maanantai 10. heinäkuuta 2017

REHELLISTÄ PUHETTA BLOGIYHTEISTÖISTÄ

IMG_4137-001
IMG_4071
IMG_4078
Blogilla tienaaminen, blogiyhteistyöt ja yritysten sponsoroinnit kiinnostaa monia. Ne on kuitenkin usein aiheita, joista bloggaajat ei usein puhu sanallakaan - joka juurikin on syynä siihen, että aihe on jollain lailla spekulaatiota aiheuttava. Oon saanut monelta taholta uteluita aiheesta ja kauan sitten uudessa työpaikassa aloittaessani, mun työkaveri kysyi heti, paljonko tienaan blogillani. Silloin vastasin, etten mä tienaa rahaa tällä, vaan saan ainoastaan tavaroita yhteistöitä vastaan. Vaikka tästä kysymyksestä ei oo kauaa, asiat on silti jo muuttuneet paljon silloisesta tilanteesta. Puolen vuoden sisällä mä oon rikkonut sen maagisen "rajan" ja ruvennut tekemään kirjoitustöitä yrityksille palkallisena. Oltiin juhlistamassa monia kuukausia sitten mun ihanan ystävän syntymäpäivää ravintolassa, kun sain sähköpostiini viestin, että eräs yritys tarjosi mulle ensimmäisen (!!!!) palkallisen kirjoituksen sopparia. Multa pääsi iso kiljahdus, sillä mä rakastan kirjoittamista ja tunsin oloni niin onnistuneeksi. Tajusin, että kyseinen yritys tykkää mun jutuistani ja blogistani niin paljon, että on valmis maksamaan siitä. 

IMG_4141
IMG_4058
IMG_4139
Mulle on tarjottu blogiyhteistöitä ihan laidasta laitaan: täysin aliarvoisia mun työmäärään nähden - mutta myös puolestaan sellaisia, että oon tuijottanut näyttöä sanattomana ja kokenut oman työpanokseni hyvin arvostetuksi. Osa yrityksistä on yrittänyt käyttää mua hyväkseni (ja joskus nuorempana siihen myös myönnyin tietämättömänä) tarjoten minimaalisen pientä sopimusta. Tällaiset sopparit on voineet olla sellaisia, että oon saanut jonkun parin euron arvoisen tavaran, joista mun on pitänyt tehdä tietyn sanan mittainen postaus, julkaista kuva Instagramiin ja laittaa lukijoille alekoodi tekstiin. On sanomattakin selvää, että tässä bloggaajan työpanosta ei oo arvostettu. Mutta on myös ollut mun oma vika, että oon lähtenyt mukaan tällaiseen. Toisinaan on käynyt myös niin, että oon kieltäytynyt yhteistyöstä, mutta oon saanut kotiini silti yhteistyötä edellyttävän paketin. Siinä sitten oon kerrankin pohtinut, että lähetänkö sen takaisin vai kirjoitanko sen postauksen. Erityisesti muutama vuosi sitten oli hyvin tavallista, ettei yritykset tajunneet bloggaajan työn arvoa, vaan se oli poikkeuksetta aliarvostettu. Ymmärrän toisaalta myös yrityksiä, että heiän on varmasti ollut hyvin hankalaa arvioida, mikä on todellinen työn arvo. Nykyään mulla on kuitenkin hyvin vahvana periaatteena, etten tee yhtään mitään puoli-ilmaisella tavarapalkalla. Enkä myöskään sellaisia yhteistöitä, joiden takana en voi seistä. En mä tee tätä rahan- tai tavarankuvat silmissä, vaan puhtaalla intohimolla.


