torstai 29. kesäkuuta 2017

MIELEN PÄÄLLÄ OLEVIA JUTTUJA

IMG_3569
IMG_3565
Mihin aika oikein katoaa, ylihuomenna on heinäkuu? Aikuisena tuntuu ihan hölmöltä, miten nopeasti aika kuluu ja tuntuu, ettei oo ehtinyt tehdä mitään ihmeellistä. Nuorena kesä tuntui niin loputtomalta, kun näki joka päivä kavereita ja vapaa-aika oli ihan täyteen bookattuna tekemistä. Ensi viikko on mun ensimmäinen, kun ei tarvitse kaivaa opiskelujuttuja esille, joten aion ihan ensimmäiseksi suunnata kirjastoon hakemaan jotain kesälukemista! Mulla on myös tavoitteena saada vaatekaapista laitettua eteenpäin kaikki vaatteet, joita en oo käyttänyt vuoteen, sillä mulla on edelleen kaapissa yläasteaikaisia vaatteita, joista en raaskisi luopua. Jollain tavalla mä rakastan tehdä jatkuvasti vaatekaapista käytännöllisempää: luopua liian pienistä vaatteista ja hankkia tilalle istuvampaa. Mä en voi nimittäin olla ainut, jonka kaikki mekot, hameet ja paidat jää jossain vaiheessa pieniksi, kun niitä on pesty niin usein? Vaikka pesen kaikki vaan kolmessakympissä, niin osa kutistuu silti, jolloin niistä tulee jo mauttomankin lyhyitä. Nykyään oon kyllä oppinut ostamaan vähän liian pitkiä vaatteita, jotta ne kutistuu sitten jossain vaiheessa kivanpituisiksi. 

Musta myös vähän tuntuu, että olisi aika tehdä kunnon kaappien suursiivous, sillä meitä on ensi syksynä kaksi opiskelijaa, kun poikaystäväkin sai koulupaikan! Kaappitila tulee siis ehdottomasti tarpeeseen ja kaksiossa ei ikinä voi olla liikaa tilaa. Mua vähän kauhistutti, miten paljon opiskelijoiden tuista on leikattu, sillä esimerkiks mä sain aiemmin itelleni 450€/kuukaudessa toisen asteen opiskelijana (opintoraha+asumistuki), mutta kolmannen asteen opinnoihin saan syksyllä enää tasan 300€/kuukaudessa (opintoraha + asumistuki)... Onneksi me molemmat käydään töissä, mutta toi tilanne pakottaa kaikki seurustelevat opiskelijat käymään töissä tai nostamaan lainaa. Jos asuisin yksin, olisin saanut 550€ tukia, joten en yhtään ihmettele, miksi monet seurustelevat vuokraa toisen kämpän tukien vuoksi :-D Kyllä mäkin pohdin, että olisiko se ollut taloudellisesti kannattavaa, joten oli kyllä erikoinen uudistus!  Ymmärrän kyllä, että kyseessä on tuki, mutta juuri siitä johtuen sen tulisi olla tasapuolinen. Kaikkein isoin vääryys on mun mielestä kyllä se, että jos toinen opiskelee ja toinen käy töissä, opiskeleva ei saa asumistukea ollenkaan! Mun mielestä kenelläkään tän ikäisellä ei oo velvollisuutta maksaa toisen elämistä. Ihan hullua olisi se tilanne, jossa toinen ei yksinkertaisesti suostuisi maksamaan siitä, mutta Kelakaan ei myöntäisi tukea toisen "elatusvelvollisuudesta" johtuen. Kuinka monella parikymppisellä on oikeesti yhteiset rahat? 

8 kommenttia:

  1. Oon niin samaa mieltä tosta opintotukiuudistuksesta! Ymmärrän että jostain on leikattava, eikä mä nyt myöskään kuole siihen että mut pakotetaan ottamaan enemmän lainaa, mutta toi elatusvelvollisuus on jotain mikä menee yli ymmärryksen ja pahasti. En käsitä miksi se piti tehdä noin???

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon tismalleen samaa mieltä, sillä ei ketään voi pakottaa maksamaan toisen elämistä avoliitossa. Toiset on saattaneet just muuttaa yhteen tuoreessa suhteessa, eikä tällöin oo mun mielestä mitään velvoitetta elättää toista :-D

      Poista
  2. Komppaan myös tuossa opintotukiasiassa... Nyt jo huolettaa, että miten tulen pärjäämään, sillä itse en todellakaan halua mieheni elättävän mua. Mun mielestä on älytöntä ylipäätään, että tämän ikäisenä ja lisäksi AVOliitossa asuvana ei saisi täyttä tukea? Miksi yhdessäasumisesta pitää rankaista opiskelijaa??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin mäkin ajattelen ja koen sen hyvin vääräksi. Mun rahat on mun omat ja poikaystävän hänen omat. Kumpikin maksaa oman elämisen verran ja niin sen kuuluukin mennä, sillä en mä haluais ottaa vastuulleni toisenkin elättämistä :-D Ja siinä vaiheessa asiat on todella nurinkurin, kun on halvempaa vuokrata kaksi erillistä asuntoa (isommat tuet) kuin asua samassa asunnossa tukien kanssa.

      Poista
  3. Olen vasta lukion kakkosella ja poikaystäväni valmistuu ensi vuonna amiksesta ja meillä mietitty ihan samoja juttuja, kun hän menee töihin ja mä jatkan opiskelua. Tosi epäreilua, ettei saa tukea jos esim poikaystävä käy töissä, en usko että itselläni opiskelun lomassa edes kauheasti olisi aikaa tehdä kunnon töitä :/ tähän pitäis ehdottomasti tulla muutos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, ei oo kovin reilua kyllä. Eikä niiden toisen tulojen tarvinnut olla montaa sataa euroa (ja palkat kuitenkin pyörii siellä parissa tonnissa monella työssäkäyvällä), jolloin se jo vaikutti asumistukeen... :-/

      Poista
  4. Kuinka usein lisäät snapchatin mystoryyn snäppejä? Lisäsin sut siellä ajat sitten, mutta kertaakaan ei oo mystoryyn tullut mitään :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Millä nimimerkillä oot lisännyt mut? Voin sen jälkeen kattoa, että mistä kiikastaa :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)