa rahaa. Se miltä ruoka maistuu on kuitenkin tärkeää, joten välillä pieni panostaminen on sielläkin paikallan. Mun perus idea on se, että säästää kaikesta mistä pystyy, mutta samalla pitää muistaa elää ja nauttia erilaisita asioista kuten matkustus, herkullinen ruoka, harrastukset yms. :))

    Löysitpä monta onnistunutta otosta mun räpsimistä kuvista ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla sunkin mielipidettä asiaan! Meillä tuntuu olevan hyvin samanlainen ajatusmaailma kuluttamisen suhteen, mäkin ajattelen noin :-) Elämästä pitää silti osata nauttia, eikä jokaisesta asiasta tulisi venyttää senttiä - pitää antaa itselleen myös lupa nauttia.

      Poista
  2. Olen pitkälti samoilla linjoilla sun ja yllä olevan Janette Rikkisen kommentin kanssa. Asiat tulee aina suhteuttaa, esimerkiksi jos katson huonommasta materiaalista valmistettua trendikästä vaatetta joka maksaa vaikka 20€ niin se voi tuntua mun mielestä tosi korkealta hinnalta, kuin rahallisesti kalliimpi kestävästä ja laadukkaasta materiaalista valmistettu klassinen vaate. Ja erittäin hyvin sanottu tuo, että ruoka ja matkustaminen vie vain hetken elämässä. Itse varsinkin kun olen kotona viihtyvää sorttia, niin mulle on tosi tärkeää, että se koti todella myös on viihtyisä ja siksi olen valmis siihen satsaamaan! Lisäksi tuo säästötili vs. mansikat esimerkki oli mahtava, sillä itse koen asian aivan samalla tavoin! 😄
    Itsekin olen vaatteiden ostamista huomattavasti vähentänyt (vaikkei sitä ehkä heti uskoisi) ja pitkälti juurikin sen takia, että katson enemmin vaatteen säilyvyyttä, käytettävyyttä ja kestävyyttä. Kirjoittelinkin omaan blogiin siitä miten itse olen vähentänyt erityisesti vaateostoksia ja postaukseen pääsee tästä: http://saraoonav.blogspot.fi/2017/05/5-askelta-miten-vahentaa-turhia-ostoksia.html
    Todella kivoja kuvia ja erityisesti tuo valkoinen paita on aivan ihana!😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oon myös samaa mieltä sun kanssa! Mäkin viihdyn kotona älyttömän hyvin, joten siksi on ihana satsata omaan viihtymiseensä. Kiitos kommentista ja sun mielipiteistä :-)

      Poista
  3. Mulla on aika sama juttu! Yritän hankkia sellaista, joka ei mene "pois muodista" eli juttuja, joita haluan käyttää vielä esim vuodenkin päästä. Tämä sun asu on muuten aivan ihana!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että muutkin satsaa pitkäaikaiseen vaatekaappiin! Kyllä mäkin toisinaan ostan hutiostoksia, mutta oon aika hyvin onnistunut miettimään, mitkä vaatteet pääsee kunnolla käyttöön. Kiitos paljon :-)

      Poista
  4. Ajattelen aika lailla samalla tavalla mutta toteutus onkin sitten aina aika surkea! :D Tuntuu pahalta maksaa vaikkapa 4 euroa jäätelöstä, kun sen voi säästää mutta mä vaan rakastan ruokaa! :DD
    Oon pitkään jo toivonut voivani ostaa just tosi laadukkaita vaatteita mutta tulottomana opiskelijana ei oikein onnistu.. Sikspä oonkin siirtynyt melkein kokonaan kirpputoreille vaatteiden suhteen. Ei sieltäkään aina laadukasta saa mutta ainakin tosi halvalla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, älä huoli, munkin toteutus joskus ontuu! Toisinaan haluaa ostaa vähän kalliimpaa ruokaa, satsata luksuslomaan tai ostaa jotain sellaista, mikä ei olisi ehkä järkevää :-D Mut ihan loistavaa kuulla, että onnistut tekemään löytöjä kirppiksiltä. Mä oon ite puolestani huomannut, että teen sieltä AINA hutiostoksia, mutta vaatekaupoissa en lähes ikinä. En tiedä miksi, sillä pyrin miettimään sielläkin samalla tavalla, että tuleeko jollekin käyttöä.