Suurin osa mun yhteistöistä on kuitenkin edelleenkin pelkkiin tavaroihin ja elämyksiin perustuvia, eikä palkallisia. Valikoin tarkkaan yritysten lähettämistä yhteistyöehdotuksista ne mieluisimmat itelleni ja vastaan loppuihin, etten valitettavasti oo kiinnostunut. Toisinaan pääsen ottamaan mun kymmenen kaveria mukaan fiiniin ravintolaan, jossa meille tarjotaan kaikki alkuruoista, viineistä ja jälkkäreistä lähtien - ja mun ystävät on aina olleet ihan pöyristyneitä näistä sponsoroinneista. Monesti he on olleet kaivamassa kukkaroa esiin, kun lasku alkaa jo kolmellasadalla ennenkuin saan heiät ymmärtämään, että yrityksen osuus on tarjota ruoat. Mun osuus taas on "maksaa" ravintolaillalliset omalla työlläni myöhemmin, kun kerron yrityksestä sosiaaliseen mediaan ja teen siitä postauksen. 

IMG_4110
Yksikään yritys ei oo koskaan painottanut, etten saisi puhua meidän välisistä sopimuksista eteenpäin. En oo kuitenkaan puhunut niistä siksi, etten oo kokenut siihen mitään tarvetta. Voin ihan hyvin sanoa, että joskus mulle on tarjottu kolmen tunnin kirjoitustyöstä 50€, joskus 900€. Ei voi sanoa mitään yleistä standardia, jonka mukaan blogiyhteistöistä saisi palkkaa. Toki mä oon selvittänyt oman työni arvon erilaisten sovellusten avulla, jotta en tekisi töitä liian matalalla hinnalla. Voi myös käydä niin, että yritys tarjoaa mulle jotain edullista tuotetta, jonka ostoa oon miettinyt jo pitkään ja josta oon kiinnostunut. Tällöin mä en mieti, että "voi vitsit, nyt tulee kyllä tehtyä liian halvalla", jos olisin kuitenkin ostanut sen ihan lähipäivinä kaupasta :-D Useimmiten yritykset lähestyy mua kysymällä, että lähdenkö mukaan johonkin juttuun tietyllä palkalla. Toisinaan he itse kysyy, että mitä mä haluaisin hyötyä tekemästäni työstä. Jos päästään yhteisymmärrykseen  palkasta ja mulla jää hyvä fiilis yrityksestä, lähden yleensä mukaan. 

IMG_4118
IMG_4122Monet tuntuu olevan kovin näreissään siitä, miten helppoa rahaa somella voi tienata siinä vaiheessa, kun on saanut taakseen (kulloisenkin yrityksen mielestä) tarpeeksi suuren seuraajajoukon. Osalta jää kuitenkin ehkä ymmärtämättä, ettei yritykset tee blogiyhteistöitä vaan bloggaajan iloksi, vaan se on osa heidän markkinointikampanjaansa. Mä kirjoitan blogia harrastuksenani, mutta kun teen yhteistyötä yrityksen kanssa, se on mun työtä siinä vaiheessa. Mä oon käyttänyt mielettömästi aikaa ja energiaa siihen, että oon saanut blogista luotua eräänlaisen portfolion mun kyvyistä ja taidoista, kerättyä seuraajia sekä pitänyt uutta sisältöä yllä. Se vaatii toisinaan niinkin paljon seuraajille näkymätöntä työtä, että ymmärrän kyllä täysin sen, että joku pitää somea helppona rahana. Enhän mäkään näe muiden bloggaajien yhteistöistä kuin ne postaukset, vaikka todellisuudessa he on ravanneet tapaamisissa, kuvauksissa, kuvanneet materiaaleja ja näpytelleet tuhansia sähköposteja. Mun vakkarilause on kuitenkin tähän helppoon rahaan se, että sä voit itse tehdä saman, jos haluat samanlaiseen asemaan. Kaikilta se ei onnistu ja se on täysin luonnollista, mutta se on hyväksyttävä. 

Tiedostan kyllä olevani tehnyt paljon töitä päästäkseni tähän asemaan, kun toisinaan näpyttelen postausta (blogimaailmassa pienellä) 300€ tuntipalkalla, kun kaupasta saamani harjoittelijanpalkka on samasta ajasta vuoden verran tasan 9,07€. 

20 kommenttia:

  1. Ei se tosiaan oo "helppoo rahaa" niinkuin tosi moni luulee. Välillä tuntuu, että yrityksetkin luulee tän olevan jotenkin super helppoo ja vaivatonta, "nopeesti vaan joku postaus ulos" :-D

    VastaaPoista
  2. Hyvä ja asiallinen teksti :) Mä just kirjottelin toiseen blogiin samanlaista kommenttia (sieltä postauksesta bongasin tän sunkin blogin :D), ja tässä mulla pisti silmään toi, että jos oisit muutenkin ollut ostamassa tavaraa niin sulle riittää se ilmanen tavara. Tästä oon kyllä niin samaa mieltä!:) Varsinkin niin kauan, kun blogi on enemmän harrastus kuin kokopäivätyö, tollaset etuudet kuulostaa mun mielestä ihan riittävän hyviltä ilman rahapalkkaa siihen päälle. Mä en oo vielä yhteistöitä tehnyt, mutta jos tekisin niin aika varmasti haluaisin postata sellasista jutuista, jotka olisin ostanut/toteuttanut ja niistä blogiin kirjoittanut myös ilman korvausta ihan vaan koska haluan. Tollasten juttujen saaminen ilmaiseksi kelpaisi mulle hyvin, koska sillon mä jäisin lopulta vaan voitolle. Toki laajemmista jutuista pitää miettiä erikseen, koska eihän itseään saa liian halvalla myydä. Toi 50e-900e hintahaarukka oli kyllä aika silmiä avaava. Joka tapauksessa hyvä teksti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, toi pätee aika pitkälti mun periaatteena, jos tuote on mieluisa :-) En myöskään haluais mennä sille tasolle kuin blogimaailmassa toisinaan näkyy, että yhteistyöt ei yhtään sovi omaan blogiin, esimerkiksi vessapaperin mainostus kauneusblogissa tms. Kyllä mä sen verran arvostan lukijoitani, etten postaa sellaista sisältöä yhteistyön muodossa, josta en muutenkaan kirjottaisi. Vaikka jostain maksettaisiin iso summa, mutta se ei ollenkaan sopisi mun arvoihini, en haluaisi sellaisen takana seisoa.

      Poista
  3. Hyvä postaus! :) Pakko yhtyä edellisen kommenttiin - mullekin riittää palkkioksi yhteistyöpostauksen tekemisestä joku ilmainen tuote, jos oon ollu muutenki aikeissa hankkia sen. (Vallanki sit, jos se on jotain kohtuullisen hintavaa mutta kuitenki suhteellisen "turhaa", mistä oon jo pitkään miettiny, ilkeänkö laittaa siihen niin paljon rahaa. Jos sen sit saaki ilmaseks pientä työpanosta vastaan, olen oikein tyytyväinen!) :D Mäkään en siis bloggaa työkseni, ihan vaan harrastukseksi, eikä mulle toistaseks olekaan niin väliä, teenkö joskus satunnaisesti yhteistyötä vähä liian halvalla - pääasia että siitä jää hyvä mieli. :) Kuitenki olis tosi tärkeetä, että ammattibloggaajat ei tekis työtä liian pienellä palkkiolla, koska muuten työpanosta ei tosiaan osatakaan arvostaa, jos siitä ei vaadita arvonsa mukaista korvausta.

    viikarivartti.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sulla on hyvä asenne ja toi on hyvä pointti, että blogiyhteistöiden "arvon" voi unohtaa silloin, jos itelle jää hyvä fiilis niiden jälkeen! Mikään ei oo nimittäin kurjempaa kuin julkaista sellaista sisältöä blogiin, mikä ei sitten loppujenlopuksi tuntunutkaan omalta jutulta ja siitä häi huono maku suuhun. Mulla on kerran tai kaksi käynyt yritysten kanssa niin, että mulla on jäänyt todella huono kuva heiän toiminnastaan - ja on ärsyttänyt postata yhteistyösisältöä blogiin sen vuoksi :-D

      Poista
  4. Super mielenkiintonen postaus!

    https://millattt.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  5. Olipas mielenkiintoinen postaus. Avasi silmiä siitä todellisuudesta, mitä blogien yhteistyö on! On todellakin tärkeää, mikä on oman työn arvo, eikä suostua tekemään liian pienellä palkalla mitään. Oli palkka sitten tuotteina tai rahana.