      Poista
    2. Hyvä etten oo ainut jolla ei aina onnistu! :D
      Monesti se halpa hinta laittaa ostaan jotain mitä ei oikeesti tarvikaan, vaikka kuinka yrittäis järkevästi pohtia kannattaako ostaa! :D Ne on onneks helppo laittaa eteenpäin, jos huomaa tehneensä hutiostoksen. :)

      Poista
    3. Niimpä, samaa mieltä :-)

      Poista
  5. Mäki oon nyt ottanut tavoitteekseni päästä eroon huonolaatuisista "kertakäyttövaatteista" ja hankkia vaatekaappiini ajattomia sekä hyvälaatuisia vaatteita, joita voisin käyttää vielä useamman vuodenkin kuluttua! Nyt viimeaikoina oon alkanut käydä myös kirppiksillä, jolloin omatunto ei ala soimaamaan, jos ne heräteostokset on kierrätettyä tavaraa tai vaatetta :)
    Mun blogi: ordinarythings-senja.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla sunkin mielipidettä asiaan :-) Kirppiksillä käyminen on aina hyvä valinta!

      Poista
  6. Voi että, ollapa niin hyvin toimeentuleva, että voisi ostaa laadukkaita ja eettisiä vaatteita! (Tosin joku voisi tähän sanoa, että kapitalistisessa yhteiskunnassa eettistä kulutusta ei ole, mutta eettisyyteen pyrkiminen on silti hyvä asia, eikö?) Itse elän minimieläkkeellä, eikä tosiaan ole rahaa ostella yli parinkympin vaatteita (lukuunottamatta talvitakki – siihen oli pakko panostaa). Valitettavasti tämä tarkoittaa, että joudun ostamaan halpakaupoista vaatteeni. Onneksi vaatemakuni on kuitenkin yksinkertainen enkä mene muotien mukana juurikaan. Mustaa, ajatonta ja simppeliä! (Omistan kaksi ei-mustaa vaatekappaletta ja yhden ei-simppelin vaatteen.) Silti, mieluusti ostaisin tyylikkäämpää ja laadukkaampaa vaatetta. Vaikka kyllähän minulla yksi H&M:n mekko kesti kuusi vuotta, että eivät ne kaikki ihan surkeita ole.

    Minä en saanut ikinä viikkorahaa, enkä saanut lapsilisiäkään itselleni (liittyi jotenkin siihen, että isäni kuoli ollessani seitsemän; lapsilisäni piti säästää tai jotain – hyvä, että säästettiin, sain sitten ostettua auton täytettyäni 18). Jos halusin jotakin "tarpeetonta", siitä piti neuvotella äidin kanssa ja yleensä tehdä ekstratöitä kotona tai navetassa.

    Nuo aurinkolasisi ovat todella kivat, sopiiko tiedustella, mistä ovat? :) Jos löytyisi voimakkuuksilla samantyylisiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti tulotaso ei aina mee tasan, mutta niillä mennään, millaisen terveyden ja elämäntilanteen on saanut :-) Mun mielestä sun ei kuitenkaan pidä potea huonoa omatuntoa asiasta, sillä on täysin ymmärrettävää, ettei oo varaa panostaa vaatteisiin. Kiitos sun kattavasta mielipiteestä ja omakohtaisesta kokemuksesta! Mun lasit on Raybanit, jotka ostin Stockalta pari vuotta sitten, mutta tota klassikkomallia on monessa muussakin paikassa myynnissä :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)