    http://lifewithhannamari.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mieletöntä kuulla, että tää antoi uutta perspektiiviä aiheesta :-)

      Poista
  6. Hyvä postaus! Ymmärrän sen ihan hyvin että ne jotka ei tätä hommaa tee, ei voi todellakaan käsittää mitä kaikkea tähän kuuluu! Niin käy myös monella muulla alalla ja sen takia ristiriitaisuuksia syntyy, mutta itsestä tuntuu että blogi/someala on jotenkin todella paljon nostettu esimerkiksi siinä että "mistä se raha oikein tulee". Tuotteitahan ei periaatteessa enää voi ottaa palkkana ellei niistä ole valmis maksamaan itse veroa niiden jälleenmyyntihinnan verran, jonka takia en itse enää pelkästään tuotepalkasta kirjoita (voinkin ottaa kosmetiikkatuotteita testiin ja kirjoittaa mikäli siltä tuntuu). :)

    hanna
    www.hannamariav.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulospäin somejutut näyttää tosi helpoilta ja vaivattomilta, joten en yhtään ihmettele sitä mielikuvaa :-D On myös jännä, miten paljon blogiyhteistöiden verotukset on muuttuneet lähivuosina, sillä kun mä tein ensimmäisiä yhteistöitä, kenenkään mieleen ei tullut maksaa niistä veroa. Nykyään se on ihan itsestäänselvyys, vaikka tuottaakin rehellisesti sanottuna mulle pientä päänvaivaa, haha... Kiitos kommentista, kiva saada muidenkin bloggaajien mielipidettä asiaan :-)

      Poista
  7. En kyllä ihmettele miksi saat viestejä sun kirjoituksista, nää on niin hyviä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos paljon ihana Janina! :-)

      Poista
  8. Itsekin saanut vastailla tosi paljon kyselyihin, että kuinka paljon tienaan blogilla. Toinen on että eikö olekin hienoa saada ilmaiseksi tuotteita? Vastaan aina että tuotteiden eteen töitä kirjoittamalla laadukasta blogia ja ei, en tienaa rikkauksiin saakka. ;)

    -PIIKKISIKA

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle raha-asiat ei oo koskaan olleet tabuja, joten ymmärrän sen, että näin puhumaton aihe kiinnostaa monia :-D Mutta toi harhaluulo on hyvin yleinen, että tuotteita vaan tipahtaisi postilaatikosta, eikä niiden eteen tarvitsisi tehdä mitään! Tietysti jollain asia voi ollakin niin, mutta yleensä yritys haluaa jotain vastapalvelukseksi.

      Poista
  9. Hieno teksti! Ja tosiaan aiheesta joka varmasti kiinnostaa monia :) Mä en ole ikinä katsonut mitään yhteistyöpostauksia pahalla muiden blogeissa, koska tietää että mikään meikkisienien esittelykään ei ole mikään vartin homma. Vaan noita postauksia täytyy painaa ja hankkia sitä yleisöä ja kontakteja, että noilla yhteistöillä pärjää. Mielestäni jokainen bloggaja saa elättää itsensä millaisilla postauksilla tai niin monella yhteityöllä kun vaan hänestä tuntuu. Eihän mullekaan kukaan tuu päivätyössäni määräilemään, että miten mä työni hoidan :D

    Blogiyhteistyöt on myös tärkeitä jos niissä nimenomaan paistaa se molemminpuolinen arvostus. Ei vähätellä kumpaakaan :) Tärkeä postaus! Kiitos tästä! :)

    https://jennakaroliiiina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenna :-) Ihana kuulla sun mielipidettä, voin samaistua siihen täysin!

      Poista
  10. Todella mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu postaus! Plus nää kuvat ovat aivan ihania♥ Selailin sun blogia hieman taaksepäin ja sait uuden lukijan :')

    anskisss.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Anniina! Tällaista palautetta on ihana saada ja tervetuloa mukaan :-)

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)